Y-1B 1911 Ford Model T
O velkou oblibu tohoto yesteryearu se zasloužila popularita legendární „plechové Lízy“ zvláště v Americe a krásné zpracování modelu. Fordů Y-1B se vyrobilo hodně, ale i mezi nimi se dají najít velmi cenné rarity. Nejcennější verzi s hlavicí výpustného šroubu na převodovce dokonce objevili sběratelé až kolem roku 2016.
Měřítko 1/42 Roky výroby: kovový volant 1964-67; plastový volant: 1968-72; po roce 1973 nová unifikovaná plastová kola
Dostupnost: Verze s dvojitou brzdovou pákou je Rare (raritní), verze na menších kolech je o stupínek níže jako Scarce (vzácná) a verze v texturovanou střechou (ne repro modely) jsou Rare (raritní).
Historie: Tak jako se Henry Ford pokusil dobýt Ameriku skutečným Modelem T, tak se ji malým modelem Yesteryear pokusila dobýt firma Lesney. A nutno říct, že se to oběma jen v jiné době povedlo. S tímto modelem nastala doslova expanze matchboxů do Spojených států a Kanady. Díky obchodnímu úspěchu v Americe se výroba yesteryearů „béček“ rozjela opravdu velkosériovým způsobem a díky tomu se jich vyrobilo tolik, že ty běžnější jsou asi čtyřikrát dostupnější než „áčka“.
Y-1B je poměrně věrně provedený model. Kvůli vývozu do Ameriky původně designéři firmy Lesney zvažovali jeho černou barvu. Automobilka Ford totiž vyráběla naprostou většinu původních Fordů T v černé barvě. Henry Ford dokonce s oblibou říkal, že zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, když si vybere černou. Proto se také Y-1B objevil v předprodukčním prototypu v černém laku.
Obchodní oddělení Lesney Products ale nakonec zvažovalo barvu, ve které by se model nejlépe prodával. Nejběžnější černou barvu skutečné „plechové Lízy“ vyhodnotilo jako příliš smutnou. V katalogu pro rok 1964 se novinka 1911 Model „T“ Ford objevila ještě bez čísla v zelené barvě. Obchodníci Lesney ale nakonec usoudili, že v červené barvě bude Y-1B žádanější. Naštěstí si ještě nezvolili metalízu, ale barvu, ve které se, byť méně často, skutečný Ford T opravdu také vyskytoval. Model Y-1B Fordu T se nakonec s úspěchem vyráběl v červené barvě až do roku 1972. Mnoho exemplářů má tmavší nebo trochu sytější tón barvy. To ovšem nejsou varianty, ale náhodný odstín podle toho, jak kvalitní byla zrovna barva ve výrobě.
Krátce po zahájení výroby se Lesney snažil omezit množství jednotlivých součástek a namísto původní autentické brzdové páky začal na Forda T montovat dvojitou (viz poslední obrázek), kterou už používal pro Bugatti a Mercer. Po stížnostech od dealerů v Americe ale rychle vrátil na model Fordu T původní autentickou brzdovou páku. Dočasně vyráběnou verzi nezaznamenává ani přehled Charlie Macka a je dnes velmi ceněná.
Asi v polovině produkce Y-1B v období Reguler Wheels se nakrátko vyráběl Ford také na menších kolech o průměru 11,5 milimetru. Hodnota této verze sice nedosahuje raritnosti dvojité brzdové páky, ale je hodnocena jaké vzácná. Krátce po výrobě této verze dostal i Ford v roce 1968 černý plastový volant namísto kovového.
Po roce 1974 se objevilo několik raritních verzí Y-1B s texturovanou střechou. O deset let později v roce 1984 vyrobil Lesney repro verzi Y-1B v černé barvě. Model má ale nelogicky zlatě vyznačené kontury, takže bohužel nepřipomíná předprodukční černé fordky.
Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant yesteryearů a jejich krabiček najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“ vydané v angličtině.