IXO versus Czech Auto Legends 1:43 – Avia 21F továrního týmu Škoda – přehlídka chyb čínského výrobce
Čínský modelový gigant IXO a malá modelářská skupina Czech Auto Legends CAL vydaly skoro současně model stejné Avie 21F soutěžního týmu Škoda z roku 1985. Oba modely představují stejný skutečný vůz, ale rozdíly jsou už na první pohled tak velké, že přímo vybízejí ke vzájemnému srovnání. Dali jsme proto pod makroobjektiv oba modely, vyhledali jsme fotografie skutečných servisních vozů z poloviny osmdesátých let a vyzpovídali mechaniky, kteří s nimi tehdy pracovali.
Dva modely jednoho vozu
Oba modely servisní Avie vznikly za zcela odlišných podmínek. IXO uvedl na trh sériově vyráběný model, který je verzí odlitku „kultovky“ prodávané dříve pod značkou DeAgostini. Skupina CAL naproti tomu upravila model z obdobného odlitku, v malosériových podmínkách vyrobila doplňkové díly, obtisky a celému dílu dala profesionální finiš v podobě dvousložkového modelářského laku. Tomu odpovídá i cena: model Avia Škoda Rallye Team od IXO se prodávala od 900 Kč a nyní ji najdete v e-shopech i za 2400 Kč, model Avia Škoda Rallye Team od CAL za 3 500 Kč (v našem e-Shopu) až 3 750 Kč.
Skutečná ‚1985 Avia 21F‘ rally týmu Škoda
Přiznám se, že toto hodnocení je pro mě trochu osobní záležitostí, protože v soutěžním týmu Škodovky pracoval můj otčím, tyto Avie jsem často viděl v akci a také jsem se v některých svezl. Bylo to jednoduché, bydlel jsem v Boleslavi jednu ulici od 3. brány, kam se z Česany přestěhoval tovární tým, a často jsem za otčímem vyrážel na sportovní podniky.
Při popisu skutečného servisního furgonu hned narazíme na jednu z chyb IXO – na jeho modelu chybí číslo vozu, takže by mohl vzniknout mylný dojem, že soutěžáci škodovky měli jen jednu Avii. Ve skutečnosti si tovární tým AZNP upravil pět Avií 21F, což správně reflektuje CAL, na jehož modelech autentické označení čísel vozů nechybí.
Tovární tým používal dvě základní verze Avie. Už koncem sedmdesátých let to byly valníky, na kterých byly místo korby ocelové pojezdy podobně jako na dnešních odtahových vozech. Na nich tovární tým převážel nezakryté soutěžní a závodní škodovky. V polovině osmdesátých let upravili ve škodovce několik furgonů jako servisní vozy, ve kterých se převážely náhradní díly, kola a nářadí. A pět těchto vozů dostalo speciální designovou úpravu, aby dělaly reklamu škodovce a Motokovu (státní exportní podnik) v zahraničí.
Komentář
To, že se CAL nedopustil chyb jako IXO, je díky domácímu prostředí samozřejmé a bylo by smutné, kdyby tomu bylo jinak. To, že se v IXO neobtěžovali se skutečnou podobou vozu, který ztvárnili jako model, ale svědčí o pohrdání čínského výrobce našimi reáliemi.
V Číně vyrábí velkou část své produkce i Abrex a přes problémy s řízením výroby na takovou geografickou i kulturní vzdálenost se mu daří hlídat si autentickou podobu modelů s mnohem větším úspěchem. Kvalita modelu servisní Avie AZNP od IXO ale svědčí o tom, že čínský výrobce jednal ve stylu „prodej a vytrať se“.
Můžete namítnout, že si to má pohlídat i kupující a je na něm, jestli vše dobře posoudí, než vytáhne peníze z peněženky. Autentická podoba sběratelského modelu je ale zodpovědností jeho výrobce, ať vstupuje na domácí nebo jakýkoliv zahraniční trh. Pokud na model nedá upozornění, že se podoba liší od skutečnosti, klame zákazníka.
Kvalita a snaha o co nejvěrnější autentickou podobu něco stojí, jak ukazuje cena modelů CAL. Ale je to poctivá hra s otevřenými kartami.
Fotografie skutečné „1985 Avia 21F“ soutěžního týmu Škoda poskytl mladoboleslavský dokumentarista Jan Splídek.
© Fotoarchiv − Jan Splídek − Jan.Splidek()seznam.cz; +420 777 620 761