Měřítko 1/35 Roky výroby popisovaných variant: 1981 – 1990
Líbivou cisternu, která přitahuje i svou pestrobarevnou kombinací, přijali sběratelé poměrně přáznivě. První modely měly malé černé stínování kolem pásmen BP a uvozovek.
|
Dostupnost: Všechny základní barevné verze Y-3D Ford T Tanker Van jsou dnes dostupné za běžné ceny včetně dříve více hodnocené RED CROWN. Vyšší cenu si drží pouze jednotlivé verze ZEROLENE hodnocené stupni Difficult a Scarce. Stupeň Very Rare obdržela první BP, u níž ještě výrobce „zapomněl“ na spodku odstranit „Y-12“. Pro bližší informace odkazujeme na „Bílou knihu“ MICA.
Popis a historie: Model vznikl úpravou již existujícího typu Ford T Van. Tanker využívá stejný spodek, kapotu, masku chladiče s reflektory, čelní sklo a sedadla. Chladič s reflektory a přední okno jsou stejně jako u dodávky ze stříbřitě nebo zlatě pokoveného plastu. Kola i volant jsou standardní, jednotlivé verze se liší barvou plastu nebo pokovením u disků. Změny v nápisech na podvozku jsou shodné s Y-12C Ford Van. Novými díly jsou kovové odlitky kabiny s podložím cisterny, vlastní cisterna, hadice po stranách a krátká střecha.
Pozdější verze příšly o tmavé stínování kolem loga a jsou k vidění o běco méně, i když dražší nejsou. Válcové odlitky pod tankem znázorňují hadice.
|
Verze modelu: MICA registruje 8 základních barevných provedení, další varianty spočívají, stejně jako u dodávky, převážně v jiné barvě kol a sedadel. Některé měly více variant nápisů na spodku. Znovu upozorňujeme na možnost vzájemné záměny sedadel. První tří verze měly zlacené uzávěry na tanku, pak již výrobce barvou šetřil.
1) První verze z roku 1981 nese logo, jak jinak, domácího giganta British Petroleum, zkráceně BP. Existují dvě verze loga, se stínováním a bez. Velmi drahou variantou kromě již zmíněné s „Y-12“ na spodku je také verze s černými hadicemi; běžné jsou zlaté.
2) V roce 1982 vyšla nenápadná zelená limitovaná verze ZEROLENE s bílou střechou, i přes relativně vysoký počet 50.000 kusů stále patří k dražším modelům. Blatníky jsou černé lesklé, vzácněji matné. Dražší varianta má červená kola místo běžných zlatě pokovených.
3) Varianta z roku 1983, modrý EXPRESS DAIRY s černými blatníky a bílou střechou také patří k méně výrazným modelům. Rozdíly pouze v barvě kol a sedadel.
V popředí modrá EXPRESS DAIRY a vzácná zelená ZEROLENE ještě mají uzávěry plnicích hrdel tanku zlacené. Pozdější modely CARNATION a MOBIL OIL v pozadí již mají uzávěry v barvě tanku.
|
4) CARNATION z roku 1984 je již o něco výraznější. Smetanovou barvu karoserie doplňují hnědočervené blatníky a cisterna. Vyráběl se poměrně dlouho a verze z roku 1986 již má na spodku nápis MATCHBOX místo dřívějšího LESNEY.
5) Velmi líbivý MOBIL OIL z roku 1985 v červeno modré kombinaci nemá mnoho variant, liší se pouze sedadly a 12 nebo 24 paprskovými koly
6) CASTROL nastoupil v roce 1986 a má opět černé blatníky a bílou střechu, ale zbytek je tmavě zelený. Jinak běžné rozdíly v kolech, pokovení, sedadlech. První měly ještě na podvozku LESNEY, pak už MATCHBOX.
7) Celočervený RED CROWN je podobným „exotem“ jako IMBACH mezi dodávkami. Vyšel také ve „zlaté“ sérii LIMITED EDITION, a třebaže má podobně tvarovanou střechu, odlitek kabiny je jiný, s oválným okénkem vodorovně. Proti ostatním cisternám má navíc po stranách bočnice. Uvádí se celkem tři různé typy spodků.
8) Poslední provedení, zářivě žlutý SHELL z roku 1989 se již vyráběl na Makau. Má také černé blatníky a bílou střechu, ale jako jediný má standardně černě lakované hadice po stranách. Žádné rozdíly se zatím u této verze nepodchytily.
Vpravo unikátní RED CROWN s jinou kabinou a bočnicemi. Uprostřed poslední anglická verze Castrol prodávaná i v našich obchodech. Verze SHELL vyráběná již na Makau byla poslední. |
Krabičky: První tři provedení tankeru měly krabičky I, ostatní již se již dodávaly v boxech typu J. MOBIl OIL se balil do krabičky LIMITED EDITION, ale dražší již dnes není. RED CROWN patří do krabičky se zlatou vložkou a zlatými doplňky typu Jblg.
Model ve své době: První modely Y-3D Ford T Tanker ve verzi BP se na pultech objevily v roce 1981 a byl přijat poměrně příznivě. Ukončily tak poměrně krátkou kariéru Y-3C Riley. Provedení ZEROLENE bylo velmi těžko dostupné a jeho cena byla vysoká. Nejdostupnější verzí byl pro nás CASTROL, protože se jako jeden z mála dostal i do naší běžné prodejní sítě, tehdy za 75,- Kčs. Vyšší cenu měl i MOBIL OIL v krabičce LIMITED EDITION a méně se objevovala i poslední verze SHELL. Velký zájem vzbudil také výjimečný RED CROWN a cena tomu odpovídala. Další model pod číslem Y-3 již výrobce do série nezařadil. Po roce 1990 již toto číslo v sérii nebylo obsazeno.
Skutečný 1912 Ford T Van: Také cisterna si samozřejmě podržela kvality oceňované u výchozího modelu. Tyto malé cisterničky se používaly v průběhu 20. let minulého století. Ford T pak ve 30. letech nahradil taktéž velmi úspěšný Ford model A.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.