„Ruský postrach Krkonoš“, aneb GAZ 69 a Moskvič 427 − Veřejná bezpečnost z filmu „Holka na zabití“ jako diorama CAL 1:43
Pamatujete si Moskvič 427 Veřejné bezpečnosti z filmu „Holka na zabití“, ve kterém se Ilja Prachař stíhá vraha mladé ženy? V Czech Auto Legends ho zhotovili v limitované edici a přidali k němu i GAZ 69 krkonošské Hlídky VB z Obvodního oddělení SNB v Peci pod Sněžkou, kde se film odehrával. Precizně provedené modely ve velikosti 1:43 zpodobňují Moskvič 427 a GAZ 69 z poloviny 70. let, kdy ještě „Sbor národní bezpečnosti SNB“ používal modrobílé značení svých vozů. Oba vozy jsou zasazené do jednoduchého minidioramatu, které představuje dlážděnou horskou silnici ze sedmdesátých let a krkonošskou chalupu v obvodu útvaru VB v Peci pod Sněžkou.
Model si můžete předobjednat se slevou na info@modeldepo.cz nebo koupit v našem e-Shopu Chytré kostky / Model DEPO.
Limitovaná edice
Jako většina produktů CAL vychází i toto minidiorama v limitované edici. První várku modelů vyrobili v Czech Auto Legends začátkem roku 2021. V této druhé várce dvou sad 24 a 24 modelů tuto limitovanou edici uzavřeli. Obě sady se liší jen v tom, že v jedné sadě je Moskvič 427 a GAZ 69 se staženou střechou a ve druhé sadě je naopak GAZ 69A s nataženou střechou. Kromě této jednotlivosti a rozdílech v označení gazů na podstavcích obou minidioramat jsou obě sady víceméně stejné.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Dokonalá přestavba
Pro úpravu posloužily CAL modely DeAgostini. Modeláři je nejprve rozebrali a karoserie zcela zbavili původního laku. Poté je nastříkali modrou barvou, která se tehdy používala na moskvičích a gazech Veřejné bezpečnosti. Odstín modré barvy vozů SNB tehdy nebyl přesně specifikovaný. SNB většinou dostával vozy v modré barvě výrobce a na jejich karoserie se pak v dílnách stříkaly bílé, červeně lemované pruhy.
Hlavní vychytávkou obou modelů jsou právě ony bílé pruhy. Ty jsou totiž poctivě nastříkané bílou barvou, tak jak se stříkaly na skutečné vozy. Na moskviči se tak pruhy hezky rozprostírají i na oblinách blatníků, kde by se obtisky už krpily. Ještě víc je tato dokonalá metoda patrná na modelech gazíků. Tam barva krásně kopíruje reliéfy průduchů po bocích přední kapoty a samozřejmě i otvory v masce chladiče. Toho by se sebelepším vodním obtiskem natož samolepkou nedalo nikdy dosáhnout.
Sovětské stroje
Moskvič 427 reprezentuje auto, které jsme museli odebírat ze Sovětského svazu v rámci RVHP. Přestože byl u nás v sedmdesátých letech stále nedostatek nových automobilů, o zoufale nekvalitní ruské moskviče stál tehdy málokdo. Většinu lidí vedla k nezájmu vůči ruským autům nechuť ke všemu, co nám okupační SSSR vnucoval. Moskviče byly navíc nejhoršími auty, která se k nám nuceně dovážela. Jejich jízdní vlastnosti, zvlášť na pneumatikách sovětské výroby, byly za deště doslova život ohrožující.
Moskvič byly tak špatná auta, že je kritizovaly i tehdejší československé motoristické časopisy. V roce 1968 o nich třeba Svět motorů napsal: „Zcela nevyhovující byla u zkoušeného vozidla ruční brzda, již nejen že nebylo možno použít jako nouzové, ale nebyla dostatečně účinná ani jako parkovací. Málo zdařilé se zdá být pérování a tlumení. Již při nijak zvlášť rychlé jízdě na vlnité vozovce se projevuje velmi nepříznivě špatná souhra pružících elementů a tlumičů, vedoucí až k těžko kontrolovatelným pohybům celého vozidla.“ Dokonce i v roce 1975, kdy panovala tuhá cenzura normalizačního režimu kritizoval Svět motorů spotřebu Moskviče 412 v průměru 11,7l/100 km a hlavně to, že: „… tuhá náprava nepříznivě ovlivňuje poměr odpérovaných a neodpérovaných hmot vozidla, ale především nedokonalým ustavením zejména v příčném směru výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti vozu.“
GAZ 69 naproti patřil k oblíbeným vozům ve své kategorii. Jeho předností byla dobrá průchodivost terénem a relativní spolehlivost. I GAZ 69 s pohonem na 2 kola ale dosahoval běžně spotřeby kolem 15 l/100 km. Osvědčená konstrukce tohoto vozu pochází z 2. světové války, kdy Sověti okopírovali americký Jeep, a protože šlo o auto určené pro Rudou armádu, investovali do jeho vývoje a výroby maximum možného. SNB používala GAZy 69 pro služby VB hlídky. Jeho schopnost jezdit mimo zpevněné silnice využívali esenbáci hlavně na horách jako Krkonoše, odkud si CAL vzal předlohu pro své modely.
Kde a za kolik
Ať už byl vztah k sovětské provenienci a ke komunistické Veřejné bezpečností jakýkoliv, obojí patří ke světu, ve kterém jsme v historicky nedávné minulosti žili. Proto je jako exkurzi do naší minulosti připravil i CAL. Nové modely limitovaných edicí Moskvič 427 a GAZ 69 nebo GAZ 69A jsou k sehnání prostřednictvím emailu info@modeldepo.cz nebo v e-shopu Model DEPO Chytré kostky Cena za minidiorama se dvěma modely je 4895 Kč. Pro fanoušky našeho FACEBOOKU nebo INSTAGRAMU je při předobjednávce e-mailem sleva.
Modely v úpravě Czech Auto Legends si můžete zakoupit v našem e-Shopu Model DEPO – Chytré kostky.