Modely s příběhem – 1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME, Letiště Praha – v dokonalém provedení Model DEPO 1:43

Nejvyšší modelářskou laťku nasadilo Model DEPO v dvojici limitovaných modelů 1964 Škoda 1000 MB FOLLOW MELetiště Praha-Ruzyně, resp. Airport Prague. Modely Abrex 1:43, profesionální dílenská úprava, komponenty vyrobené vstřikováním do kovových forem, unikátní maják, přídavná a navigační světla chromovaná skutečným kovem, otvory pro držáky světel vrtané do karoserie a obtisky nanášené parciálním lakem, to jsou základní charakteristiky úpravy z dílny Model DEPO a Czech Auto Legends. A když k tomu přidáme důkladný výzkum historických informací o skutečných vozech z letiště Praha-Ruzyně a úpravu modelů podle autentických dobových fotografií a výpovědí pamětníků let, je charakteristika modelů 1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME, Letiště Praha – Abrex/Model DEPO 1:43 skoro úplná. Výsledkem je na první pohled skromný, ale působivý artefakt, ze kterého vyzařuje modelová čistota a krása.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Stejně jako na skutečném voze také na modelu je nápis FOLLOW ME na černém podkladu posunutý mírně dolů, aby řidič mohl aspoň úzkou štěrbinou vidět dozadu. Toto umístění nápisu FOLLOW ME používali na ruzyňském letišti jen u embéček, ale později ho vyhodnotili jako rizikové. Později na škodovkách 100 a 110 L už byl nápis FOLLOW ME umístěný na zadní kapotě, aby řidiči nic nezakrývalo výhled dozadu na letadlo, které ho následovalo.
Příběh vozů Škoda 1000 MB – FOLLOW ME na Letišti Praha-Ruzyně

Dvě oranžovočervená „embéčka“ FOLLOW ME, která Model DEPO ztvárnilo jako modely, brázdila letištní plochu v Praze na Ruzyni skoro sedm let. Za tu dobu oba vozy dovedly na vyhrazená stanoviště, do hangárů nebo ke vzletové dráze tisíce letadel. Bezpečně navigovaly letadla všech leteckých společností ve dne v noci, ve vedrech i v mrazech, za dobré viditelnosti i v hustém dešti nebo mlze. V náročných podmínkách najely hodně přes sto tisíc kilometrů a za svou službu prošly i kompletní generálkou.

Výstavba „nového“ letiště v Praze-Ruzyni a zavedení nových vozů Škoda 1000 MB do služby „FOLLOW ME“ bylo událostí, o které se šedesátých letech psalo i v denním tisku.

Co je služba FOLLOW ME
Rozvoj civilního dopravního letectví po první světové válce a rostoucí počty letadel vedly k nutnosti organizovat dopravu na stále rozlehlejších letištích. Letadla často vzlétala nebo přistávala v měnících se podmínkách a bylo nutné je na letištních plochách bezpečně a operativně navádět na různé dráhy a stanoviště. Na letištích s houstnoucím provozem navíc často přistávali piloti, kteří se tam ocitli poprvé a obtížně se v neznámém prostoru orientovali.

Už ve dvacátých letech minulého století proto na letištích v Americe začali využívat k navádění letadel na rozsáhlých a spletitých plochách speciální automobily. Na zadní část aut jim umísťovali světelnou signalizaci a velké nápisy „FOLLOW ME“, které říkaly pilotům „NÁSLEDUJ MĚ“. S rozvojem mezinárodní letecké dopravy se označení FOLLOW ME rozšířilo z Ameriky i do Evropy a postupně se stalo na naváděcích autech standardem. Na letišti v Praze – Ruzyni zavedli naváděcí vozidla s nápisy FOLLOW ME od začátku šedesátých let.

Pozadí modelu 1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW MECSSR, Airport Prague tvoří fotografie Letiště Praha-Ruzyně z poloviny šedesátých let. Na letištní ploše stojí letadla na stanovištích, kam je zavedly vozy FOLLOW ME.

Obě tisícovky dostalo Řízení letového provozu Letiště Praha v roce 1964. Servis FOLLOW ME zavedlo pražské letiště na Ruzyni začátkem šedesátých let minulého století. Nejprve naváděly letadla po letištní ploše upravené Škody 1201 STW, ale s výstavbou nové odbavovací haly a s celkovou modernizací pražského dopravního letiště v roce 1964 se vedení letiště podařilo částečně modernizovat i obslužný automobilový park. A nová Škoda 1000 MB v té době představovala nejmodernější ekonomický automobil, který byl v tu dobu v Československu relativně dostupný.

Obě nejstarší embéčka FOLLOW ME s espézetkami AH-49-92 a AH-49-93 sloužila na letišti Letišti Praha-Ruzyně až do roku 1970. Snímek pořízený v roce 1969 pro publikaci o historii Řízení letového provozu zachytil jedno z nich už v hodně opotřebovaném stavu, který odpovídal letům tvrdého provozu v každodenní službě v podmínkách jakéhokoliv roční i denní doby bez ohledu na jakkoliv extrémní podmínky počasí. Za více než šest let provozu absolvovaly obě škodovky desetitisíce studených startů a rychlých akcelerací, v náročných podmínkách najezdily o mnoho víc než sto tisíc kilometrů a co je nejdůležitější, bezpečně provedly nástrahami letištních drah a ploch desetitisíce letadel.

Obě auta se zpočátku lišila jen koncovými čísly na státních poznávacích značkách, na pražském letišti je jinak upravili úplně stejně. Zpočátku měla kromě přídavných světel a majáku jen velký nápis FOLLOW ME na zadním skle. Později se na předních dveřích objevily nápisy „ČSSR, Letiště Praha“ nebo v anglické verzi „CSSR, Airport Prague“. Později Řízení letového provozu rozhodlo modernizovat i dovybavilo letiště i novějšími typy tisícovek s větším majákem na střeše.

Embéčka sloužila na ruzyňském letišti v různých funkcích s většími nebo menšími úpravami. Na snímku je „obyčejná“ novější 1968 Škoda 1000 MB, na které jsou namontované jen malé mlhovky na předním nárazníku a na střeše oranžový maják LB-3.

Úprava modelu

Za základ pro úpravu posloužil kvalitní model Abrex 1964 Škoda 1000 MB v originální červenooranžové barvě. Jde o stejnou barvu z továrního vzorníku AZNP Mladá Boleslav, kterou měly i první tisícovky FOLLOW ME na Letišti Praha-Ruzyně v roce 1964. Nejnáročnější byla na úpravě montáž zadních výstražných světel, která byla na skutečných vozech zasazená do zadních C sloupků v místě, kde byla na nejstarších embéčkách poziční světélka.

Verze modelů 1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME – ČSSR, Letiště Praha-Ruzyně a podobná
1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME – CSSR, Airport Prague
se liší jen českým nebo anglickým nápisem na dveřích a espézetkami, kterými se lišily i skutečné vozy. Oba modely v provedení Model DEPO mají také odlišná pozadí vitrínky.

Limitovaná edice

Pro přestavbu jsme měli jen 60 kusů modelu 1964 Škoda 1000 MB oranžovočervená Abrex 143ABS-706BG, který se už v současnosti nevyrábí. Rozhodování proto bylo předem dané edice je limitovaná počtem modelů, které jsme měli k dispozici. Všech 60 modelů jsme využili rovným dílem 30 a 30 kusů pro dvě základní verze modelů vozů 1964 Škoda 1000 MB FOLLOW ME:
1. verze s českými nápisy ČSSR, Letiště Praha a SPZ AH-49-92
2. verze s nápisy CSSR, Airport Prague a SPZ AH-49-93

Obě verze modelů 1964 Škoda 1000 MB FOLLOW ME také odlišují rozdílná pozadí. Na jednom je dobová fotografie Letiště Praha-Ruzyně s „parkovacími“ stanovišti letadel na pozadí, kam vozy FOLLOW ME naváděly letadla po přistání. Na druhém pozadí je dobová fotografie s letadlem Československých aerolinií, které vzlétá ze vzletové dráhy na ruzyňském letišti, kam ho navedl vůz FOLLOW ME. Na podstavcích je potisk s imitací betonové plochy s tmavým navigačním pruhem.

Data o modelech
1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME – ČSSR, Letiště Praha-Ruzyně
1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME – CSSR, Airport Prague

▪ Projekt a design: Model DEPO
▪ LIMITOVANÁ EDICE 30 modelů katalogový kód: MDH-3c (Model DEPO Historie), verze s českými nápisy „ČSSR, Letiště Praha“; SPZ AH-49-92
▪ LIMITOVANÁ EDICE 30 modelů katalogový kód: : MDH-3e (Model DEPO Historie), verze s anglickými nápisy „CSSR, Airport Prague“; SPZ AH-49-93
▪ Série: „Modely s příběhem“ a „Model z fotografie“
▪ Zdrojový model: upravený Abrex 143ABS-706BG
▪ Úprava karoserie vrtáním sloupků: Czech Auto Legends
▪ Přídavná světla: Czech Auto Legends
▪ Maják: Czech Auto Legends data Model DEPO
▪ Obtisky: výroba nanášením parciálního laku data Model DEPO
▪ Polep podstavce: matná fólie s nataveným tiskem, ořez plotrem design Model DEPO
▪ Pozadí vitrínky: karton 250g design Model DEPO
▪ Přebal vitrínky: tisk na 300 g karton, lesklá laminace, výřez laserem design studio Model DEPO
▪ Kompletace setu: Czech Auto Legends a Model DEPO
▪ Cena 1965 Kč

Model si můžete objednat e-mailem na info@modeldepo.cz, nebo v e-Shopu Model Depo / Chytré kostky.

Vitrínky modelů 1964 Škoda 1000 MB – FOLLOW ME, Letiště Praha-Ruzyně / Airport Prague ve velikosti 1:43 jsou balené do klasických přebalů Model DEPO.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.