Model z fotografie: 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost, maják AZD 500 – Abrex / Model DEPO 1:43
Model „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ v úpravě Model DEPO představuje „Stejšnu“ z doby, kdy socialistické bezpečnostní síly „přezbrojovaly“ všechny své vozy na tehdy nový československý maják Tesla AZD 500. Nahrazovaly tak dosluhující polský maják LB-3, který je na standardním modelu „1964 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ od Abrexu . Na modelu v úpravě Model DEPO jsou také novější státní poznávací značky ze „Stejšny“, která jezdila v jihlavském útvaru Veřejné bezpečnosti začátkem sedmdesátých let. Podstavec modelu s imitací asfaltového povrchu silnice zdobí znaky, které používaly SNB a VB v pozdější době. Pozadí vitrínky modelu tvoří snímek dopravní kontroly na výpadovce z Mladé Boleslavi v době socialismu.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Maják AZD 500 na voze „Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“
Majáky Tesla AZD 500 se začaly hromadně montovat na vozy socialistických bezpečnostních sil v roce 1970. Dosavadní majáky LB-3 polské výroby, které vyráběly od konce padesátých let, totiž zastaraly a začátkem sedmdesátých let dokonce ztratily homologaci. Státní podnik Tesla proto vyvinul nové majáky AZD 500 ve verzi s integrovanou sirénou nebo bez ní. Nové československé majáky AZD 500 byly upravenou kopií amerického majáku Dietz, které v malém počtu dovezl tehdejší podnik zahraničního obchodu. S majáky Dietz z „imperialistické“ Ameriky dokonce v době testů jezdilo i několik vozů socialistické Veřejné bezpečnosti.
Nové majáky AZD 500 se začaly vyrábět nejprve se světle šedou a v pozdějších letech také s černou trubkou sirény. V letech 1970 až 1972 na ně „přezbrojovaly“ všechny vozy československých bezpečnostních sil, včetně mnoha desítek starších i nových dvanáctsetdvojek ve službách socialistické Veřejné bezpečnosti. Škoda 1202 se sériově vyráběla do 1971 a z přebytečných náhradních dílů se „Stejšny“ montovaly v pobočném závodě AZNP ve Vrchlabí až do roku 1973. Většina vozů dostala majáky AZD 500 se světle šedou trubkou sirény. Pár posledních dvanáctsetdvojek se kolem roku 1973 objevilo i majáky AZD 500 s černou trubkou sirény. V té době už ale „Stejšny“ s konstrukcí z prvorepublikové Škody Popular definitivně zastaraly. Veřejná bezpečnost je proto postupně nahradila vozy VAZ 2102 (známé také jako LADA 1200 Combi), které vyráběl Sovětský svaz v licenci od italského Fiatu.
Přesně podle fotografie
Předlohou k úpravě tohoto modelu se stal snímek několika vozů Škoda 1202 osazených majáky AZD 500, který pořídil fotograf na dvoře jihlavského útvaru Sboru národní bezpečnosti. Tuto a další fotografie „esenbácké Stejšny“ s majáky AZD 500 si můžete prohlédnout ve fotogalerii na webu Retro muzea ve Strnadicích. Jako skutečnou předlohu si z dobové fotografie vybralo Model DEPO pro úpravu vůz „1970 Škodu 1202 – Veřejná bezpečnost“ se státní poznávací značkou: B 40767.
Státní poznávací značky
Autenticitu modelu „esenbácké Stejšny“ z roku 1970 zdůrazňují přesně provedené značky „B 40767“ ze skutečného vozu, který jezdil začátkem sedmdesátých let v Obvodním oddělení VB v Jihlavě. Detailní provedení značek modelu z dílny Model DEPO zvyšují i takové detaily, jako jsou věrně zobrazené hlavice upevňovacích šroubů, kterými byly SPZ přišroubované ke karoserii.
Na modelu v úpravě Model DEPO je také odstraněný původní silnější výlisek přední SPZ. Modelová státní poznávací značka je vyříznutá plotrem z vinylu v síle „plechu v měřítku 1:43“ a zapadá mezi oba díly předního blatníku stejně jako na skutečné dvanáctsetdvojce.
Autentické pozadí a podstavec vitrínky
Fotografie na pozadí ukazuje klasickou kontrolu s příslušníkem SNB a jeho „civilními“ pomocníky někdy začátkem sedmdesátých let na výpadovce z Mladé Boleslavi směrem na Jičín. V rohu pozadí je umístěná cedule místního „Obvodního oddělení Veřejné bezpečnosti v Ml. Boleslavi“.
Podstavec je polepený imitací živičného povrchu asfaltky, která vede z Mladé Boleslavi. Uprostřed podstavce je označení „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“, tedy vůz v provedení z roku 1970, kdy na něj v garáži útvaru SNB namontovali maják AZD 500 se šedou sirénou. V levém rohu podstavce je znak SNB, který od roku 1978 nosili příslušníci Sboru národní bezpečnosti na náramenících. Vpravo státní znak Československé socialistické republiky ve slavnostní ratolesti. V pozdější době vznikl ve zjednodušené verzi jako odznak na čepici stejnokroje SNB vz. 67, který nosili příslušníci Veřejné bezpečnosti.
Data o modelu „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ s majákem AZD 500
▪ Projekt a design: Model DEPO
▪ Podklad: dobové předpisy SNB a fotografie vozů Škoda 1202 ve službách VB v letech 1970 až 1975
▪ Katalogový kód: MDA5, číslovaná edice
▪ Zdrojový model: Abrex 143ABS-728A1
▪ Model majáku AZD 500: Czech Auto Legends – odlévání do ocelových forem; pochromovaný rotátor majáku
▪ SPZ: AClivery z dat Model DEPO
▪ Plexivitrínka: Abrex
▪ Polep podstavce: AClivery – matná fólie s nataveným tiskem, ořez plotrem; grafika Model DEPO
▪ Pozadí vitrínky: Fotografie z archivu Jana Splídka; tisk AClivery na karton 250g; data grafické studio Model DEPO
▪ Přebal vitrínky: tisk v externí tiskárně na 300 g karton, lesklá laminace, výřez laserem – grafika Model DEPO
▪ Kompletace setu: Model DEPO
▪ Cena 1395 Kč, pro fanoušky Facebooku Model DEPO s obvyklou slevou.
První modely jsou vyprodané. DALŠÍ VYROBÍME A BUDEME HNED ODESÍLAT 25. LEDNA 2021, až dostaneme potřebné komponenty.
Model 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost s majákem AZD 500 si můžete PŘEDOBJEDNAT e-mailem na info@modeldepo.cz, pro fanoušky Facebooku Model DEPO s individuální slevou.