Diorama OSOBNOSTI: Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, V. Blahna & B. Hlávka – Model DEPO 1:43

Nejúspěšnějšího továrního jezdce Škodovky z přelomu 70. a 80. let, Václava Blahnu a jeho spolujezdce Lubislava Hlávku, ztvárňuje druhé minidiorama v nové sérii Model DEPO – OSOBNOSTI. V dobách za socialismu získali historický úspěch pro mladoboleslavskou Škodovku – vítězství ve třídě A2 v prestižní světové Rallye Monte Carlo 1977 a 12. místo v konkurenci stovky mnohem silnějších soutěžních vozů. Triumf tehdy nových soutěžních vozů Škoda 130 RS umocnilo i to, že druhé místo ve třídě A2 obsadili další škodováci Milan Zapadlo a Jiří Kotek. Minidiorama 1977 Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Blahna & Hlávka – Model DEPO 1:43 zobrazuje vítěznou posádku škodováků i s bílými kombinézami a helmami AKG, v jakých si vybojovali vítězství v nejstarší a nejslavnější soutěži na světě, Rallye Monte-Carlo.

Dioramata Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, vítězi tř. A2 Blahna & Hlávka – Model DEPO 1:43 se teď v Model DEPO postupně kompletují. Zatím jsou připravené modely a další komponenty pro 60 exemplářů. Do e-shopu Model DEPO – Chytré kostky je budeme postupně doplňovat asi do začátku listopadu 2022.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Minidiorama zachycuje legendární posádku továrního týmu Škoda před erzetou na Rallye Monte-Carlo 1977. Václava Blahna si ještě pročítá Hlávkův itinerář. Náruživý kuřák Lubislav Hlávka si mezitím dokuřuje svou oblíbenou cigaretu. Tato levnější verze je bez helem na kapotě a střeše stotřicítky.

Věrná podoba slavných škodováků v dioramatu Model DEPO

Postavy v minidioramatu zhotovilo Model DEPO podle dobových dokumentů a po konzultaci s Václavem Blahnou, který nám k tomu poskytl svůj souhlas. Jezdec Blahna a spolujezdec Hlávka jeli Rallye Monte-Carlo 1977 v tehdy ještě tradičních bílých kombinézách s minimem reklam. Na střeše a na kapotě mají odložené své červené helmy s nápisy AKG, kterými je pro zahraniční soutěže vybavil československý státní podnik zahraničního obchodu Motokov.

Minidiorama zobrazuje scénku před závěrečnou rychlostní zkouškou nazývanou příznačně „Noc dlouhých nožů“. Je to finále, do kterého se podle pravidel Rallye Monte Carlo klasifikovalo jen 60 nejrychlejších posádek v dosavadním pořadí. Václav Blahna si před „Nocí dlouhých nožů“ ještě studuje Hlávkův itinerář, jak to měl ve zvyku. Soutěž se jede v lednu a do soutěžní stotřicítky odlehčené o polstrování dveří a interiéru všude proniká ledový vzduch. Zimomřivý Lubislav Hlávka si proto vzal červenou škodováckou bundu. A jako náruživý kuřák si před dramatickou erzetou ještě rychle dokuřuje svou cigaretu…

Dražší verze minidioramata Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, vítězi tř. A2 Blahna & Hlávka – Model DEPO 1:43 zahrnuje také helmy obou jezdců. Standardně jsou přilepené na střeše a kapotě stotřicítky, můžete je ale dostal i nepřilepené, zabalené zvlášť.

Škoda 130 RS „Porsche z Východu“

Za socialismu si AZNP Mladá Boleslav mohly dovolit zúčastnit se Rallye Monte-Carlo jen občas, a podmotorizované škodovky se tam dlouho nedokázaly výrazněji prosadit. Pro publikum na Západě proto nebyly příliš známé a tisk jim nevěnoval víc pozornosti. O to větší úžas vyvolaly v roce 1977 tehdy nové stotřicítky, které v Rallye Monte-Carlo opanovaly svou třídu a potíraly i většinu mnohem silnějších soutěžních vozů z vyšší kategorie. Zastarávající koncepce škodovek s motorem za zadní nápravou byla mezi soutěžními vozy na Západě tak neobvyklá, ale jízdní vlastnosti Škody 130 RS byly v kontrastu s tím tak bravurní, že o nich francouzští novináři v Monte Carlo uznale psali jako o „Porsche z Východu“.

K tomu je nutné poznamenat, že přezdívka „Porsche z Východu“ nebyla nijak nadsazená. V absolutním pořadí se v Rallye Monte-Carlo 1977 dostaly před vozy Škoda 130 RS jen dvě Porsche 911 Carrera s třílitrovými motory s více než dvounásobným výkonem. Další čtyři soutěžní vozy Porsche 911 S, 911 Carrera a 911 z nejsilnější kategorie ale na pouhé třináctistovky třídy A2 z Československa nestačily a skončily za nimi s Rallye Monte-Carlo 1977 s odstupem dlouhých 22 až 38 minut.

Pozadí minidioramata Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Blahna & Hlávka – Model DEPO 1:43 tvoří dobový snímek vítězné stotřicítky ve finální rychlostní zkoušce „Noc dlouhých nožů“. Ve verzi minidioramatu bez helem se přes fotografii rozprostírá československá vlajka.

Osobnost české a světové rally Václav Blahna

Václav Blahna na sebe poprvé zazářil v letech 1974 a 1975, když v barvách rally týmu Barum opakovaně porážel tovární jezdce mladoboleslavské Škodovky. AZNP Mladá Boleslav se tomu nakonec postavily tak, že v roce 1976 Václava Blahnu přetáhly do svého Rally Teamu Škoda. Jak se jim to vyplatilo, ukázal Blahna už v létě 1976, když zvítězil ve třetím ročníku Rally Škoda a prolomil tak prokletí neúspěchů Škodovky z obou prvních ročníků mladoboleslavské domovské soutěže.

Hned prvním velkým zahraničním úspěchem čerstvého továrního jezdce Škodovky bylo jeho historické vítězství v Rallye Monte-Carlo 1977. V rozhovoru pro Model DEPO ale Václav Blahna prozradil, že si nejvíc cení dvojího vítězství ve třídě A2 v Rally Acropolis v letech 1979 a 1981. Řecká rally na rozbitých a kamenitých cestách necestách byla podle něj ještě náročnější než obávaná Rallye Monte-Carlo a pro Škodovku tam dokonce v konkurenci desítek mnohem silnějších soutěžních vozů získal dvakrát fantastické osmé místo absolutně.

Tým Škoda opustil Václav Blahna v roce 1981, kdy končila homologace legendární Škody 130 RS. Závodil pak v týmu Agro Slušovice se Škodou MTX 160 RS, ale také s dvoulitrovým Opelem Kadett nebo s Fordy Sierra a Escort Rally. Za svou kariéru se Václav Blahna stal dvakrát mistrem Pohár míru a přátelství socialistických zemí, čtyřikrát mistrem Československa a vyhrál tři rally mistrovství Evropy ze čtyř, kterých se za socialismu mohl zúčastnit. Kariéru ukončil v roce 1996, kdy se stal vicemistrem České republiky. Václav Blahna byl pověstný tím, že se jako zkušený mechanik v co největší míře podílel na úpravách a přípravě svých závodních aut. Při závodech byl klidný, maximálně soustředěný a jeho styl projíždění zatáček byl zdánlivě nevýrazný, bez dramatických smyků. O jeho vítězstvích nerozhodovaly efekty pro diváky, ale racionální jízdní styl zaměřený na dosahování nejkratších měřených časů v jednotlivých rychlostních zkouškách.

Pozadí minidioramatu ve verzi s helmami posádky je decentnější, aby na lépe vyzněly helmy AKG, které jsou položené na kapotě a střeše stotřicítky Václava Blahny a Lubislava Hlávky.

Série Model DEPO OSOBNOSTI

Novou sérii zaměřuje Model DEPO na významné osobnosti, které jsou spojené s československými a českým automobily. V sérii OSOBNOSTI budou postupně vycházet minidioramata a dioramata ve velikosti 1:43, která vdechují modelům aut život a symbolicky je prezentují ve skutečném prostředí a historických okamžicích.

Série Model DEPO – OSOBNOSTI reprezentuje modely aut a jejich nejúspěšnější jezdce, ale také nejvýznamnější konstruktéry, významné politiky a další osobnosti spojené s československými a českými automobily. Postavy významných osobností jsou připravované podle jejich skutečné podoby, v případě žijících osobností samozřejmě s jejich osobním souhlasem a copyrightem pro Model DEPO. V sérii OSOBNOSTI vydá Model DEPO asi 5 až 7 dioramat ročně. Dioramata vycházejí v číslované edici. Série Model DEPO – OSOBNOSTI má také vlastní kódové označení MDO (např. MDO-43-1 pro první diorama Felicie Kit Car s Pavlem Siberou a Petrem Grossem). V prodeji je série OSOBNOSTI exkluzívně v e-shopu Model DEPO – Chytré kostky nebo v e-shopu Model DEPO, na objednání e-mailem na info@modeldepo.cz také v provozovně Model DEPO v Praze 8.

Minidiorama Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, vítězi tř. A2 Václav Blahna & Lubislav Hlávka – Model DEPO 1:43 ve verzi bez helem.

Modely Abrex, Model DEPO, IXO Models, CAL a další si můžete koupit v e-Shopech:
Model Depo a Model DEPO – Chytré kostky

a v provozovně Model DEPO v Praze 8
Vše si můžete také objednat e-mailem na info@modeldepo.cz

Minidiorama Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, vítězi tř. A2 Václav Blahna & Lubislav Hlávka – Model DEPO 1:43, tady ve verzi s helmami AKG, je umístěné do krabičky Abrex s přebalem Model DEPO.
Minidiorama Škoda 130 RS „Porsche z Východu“ – Rallye Monte-Carlo 1977, vítězi tř. A2 Václav Blahna & Lubislav Hlávka – Model DEPO 1:43, tady ve verzi bez helem, je umístěné do krabičky Abrex s přebalem Model DEPO.
Každý exemplář minidioramatu série Model DEPO – OSOBNOSTI je číslovaný na štítku umístěném vzadu na přebalu vitrínky.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.