Varianty modelů Matchbox – 1. díl: Konstrukční, designové a přechodové verze


 



Jednou z prvních variant v sérii Yesteryear byla světlejší verze Y-7A 4 Ton Leyland Lorry (vpravo). Jako všechny „novější“ matchboxy má osičky na konci nýtované a ne lisované. Této variantě z úsporných důvodů natírali jen mřížky chladiče a její barva měla méně pigmentu.


 


Varianty, neboli verze, jsou modely jednoho druhu vozidla vyrobené z jedné základní formy karoserie a podvozku. Varianty matchboxů měly většinou jedno stejné číslo, zatímco třeba Corgi používal pro verze modelů čísla rozdílná, resp. odvozená z prvních číslic víceciferného čísla. Z modelů Matchbox je na varianty jednoznačně nejbohatší série Yesteryear. Je to dáno tím, že tyto matchboxy jsou zdaleka nejvíce propracované a tím i výrobně náročné. Také četnost dílů, ze kterých se jednotlivé yesteryeary skládal, umožňovala jejich různé nové kombinace.

 

Proč jednotlivé varianty vznikaly

 

Důvody vzniku jednotlivých verzí kovových modelů silně ovlivňují jejich sběratelskou oblibu a hodnotu. Z tohoto hlediska lze verze matchboxů dělit následujícím způsobem:

 

1) Varianty konstrukční, které vznikaly z výrobních důvodů. Typickým, pro laika někdy obtížněji patrným rozdílem, jsou drobnější i významnější změny v konstrukci a poodobě karoserie a hlavně podvozků. Konstruktéři Lesney Products k nim přistupovali, když se například opotřebovávaly složité odlévací formy pro tlakové lití jednotlivých dílů modelů. Formy také upravovali, když se v praxi ukázalo, že některá část potřebuje vyztužit, aby se model brzy nezničil při hraní, ale někdy už při přepravě k prodejci. Řada takových verzí vznikla po úsporných krocích, kdy se začalo šetřit na práci a barvě při ručním domalovávání některých detailů. Všěchny tyto varianty jsou sběratelsky nejvíce ceněny, protože je výrobce nevytvářel kvůli lacinému zisku.

 


Typické konstrukční varianty modelu Y-16A Spyker. Starší podvozek (vlevo) má ještě zcela odkryté zadní i přední listové péro, zatímco novější varianta (vpravo) má otvory za držáky podlážky už vyplněné, aby byl podvozek pevnější. Na novější verzi také chybí zlatá barva na chladiči, aby se ušetřilo na výrobních nákladech.


 


2) Varianty designové (vzhledové) vytvářel výrobce záměrně proto, aby s minimálními náklady zpestřil svůj sortiment. Nejčastější takovou změnou byla pouhá výměna barvy modelu nebo jeho části. Měnily se i barvy doplňků jako sedačky, masky střechy a kola. Tyto verze jsou už daleko méně oblíbené, protože je výrobce zavádí ve snaze o co nejefektivnější zisk, zatímco sběratelé nezískávají plnohodnotně nový model v podobě jiného druhu automobilu. Lesney Products k nim přistupoval hlavně od konce sedmdesátých let. Největšího rozměru dosáhlo umělé vytváření variant od poloviny osmdesátých let, když značka Matchbox ocitla v rukou nových mezinárodních investorů.

 

Jedním z příkladů designové, ale v tomto případě i konstrukční varianty je Y-16B Mercedes SS v zelené barvě na nových pochromovaných kolech (vpravo). Tento model Lesney uvedl na kovových kolech (vlevo) koncem období Regular Wheels v roce 1972 a v dalších vzhledových variantách se vyráběl až do roku 1990.

 

3) Varianty přechodové vznikaly při přechodu na novou verzi modelu. Tyto varianty jsou velmi oblíbené a často také velmi vzácné, protože takových modelů bylo vyrobeno jen omezené množství. Vznikaly z prostého důvodu. Firmě Lesney se většinou nepodařilo s ukončením montáže staré verze modelu přesně vyčerpat zásoby všech jejích součástí. Aby se ale tyto díly zbytečně nevyhazovaly, vedení Lesney je v  nechávalo montovat na modely nové. Takový souběh montáže starých dílů na modely s novým designem ale trval vždy jen několik dní, vždy jen do doby, než se staré zásoby definitivně spotřebovaly.

 

Atraktivní a vzácnou přechodovou variantou je třeba zlatý Y-7C Rolls Royce na starých kovových kolech. Tato verze má už novou zlatou barvu jako nová varianta (vpravo), ale kovová kola, úzké pneumatiky a rezervu má ještě ze starého stříbrného modelu (vlevo).


 

Varianty konstrukční jsou typické hlavně pro nejstarší modely Matchbox vyráběné od padesátých do začátku sedmdesátých let. Verze modelů z tohoto zlatého období Regular Wheels bohatě dokumentují technologický a estetický vývoj kovových modelů jako takových. Designové verze ovládly období nejnovější. A nejbohatším obdobím pro nejatraktivnější přechodové verze byla léta 1970 až 1974, kdy přecházela celá série nejmenších autíček 1-75 na kolečka Superfast, King Size se transformovaly na Super Kings a jako poslední prošla úplnou inovací řada Yesteryear. Konstrukční, designové a přechodové verze se velmi často prolínají a v různé míře provázejí každé období výroby modelů Matchbox:  

Související příspěvek:
Varianty modelů Matchbox – 2. díl: Oficiální i neuznávané verze a padělky 


Alexandr Pícha


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít pouze s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *