Y-13C – 1918 Crossley (a stručný popis Y-26A)


Měřítko: 1/47     Rok výroby: 1973–1978 RAF; 1979-1988 další varianty.

 

Dostupnost: Obecně je v „běžných“ variantách nejvíce žádaný nejstarší šedomodrý Crossley královského letectva s nálepkami RAF. E R – extrémně raritní je první Y-13C-1 bez zpevňovací příčky zadního blatníku před zadní osou. V R nebo R jsou i další verze v šedomodré barvě, které ještě mají kompletní nápis Matchbox & Co Ld. Pozdějším modelům až do roku 1979 chybí písmena Ld. Velmi vyhledávané jsou verze RAF s olivovou střechou, které jsou D, neboli obtížně sehnatelné. Y-13C má ale i v dalších provedeních řadu vzácných a raritních verzí ve všech kategoriích od D až po V R. Je jich tolik, že pro úplné přesné určení je nejlepší použít takzvanou „bílou“ knihu MICA „The YESTERYEAR BOOK 1956 to 2002“ nebo její starší vydání. 

Historie: Y-13C patřil ke čtyřem zcela novým modelům pro rok 1973. Jeho vývoj začal dříve než u dalších novinek jako Y-3C Riley MPH a Y-17A Hispano Suiza, takže ho ještě nepostihly levnější plastové díly v podobě pochromovaných masek, světel a dalších komponentů. Model byl vyvinutý už v roce 1972, najdete ho v katalogu pro rok 1973, ale do výroby se dostal až na přelomu let 1974/75. Nárazová přestavba celé série Models of Yesteryear byla pro Lesney Products mimořádně technologicky náročná, a tak se zpožďovala produkce většiny modelů.

Crossley byl prvním modelem Yesteryear, který se vyráběl s více druhy nástaveb nákladového prostoru – a to s nataženou plachtou, s plastovou imitací uhlí a také se třemi velkými sudy. Model se také v roce 1984 stal prvním yesteryearem, který se vyráběl pod dvěma čísly. Aby vlastníci značky Matchbox mohli prodávat víc variant současně, tiskli na krabičce pro verze s plachtou a s uhlím nápis čísla „No Y13“. Pro verze se sudy ale tiskl na téměř identické krabičky kód „No Y26“. A do třetice byl Crossley prvním matchboxem, jehož podvozek od roku 1984 nesl dvě čísla, a to v podobě nápisu „No Y13/Y26“.



 

1918 Crossley se postupně stříkal v sedmi barevných kombinacích s různými nápisy. Tři verze měly plachtu, první byla šedomodrá sanita RAF z doby 1. světové války, dále krémový automobil se zelenou střechou a nápisem Carlsberg a tmavozelený s krémovou střechou a nápisem Waring's. Dva další vozy měly imitaci nákladu uhlí.


Jako Y-26 se 1918 Crossley vyráběl se třemi sudy. Vůz v bleděmodro-černé barvě měl nápis pivovaru „LOWENBRAU“; bílo-červená kombinace vezla pivo „GONZALEZ BYASS“ a hnědo-červený Crossley měl značku piva „ROMFORD BREWERY CO.“ Kromě těchto barevných verzí Lesney také vyrobil dvě zlatě pokovené varianty s nálepkou kříže.


Po pádu a prodeji firmy Lesney byl Y-13C/Y-26A 1918 Crossley jedním z nejstarších modelů, jejichž výrobu přenesli noví majitelé značky Matchbox do portugalské kolonie na čínském pobřeží Macau. Od roku 1988 se proto novější varianty vyráběly s nápisem „Matchbox © 1973“ Macau.


Alexandr Pícha


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít pouze s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *