Y-13C – 1918 Crossley (a stručný popis Y-26A)
Dostupnost: Obecně je v „běžných“ variantách nejvíce žádaný nejstarší šedomodrý Crossley královského letectva s nálepkami RAF. E R – extrémně raritní je první Y-13C-1 bez zpevňovací příčky zadního blatníku před zadní osou. V R nebo R jsou i další verze v šedomodré barvě, které ještě mají kompletní nápis
Crossle
y byl prvním modelem Yesteryear, který se vyráběl s více druhy nástaveb nákladového prostoru – a to s nataženou plachtou, s plastovou imitací uhlí a také se třemi velkými sudy. Model se také v roce 1984 stal prvním yesteryearem, který se vyráběl pod dvěma čísly. Aby vlastníci značky Matchbox mohli prodávat víc variant současně, tiskli na krabičce pro verze s plachtou a s uhlím nápis čísla „No Y13“. Pro verze se sudy ale tiskl na téměř identické krabičky kód „No Y26“. A do třetice byl Crossley prvním matchboxem, jehož podvozek od roku 1984 nesl dvě čísla, a to v podobě nápisu „No Y13/Y26“.1918 Crossley se postupně stříkal v sedmi barevných kombinacích s různými nápisy. Tři verze měly plachtu, první byla šedomodrá sanita RAF z doby 1. světové války, dále krémový automobil se zelenou střechou a nápisem Carlsberg a tmavozelený s krémovou střechou a nápisem Waring's. Dva další vozy měly imitaci nákladu uhlí.
Jako Y-26 se 1918 Crossley vyráběl se třemi sudy. Vůz v bleděmodro-černé barvě měl nápis pivovaru „LOWENBRAU“; bílo-červená kombinace vezla pivo „GONZALEZ BYASS“ a hnědo-červený Crossley měl značku piva „ROMFORD BREWERY CO.“ Kromě těchto barevných verzí Lesney také vyrobil dvě zlatě pokovené varianty s nálepkou kříže.
Po pádu a prodeji firmy Lesney byl Y-13C/Y-26A 1918 Crossley jedním z nejstarších modelů, jejichž výrobu přenesli noví majitelé značky
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít pouze s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.