Měřítko 1/130 Roky výroby: 1959-1964
Nejstarší Y-14A Duke of Connaught se zlatými krabicemi na písek. |
Dostupnost: Ve srovnání s Y-13A Santa Fe Loco je model Y-14A Duke of Connaught hůře dostupný, hlavně v mint stavu. Dost totiž trpí jeho hnědá barva hlavně na ostrých hranách podvozkové části. Difficult – těžko sehnatelná je nejstarší verze s pozlacenými krabicemi na písek. Scarce – vzácné je verze s otvorem pro upevnění na popelníku a nejnovější varianta Y-14A Duke of Connaught se stříbrným víkem kotle.
Historie a popis: Dnes už se najisto neví, se kterou lokomotivou přišel Jack Odell dříve, Jasné ovšem je, že anglický Lesney přece nemohl vyrábět jen americkou lokomotivu. Podle neověřených pověstí vyrobil Jack Odell nejprve mosazný prototyp lokomotivy Duke of Connaught. Smolnou třináctku ale prý nemohla dostat lokomotiva britská. Ať už je to jakkoliv, obě Yesteryeary s čísly No 13 a No 14 debutovaly ve stejném roce 1959.
Na zadní straně Y-14A Duke of Connaught chybí tendr. |
Odlitek lokomotivy se zvnějšku upravoval jen jednou, když se na pravé straně opotřebovaly formy v místě mezi výstupkem krabice a krytem poháněcího kola. Konstruktéři krabici napojili na polokruhový blatník. Levá strana modelu zůstala nezměněná. Krátce se také objevila vzácná verze podvozkové destičky se zvláštním otvorem pro šroub, za který se model uchycoval na dárkový popelník.
V polovině výrobního období se upravila vnitřní konstrukce odlitků. Z prostoru mezi zadní částí kotle a kabinou zeleně stříkaného odlitku vytáhli konstruktéři Lesney delší nýt. Ten pak procházel hnědým podvozkem v místě, kde byl dříve nýt kratší. Tuto úpravu poznáte podle toho, že na zadní rozklepnuté hlavici nýtu staršího modelu jsou zbytky hnědé barvy, zatímco novější varianta má hlavici nýtu zelenou.
Konstrukčně patřila Y-14A Duke of Connaught mezi jednodušší modely, s výjimkou kol. Ta byla volně nasunutá na osičky, na kterých se mohla nezávisle na sobě točit. Na koncích nebyly nýty ale kolečka i osičku vymezují a drží proti vyklouznutí boční strany spodního odlitku, resp. kryty nábojů. Montáž byla docela náročná, někdy narazíte i na model, kterému chybí některé malé kolečko, které vypadlo při výrobě. Se změnou nýtování Y-14A Duke of Connaught přišla i nová konstrukce kol. Pro tyto novější verze se odlévalo celé soukolí i osou jako jediný odlitek. Kola se tak točí spolu, což mimochodem odpovídá i skutečné konstrukci lokomotivy.
Barva modelu: Poměrně fádní kombinace dvou nevýrazných barev modelu, tmavozelená a tmavohnědá, zůstala celou dobu výroby stejná. První vzácná varianta Y-14A Duke of Connaught měla pozlacené boční krabice na písek. Toto provedení ale záhy zmizelo, dokonce ho nezachytil ani první Lesney katalog z roku 1959. Zlatá barva se někdy nevyskytuje na nábojích kol a později ani na kondenzátoru páry a píšťalce.
Vlevo je nejstarší verze s oddělenou a pozlacenou krabicí na písek. Novější verze vpravo má příčku mezi pravou krabicí a blatníkem. Nepozlacené kryty os se u tohoto modelu nepovažují za samostatnou variantu.
Původně zlatě pomosazené víko kotle bylo krátce před ukončením výroby modelu stříbrné. Tato vzácná verze Y-14A Duke of Connaught je dnes velmi vyhledávaná.
Krabičky: Y-14A Duke of Connaught se vyráběla kratší dobu než její americká sestra Y-13A Santa Fe Loco, a proto už neměla pozdější krabičku typu D2. Balila se postupně do tří boxů B, C a D1. Všechny krabičky jsou podobně ceněné, nejméně se asi vyskytují boxy typu C.
Nejstarší krabička typu B je velmi vyhledávaná. |
Model ve své době: Koncem padesátých let brala veřejnost každý nový Yesteryear jako událost, ale Y-14A Duke of Connaught byl přijatý docela vlažně. Nespokojenost s ním projevovali hlavně železniční modeláři. Katalogy Lesney uváděli měřítko Y-14A Duke of Connaught jako 000, což bylo na okraji jejich zájmu. Lokomotiva navíc působila jako useknutá, protože ji chyběl nezbytný tendr na uhlí. To dokonce v roce 1959 kritizoval i tehdejší významný magazín Railway Modeller. Konstruktéři Lesney sice nechali na zádi modelu otvor pro připojení tendru, ale k jeho uvažované výrobě nikdy nedošlo.
Prodej hlavně v zahraničí posléze vázl, takže se začátkem roku 1964 výroba Y-14A Duke of Connaught zastavila. Do tisku se už nedávala ani krabička D2, ve které se ještě v roce 1965 prodávala úspěšnější „westernová“ sestra Y-13A Santa Fe Loco.
Skutečný 1903 G.W.R. “Duke of Connaught“ Locomotive: Britské lokomotivě věnoval Lesney rozsáhlejší popisku na krabičce než jejímu americkému protějšku. Jak uvádí, lokomotiva Duke of Connaught No. 3065 pocházela z roku 1897. Patřila do osmi desítek strojů ze série 3001 až 3080, která byla vyrobena v letech 1891 a 1899. Údaj 4-2-2 na podvozku modelu značí, že lokomotiva měla poháněnou jen jednu nápravu se dvěma koly. Letopočet 1903 udávaný u Y-14A Duke of Connaught v katalozích Lesney se vztahuje z významnému měření sil expresní lokomotivy společnosti Great Western Railway na západním pobřeží Británie.
9. května 1903 lokomotiva pojmenovaná „City of Truro“ překonala s pěti vagóny a nákladem 148 tun vzdálenost 128 mil z Bristolu do Plymouthu za 2 hodiny a 12 vteřin, tedy průměrnou rychlostí 64 mil za hodinu. Dosáhla přitom i rychlosti 172 kilometrů v hodině. Z Plymouthu vyrazila lokomotiva Duke of Connaught se čtyřmi vagóny s nákladem 120 tun a vzdálenost 118,5 míle do Londýna ujela za 99 minut a 46 vteřin průměrnou rychlostí 71,5 míle za hodinu. Text Lesney na krabičce z roku 1959 poznamenává, že to byl pozoruhodný výkon i v této době.
Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE.
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.
11.