Y-19A 1936 Auburn Speedster 851
Měřítko 1/42 Roky výroby: 1979–85, 1990
Model Y-19A Auburn je pestřejší než jeho souputník Cord, ale není tvarově tak excentrický. První verze s dvoutónovou béžovou karoserií a hnědými blatníky je nejběžnější. |
Dostupnost: Auburn jako osobní vůz se objevuje o něco méně než například dodávky, ale je dostupný ve všech verzích. Béžový model s oranžovočervenými sedadly je MICA dokonce hodnocen jako Rare, ale jeho cena je jen o málo vyšší. Existuje několik modelů Scarce, ale liší se pouze koly.
Popis a historie: Y-19A Auburn má klasickou konstrukci dvou hlavních kovových odlitků člunovité karoserie a spodku s blatníky, což umožňuje pohodlné lakování různými barvami. Vůz nemá střechu, ale je vybaven reflektory. Ostatní díly i celé zpracování jsou velmi podobné Cordu, tedy plastové pokovené nárazníky, přední okno s přístrojovou deskou a výfukové potrubí, uvnitř plastový interiér a krátký volant. Kola jsou většinou plná, i když modelu více sluší typ se 24ti špicemi.
Barva modelu: Karoserie prvních modelů je dvoubarevná, béžová, doplněná tmavě hnědými blatníky. Druhé provedení se smetanovou karosérií a černými blatníky se prodávalo od roku 1983. Velmi atraktivní provedení nastupuje v roce 1985. Model je celý bílý, doplněný pouze modrým interiérem a modrými boky přední části karoserie.
Po přestávce se také k tomuto typu vrátili v roce 1990 na Makau. Karoserie opět dvoutónová béžová, ale s jiným odstínem než u prvních modelů, navíc jsou tmavě béžové i blatníky.
Člunovitou zádí Auburny připomínají Y-14C Stutz. Smetanový model uprostřed se objevuje ve více odstínech. Modely s jinou barvou koleček jsou vzácnější. |
Krabičky: První modely Y-19A Auburn nastoupily o něco později než Cord a prodávaly se již pouze v krabičkách I4, stejně jako pozdější smetanové. Bílý model se balil do typu J, krémový model z Makaa bývá v boxu N, ale vzácně i v bílé krabičce P.
Model ve své době: Dvojice Y-18A Cord a Y-19A Auburn dávala jasný signál o orientaci firmy Matchbox na americký trh. Na rozdíl od Cordu byly u nás první verze Auburnu běžně dostupné, smetanový model se sháněl již hůře a bílý model býval vidět jen výjimečně. V roce 1986 se výroba zastavila a číslo 19 dostal speciální limit Y-19B 1905 Fowler, nově zpracovaná slavná „šoumenka“. Od roku 1987 se začala pod číslem 19 vyrábět dodávka Morris, s níž se pak Auburn po svém návratu v roce 1990 vyráběl současně, takže pod číslem 19 figurovaly v sérii yesteryear dva modely. Na rozdíl od svého kolegy Cordu se však již nevyráběl v Číně.
Auburny z Makaa jsou dobarvované, a navíc se nad výfuky objevil obtisk „SUPERCHARGED“, aby bylo jasné, že se jedná o motor s kompresorem. |
Skutečný 1936 Auburn Speedster 851 Boattail: Auburn patřil do skupiny ovládané E. L. Cordem, která zahrnovala ještě i Duesenberg a produkovala velmi prestižní vozy. Auburn 851 vybavený osmiválcovým přeplňovaným motorem Lycoming o objemu 4,6 litru a dosahující rychlosti téměř 170 km/h vlastnilo několik hollywoodských hvězd. Na rozdíl od Cordu má klasické uspořádání motor vpředu a pohon zadní nápravy a do puntíku naplňoval tehdejší pojetí sportovního vozu, které se ovšem od evropského lišilo. Vyrobeno bylo cca 500 kusů, prodával se za 2245 dolarů a dodnes je velmi atraktivní.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.
Následujte nás: