Y-25A 1910 Renault Type AG Van
Měřítko 1/38 Roky výroby: 1983 – 1989
![]() Renault AG se začal dodávat v zelené barvě a logem známé balené vody Perrier. Výjimečná je zahrádka na střeše s pouze jedním bočním sloupkem uprostřed. U prvních verzí více vystupuje přední část pravé boční lucerny. |
Dostupnost: Nejběžnějším provedením je první PERRIER, ale pokud má zboku jen jednu prostřední příčku u horní zahrádky, je Very Rare, stejně jako týž provedení s uzavřeným prostorem u bočních madel. Další provedení u nás bývají k vidění o něco méně, ale ve standardních verzích nemívají vyšší stupeň vzácnosti. Výjimkou je JAMES NEALE s tmavě modrými blatníky, všechny jeho verze jsou vzácnější a dražší.
Popis a historie: Ke kovovým dílům karoserie a spodku s blatníky patří ještě samostatná kapota, typická pro Renaulty, svým tvarem vycházející z umístění chladiče až za motor. Pozlacené kovové díly reflektorů a čelního štítu jsou již výjimkou a budí zdání, že model byl zkonstruován mnohem dříve, což podtrhuje i nestárnoucí kovová stupačka pocházející ze Simplexu.
Boční madla u čelního štítu jsou buď uzavřená nebo otevřená, většina variant se vyskytuje s obojími. Vzácně se také vyskytuje kabina s otvorem v podlaze před volantem u provedení JAMES NEALE a TUNNOCK.
Poslední úpravou kabiny již na Makau je zesílení držáků zadní značky. Podvozek nesl zpočátku rok 1983, později 1986, který byl pro sanitku doplněný o „LIMITED EDITION“. Bílá střecha je již bohužel plastová. První velmi vzácná verze má u zahrádky na bocích jen jeden sloupek uprostřed a pak až v rozích, brzy ji však konstruktéři posílili o další dva. Vyskytují se i střechy smetanově žluté, avšak v tomto případě nejde o variantu, střecha zežloutne působením světla. Plastový černý volant s dlouhým sloupkem je také standardní, stejně jako 12ti paprsková kola s pneumatikami bez bílých boků.
Barevná provedení: PERRIER se zelenou karoserií a tmavozelenými blatníky a kapotou pochází z roku 1983. Velmi vzácný je s původní verzí zábradlí u střechy. Zajímavostí je čelní štít s různou levou a pravou boční lucernou, tuto anomálii ale konstruktéři odstranili.
![]() Vlevo nejdražší provedení Renaultu JAMES NEALE, zejména pokud má tmavější blatníky, stejné jako druhé dva modely. Model na snímku má ovšem blatníky světlejší. U verzí DUCKHAMS uprostřed i EAGLE PENCIL vpravo jsou již tmavě modré blatníky standardem. |
Žluté limitované provedení JAMES NEALE z roku 1985 mívá buď modré nebo tmavě modré blatníky. Existuje celá řada drobných variant, většina s vyšším stupněm vzácnosti. Model se později přikládal zdarma jako prémie k sadě Connoisseur set.
Ze stejného roku pochází i stříbrný a rovněž limitovaný DUCKHAMS s tmavě modrými blatníky, stejnými, jaké mají vzácnější JAMES NEALE. Mívá černá kolečka a také balil do setu společně s Y-25A MAPLES a Y-11C Lagondou s fialovou karoserií.
Velmi běžné nelimitované světle modré provedení EAGLE PENCIL z let 1985-86 se vyskytuje s více druhy podvozků, ale vždy v tmavě modré barvě. Kolečka pokovená zlatě nebo vzácněji i stříbřitě.
![]() Velmi atraktivní speciální limit představuje vojenskou sanitku. Střecha a kabina jsou odlišné, model má barvené reflektory i čelní štít. |
Poslední anglické provedeni TUNNOCK z roku 1986 s červenou karoserií a černými blatníky a koly rovněž existuje ve více drobných verzích a vyskytují se na něm všechny tři typy podvozků.
Na Makau se začal v roce 1987 vyrábět tmavě zelený DELHAIZE. Existuje ve dvou verzích, buď s původní karoserií, nebo s již zesílenými držáky zadní značky.
Posledním Renaultem je šedomodrý SUCHARD z roku 1988. U tohoto provedení zatím sběratelé žádné verze nezjistili.
Krabičky: První PERRIERy ještě měly krabičky I4, ale později se onjevovaly již i v typu J, stejně jako další ostatní anglická provedení, až na sanitku, která má limitovaný box Jblg se zlatým vnitřkem. Obě provedení z Makaa se balila do typu J1.
Model ve své době: Y-25A Renault AG je posledním typem, který se ještě balil do slámových krabiček typu I. Svou konstrukcí a vzhledem téměř zapadá do produkce zlatých šedesátých let, podobně jako Crossley, ale ten je o více než 10 let starší. Celkem běžně u nás býval dostupný pouze PERRIER, který se prodával v Tuzexu za 26 bonů a pak EAGLE PENCIL, protože se nabízel v relativně velkém množství i v našich obchodech za 75,- Kčs. Ostatní bývaly k sehnání hůře. Sanitka se na burze pohybovala kolem 650,- Kčs a velmi drahý JAMES NEALE přesahoval svou cenou 1000,- Kčs, aniž by se rozlišovala barva blatníků.
Od roku 1990 po nástupu krabiček N se Renault vyráběl pouze v upravené verzi jako autobus pod číslem Y-44 a pozice 25 zůstala v sérii Yesteryear už neobsazená. Později se ještě objevilo několik verzí mezi Collectibles.
![]() První zleva poslední anglické provedení TUNNOCK. Prostřední SUCHARD i DELHAIZE vpravo již pocházejí z Makaa. |
Skutečný 1910 Renault AG Van: Francouzský Renault patří mezi nejstarší a nejznámější výrobce aut na světě. Všestranný typ AG se vyráběl v mnoha variantách. Poháněl jej pouze dvouválcový motor o skromném objemu 1204 ccm, a vůz s ním dosahoval rychlosti 40 km za hodinu. Svou spolehlivost prokázal také na začátku 1. světové války, kdy vozy tohoto typu sloužící u pařížské taxislužby přepravovaly francouzskou armádu na pozice blížící se bitvy u Marny. Včasný přesun vojska dopomohl k vítězství nad Němci a tyto taxíky si tak zajistily nesmazatelné místo v dějinách.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.
Následujte nás: