Y-27A 1922 Foden Sream wagon
Měřítko 1/72 Roky výroby: 1984 – 1992
První Fodeny s logem PICKFORDS měly postupně tři typy přechodu mezi kabinou a korbou ve spodní části. Zde je první verze s krátkým žebrem. |
Dostupnost: Foden se obecně objevuje o něco méně, ale za hůře dostupné lze označit verze z Makaa a Číny a také speciální verzi FRASERS. Těžko dostupný je PICKFORDS s druhým typem přechodu mezi kabinou a korbou hodnocený stupněm Rare. Méně bývá vidět i první typ přechodu se stupněm Scarce, Jako Very Rare se označují verze s přípravou na montáž háku. U více provedení se objevují verze s nižšími stupni vzácnosti, mnohdy se liší pouze jiným odstínem plastů.
Popis a historie: Y-27A Foden je náročný model a skládá se z z více dílů. Základní kovové díly tvoří korba se zadní částí kabiny a rámem střechy, do níž je netypicky zaklesnut přední díl kabiny. Existují tři typy přechodu mezi kabinou a korbou, u pozdějších modelů jsou boční prolisy na korbě mělčí.
Také spodek s blatníky je u tohoto modelu kovový. Původně nesl letopočet 1984. Po úpravě se letopočet změnil na 1986 a existují dvě verze buď s nýtem pro upevnění háku nebo bez něj. Nápis LIMITED EDITION je přímo na odlitku háku. Velmi členitou součástí je černý vnitřek kabiny s parním strojem a kotlem doplněný standardním volantem. Vlastní střecha kabiny je plastová, stejně jako plachta, případně náklad s pytli nebo sudy; u těch je ještě na korbě přidán spodek podlahy znázorňující prkna.Celek doplňují samostatné pokovené díly komínu, bočních lucerniček a setrvačníku uvnitř. Kolečka o průměru 17 milimetrů s tvarovanými loukotěmi jsou vyrobená pouze pro tento model a jsou opatřena černými obručemi.
Barevná provedení: Model nastoupil v roce 1984 ve velmi pěkném modrém provedení PICFORDS se světle šedou střechou a plachtou. Jako jediný se vyskytuje se všemi třemi typy přechodu mezi kabinou a korbou. Vyráběl se poměrně dlouho, později dostal i podvozek s datováním 1986 a tím pádem se u něj vyskytují i verze s tažným hákem nebo přípravou pro montáž háku.
Speciální limit FRASERS má navíc závěsný hák a přívěs. Dlouhou dobu byl u nás velmi těžko dostupný a ani dnes nepatří k běžným modelům. |
Tmavě hnědý HOVIS z roku 1985 je sice limit, ale dnes se nijak více necení. Existují drobné rozdíly v barvě plastové střechy a plachty od žlutě krémové po béžovou.
Oranžově hnědý TATE & LYLE z roku 1986 mívá na podvozku většinou ještě 1984. U černé střechy a plachty existují barevné rozdíly.
Speciální tmavě zelený limit FRASERS je mimořádný tím, že jedinou změnou na karoserii je doplněný tažný hák. „Přidanou“ hodnotou je tažený přívěs ve stejné barvě a se stejným logem. Objevují se i modré přívěsy s logem PICKFORDS, ale jedná se o padělky.
Poslední anglické provedení, rovněž limitovaný krémový SPILLERS se zeleným spodkem z roku 1987 veze místo plachty náklad s pytli. Existují odstíny zelené patrné zejména na nápisu u kabiny. Spodek z roku 1986 někdy mívá nýt pro uchycení háku.
Provedení z Makaa a Číny: Tmavě modrý GUINESS z roku 1989 veze na korbě bez plachty pět pivních sudů. Varianty nejsou známy.
Zleva limitovaný HOVIS, následuje standardní TATE&LYLE, třetí SPILLERS vyšel rovněž v limitované edici. První provedení se sudy GUINESS úplně vpravo již pochází z Makaa. |
Výroba na Makau pokračovala v roce 1990 zelenou verzí JOSEPH RANK s naloženými pytli. Dražší jsou verze s otvorem v podlaze.
V Číně se montovalo černé provedení McMULLEN. Jež opět veze sudy a nemá další varianty.
Krabičky: Anglické modely již mají pouze krabičky J. Limitovaný HOVIS je v boxu Js, Frasers v typu Jsg, která je nadstandardně dlouhá, aby pojala i přívěs. Guiness se balil do krabiček J1, kdežto JOSEPH RANK do typu N. Čínský McMULLEN je přišroubovaný k boxu N1.
Tmavě zelený JOSEPH RANK se vyráběl ještě na Makau, černý McMULLEN je již čínský a stále patří k méně běžným modelům. |
Skutečný 1922 Foden Type C: Na počátku minulého století byly parní vozy celkem rozšířené díky nenáročné údržbě a nízkým provozním nákladům. Tento typ je vyvrcholením vývoje parních vozů s uspořádáním „motor nad kotlem“. Do výroby byl zaveden v roce 1920, s motorem o výkonu 23 koní při 450ti otáčkách vůz dosahoval rychlosti zpravidla až 27 km za hodinu. Speciálně upravená verze umožňovala rychlost až 42 km za hodinu, což bylo u vozů této kategorie maximum.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.
Následujte nás: