Y-6C 1913 Cadillac Roadster – verze vyrobené do roku 1972

 

Měřítko 1/48                                                                Roky výroby: 1968–76
Nejstarší verze Y-6C Cadillac ve světlejší zlaté barvě a s nevykrojenou karosérii za sedačkami. 
Dostupnost: Y-6C Cadillac je v běžných variantách poměrně dostupným modelem, a to i v Mint stavu. Difficult –obtížně sehnatelný je model, který má na podvozku neúplnou číslici letopočtu „913“. Scarce – vzácné jsou varianty s červenou texturovanou střechou. Rare – raritní jsou modely bez vykrojení karoserie pro držáky střechy a také přechodová verze na plastových pochromovaných kolech. Very Rare – velmi raritní je Y-6C Cadillac s rámem čelníhoi skla bez výstupku pro uchycení střechy.  

Popis a historie: Po ukončení výroby Y-7B Merceru bylo v Lesney zřejmé, že by prodeji série Yesteryear prospěl model dalšího amerického vozu. Návrháři Lesney se tentokrát rozhodli vsadit na americkou legendu, na slavný Cadillac. Vzorem se stal skutečný automobil 1913 Cadillac Roadster v Harrahově museu v americké Nevadě.  

Odlitky modelu prošly ještě v období Regular Wheels několika úpravami. Na první verzi Y-6C Cadillac sklouzávala do stran střecha, takže se velmi rychle objevil na rámu čelního skla výstupek k jejímu uchycení. Na vnitřní straně plastové střechy zároveň pak přibyly malé vymezovací kolíčky. Modely bez výstupku na rámu čelního skla jsou dnes hodnoceny jako extrémně raritní. Dalším problémem byly praskající plastové držáky vzpěr střechy. Ty měly totiž v průřezu jen půlkruhový tvar, protože přecházely přes hranu odlitku karoserie. Ještě v roce 1968 proto konstruktéři vykrojili okraje karosérie za sedačkami, aby tam mohly procházet silnější držáky střechy. Tenké kolíčky na bocích výlisků sedaček se poté mohly zesílit.  

 

Na spodním modelu je patrná číslice letopočtu „913“.

Nejčastějšími změnami procházel podvozek modelu. Nejobtížněji se shání varianta, na jejíž formě technici nedopatřením zaplnili číslo „1“ v roku výroby skutečného vozu. S letopočtem „913“ se tak tento Cadillac nakrátko stal „suverénně nejstarším“ automobilem v historii. Další verze podvozku najdete na jednotlivých nákresech Y-6C Cadillac.

 

Barva modelu: Skutečný automobil 1913 Cadillac Roadster v nevadském Harrachově museu měl černou barvu. Ta se ale zdála návrhářům z Británie nevýrazná. V katalogu pro rok 1968 se proto Cadillac objevil barvě modré, ale do výroby se ve stejném roce dostal v neautentické zlaté metalíze. Tenká vrstva metalického laku dobře zvýrazňovala jemné detaily dokonalého odlitku karoserie. Byla navíc velmi kvalitní, takže odolávala i méně šetrnému zacházení. Tato barva se stříkala až do roku 1973, kdy se dokonce objevila i na několika raritních Y-6C Cadillac na nových plastových kolech.

 

Y-6C Cadillac se objevil v předprodukčních verzích v různých barvách karosérie a plastových dílů. Maska a sedačka měly být původně žluté a střecha béžová. Cadillac ale nakonec dostal všechny plastové díly v tmavočervené barvě, ve které se vyráběly až do roku 1972.

 

Krabičky: První Y-6C Cadillac se ještě krátce balily do celopapírových krabiček typu E1, které jsou dnes poměrně vzácné. Většina těchto modelů se pak až do roku 1973 prodávala v okénkových boxech typu F a vzácněji i G.

 

Nejstarší verze Y-6C Cadillac ve světlejší zlaté barvě a s nevykrojenou karosérii za sedačkami. 

Model ve své době: Y-6C Cadillac přišel v době největší slávy modelů Matchbox. Atraktivní model ve zlaté metalíze šel rychle na odbyt a vyrobilo se ho ohromné množství.

Po roce 1973 dostal Y-6C Cadillac stejně jako všechny ostatní Yeasteryeary nová širší unifikovaná kola. Modelová věrnost tím ale utrpěla, nový model trochu připomínal vůz Hot Rod. Celkovému dojmu nepomohla ani nová také neautentická zelená metalíza, do které se stříkal až do ukončení jeho výroby v roce 1976.

 

V roce 1990 se v sérii Models of Yesteryear objevil novější a větší 1933 Cadillac 452 V16. Později ho firma Matchbox Ltd. přestavěla do provedení požárního vozu.

Skutečný 1913 Cadillac Roadster: Krabička modelu uvádí, že prestižní značka Cadillac je známa jako „Standard of the World“. Dodejme k tomu, že Cadillac už v počátcích své historie zvítězil v několika světových soutěžích kvality. V Británii uspěl nejlépe i v obávaném testu zaměnitelnosti dílů z více vozů. Cadillac se tak záhy stal synonymem spolehlivosti, luxusu a prestiže. Třeba i kvalita nejluxusnějších hodinek Rollex se popisovala sloganem „Cadillac mezi hodinkami“.

 

1913 Cadillac Roadster měl neobyčejně tichý čtyřválcový motor o objemu 6 litrů, který dosahoval výkonu až 50 koní. Automobil měl dvojí zapalování a jako první sériový vůz na světě elektrický starter. Až do začátku první světové války byla nejčastější barvou Cadillaců černá, kterou má i originální 1913 Cadillac Roadster z Harrachova muzea.

 

Nejnovější verze Y-6C Cadillac v zelené metalíze, která se stříkala až po období Regular Wheels v letech 1974 až 1976.

 

Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE.

Alexandr Pícha

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.