1960 CHEVROLET CORVAIR a model 1/43 FRANKLIN MINT



Corvair byl na americké poměry kompaktní vůz. Měl samonosnou karoserii a velkou zvláštností byl v americkém voze vzadu umístěný vzduchem chlazený motor typu boxer pohánějící zadní kola!


Nutno, ale říci, že nová koncepce znamenala také mnoho problémů. Hlavním a nejvíce kritizovaným nedostatkem byla přetáčivost vozu, což byl u amerických řidičů zvyklých na automobily zcela odlišné koncepce dost závažný problém. To vedlo i k několika haváriím, někteří američané prostě neuměli s Corvairem jezdit.


Vůz byl natolik odlišný, že jeho jízdní vlastnosti dokonce podnítily právníka Ralpha Nadera k sepsání publikace Unsafe at Any Speed (Nebezpečný v každé rychlosti). Po vydání této knihy, se na firmu Chevrolet snesly stovky žalob od řidičů, kteří s novým vozem havarovali. Ohlas knihy také vedl k poklesu prodeje Corvairu. I když General Motors nakonec všechny spory vyhrál, v roce 1969 se nakonec vedení firmy rozhodlo ukončit výrobu tohoto vpravdě revolučního auta. A to i přesto, že se navzdory kritikám a některým nedostatkům nové koncepce nakonec za deset let výroby prodalo 1,8 miliónu těchto netradičních vozů.


Chevy Corvair v měřítku 1/43 od Franklin Mint


Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint, auto v měřítku 1/43 bohužel nepůsobí tak elegantně jako skutečný vůz. Modelová věrohodnost zde poněkud zaostává za ostatními modely v měřítku 1/43 z produkce Franklin Mint.





Karoserie a interiér: Přední část skutečného Chevroletu Corvair se během jeho výroby několikrát měnila, především v detailech znaku a ozdobných lišt. Model odpovídá jednomu z prvních provedení. Elegantní přídi vévodí čtveřice světlometů s integrovanými blikači, stejně jako u skutečného auta. Také znak je autenticky umístěn, ale jeho ztvárnění by si zasloužilo více pozornosti, pouhý obtisk se znázorněním siluety znaku je příliš jednoduchý a modelu ubírá na kráse. Zde bych pouze rád upozornil na to, že stylizované pohoří na masce skutečného vozu na fotografiích znamená, že zobrazený vůz byl smontován v pobočce General Motors ve Švýcarsku, takže na čistě americký Chevrolet v podání Franklin Mint právem nepatří.


Dalším prohřeškem proti modelové věrohodnosti je přední kapota kde není dostatečně zdůrazněn středový prolis. Celkově je přední část modelu příliš masivní a poněkud těžkopádná, skutečný Chevrolet Corvair měl přední část více elegantní a dynamickou.




Z bočního pohledu model působí také příliš masivně a těžkopádně. Zde jsou hlavními vadami na kráse především příliš tlusté sloupky a poněkud kratší přední převis. Také zalomení sloupku předního okna je nepřesné a hlavně ve spodní části neodpovídá skutečnosti.




Nejlépe je zpracována zadní část karoserie, ale i zde je potřeba upozornit na přílišnou masivnost především víka motoru. Nicméně vše, včetně světel, žebrování pro přívod vzduchu i spodní části (jenž na fotografii skutečného auta chybí) je zpracováno zcela věrohodně.


A nyní již otevíráme dveře modelu, který má jako jeden z mála čtyřdveřových modelů, otevírací všechny čtyři dveře. Výplně dveří jsou zcela autenticky zpracovány vč.madel a kliček. Stejně tak palubní deska i sedadla jsou pěkně propracovány a odpovídají skutečnému autu.


Motor a podvozek: Motor je proveden zcela autenticky a odpovídá jedné ze skutečně vyráběných variant. Motory se totiž díky různým výkonům a počtu válců vzhledově dosti lišily například v počtu karburátorů a tvaru a umístění k nim vedoucích potrubí. Tady bych snad pouze podotknul, že by si model zasloužil, aby víko motoru šlo více otevřít a odkrylo motor v celé jeho kráse.


Podvozek modelu je zpracován celkem věrohodně. Přední náprava je opatřena vinutými pružinami z plastu, které pochopitelně nejsou funkční. Také zadní náprava má autenticky propracovaná vlečná ramena a také spodek motoru včetně tlumiče výfuku je zpracován velmi pěkně.


1960 Chevrolet Corvair jistě nepatří mezi nejlépe zpracované modely v měřítku 1/43 od Franklin Mint. Nicméně dle mých informací se jedná o jediný čtyřdvéřový Corvair ve velikosti 1/43. Jedinou výjimkou je model Corgi Toys ze začátku šedesátých let, který však nemá otevírací dveře a je dost vzdálený měřítku 1/43. Popisovaný model od Franklin Mint je tak jediným řešením pro zájemce o tento typ auta ve čtyřdveřovém provedení v měřítku 1/43 i se všemi jeho modelovými nedostatky.


text a foto: Tomáš Mikulica


 

Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *