1962 Škoda Octavia TS − Tour d’Europe 1962 − Jak se před 10 lety upravovaly abrexy

Legendární Octavia TS 1200 továrního týmu AZNP v náročné Rallye Tour d‘ Europe 1962 představuje nejen unikátní provedení modelu v měřítku 1:43, které žádný výrobce nenabízí, ale je také krásným artefaktem novodobé historie úprav modelů československých automobilů. Octavia z 1. vydání Abrexu z roku 2006 v „signální“ červené barvě byla upravená v roce 2008 a dodnes obstojí mezi nejlepšími úpravami modelů ve velikosti 1:43.

Chcete vědět o našich nových článcích? Přihlašte se ke sledování Facebooku Model DEPO.

Mladoboleslavská líheň

Když Abrex v roce 2006 vydal vůbec první kovové modely ikonických aut z doby socialismu − Škoda Octavia, Felicia, 1000 MB a 110 L − otevřelo se úplně nové pole působnosti pro nejrůznější úpravy. Na skoro profesionální úrovni se do nic pustili zkušení modeláři z Mladé Boleslavi a okolí jako Petr Procházka, Jaroslav Dorotka a Aleš Jirásek z Air Design. Jejich výhodou byla znalosti domácího prostředí mladoboleslavské škodovky a předchozí bohaté zkušenosti s rozsáhlými úpravami modelů Kaden ve velikosti 1:43. Někteří z nich také získali profesionální zázemí díky tomu, že jako svou hlavní činnost vytvářeli grafiku a polepy pro Škodu Motorsport a další soutěžní týmy.

Polepy modelu „Škoda Octavia TS − Tour d’Europe 1962“ jsou střídmé tak jako na skutečném soutěžním vozu. Disky kol odlil úpravce z rezinu, nalakoval je autentickou barvou a okolí náby a šroubů autenticky „zašpinil“.
Octavia TS z Tour d’Europe 1962

Model 1963 Škoda Octavia od Abrexu se přímo nabízí k úpravám jako soutěžní vůz z tehdejších notoricky známých soutěží Rallye Vltava nebo Rallye Monte Carlo. Úprava jako Škoda Octavia TS z Rallye Tour d’Europe 1962 je ale přinejmenším stejně opodstatněná a je s podivem, že to nikdo jiný zatím neudělal. Posádka Václav Bobek / Jaroslav Mansfeld tam totiž dosáhla v té době nejlepšího výsledku, ve třídě T4 cestovních automobilů dojela jako pátá za soutěžními vozy Volkswagen 1192. Na náročné trati rally v západní Evropě a severní Africe za sebou nechala několik Volkswagenů 1192, ale také vozy Alfa Romeo a Fiat.

Tovární vozy 1963 Škoda Octavia TS na zastávce v Tunisu během soutěže Rallye Tour d’Europe 1963. © z archvivu Jana Splídka
Rozsah úprav sériového abrexu

Podle informací sběratele, kterému se podařilo získat tento upravený abrex před deseti lety, byla vyrobená limitovaná edice jen asi 5 modelů. Úpravce si vzal za základ Octavii z 1. edice, což je i z dnešního hlediska šťastné, protože modely byly tehdy díky starším předpisům stříkané barvami, které vytvářeli tenčí, modelovější vrstvu laku.

Na zadním skle upraveného modelu je i autentické vyhřívání, které bylo i na továrních soutěžních vozech Octavia TS. Sympatický je i znak okřídleného šípu na zadní kapotě.

Nejnáročnějším prvkem úpravy modelu jsou jeho kolečka. Řada úpravců sundá z Octavie Abrexu police a na rovnou plochu prázdného disku kol nalepí imitaci náby a čtyř šroubů. Na tomto modelu úpravci zvolili náročnější, ale modelově mnohem věrnější cestu, a kolečka odlili nová z rezinu. Vnější stranu nových disků nalakovali autentickou barvou a okolí náby a šroubů trochu „autenticky zašpinili“. Výsledek z dnešního hlediska ohodnotíme školní známkou 2 až 2−, ale rozhodně je hezčí a autentičtější než úprava koleček originálního abrexu.

Přední SPZ (registrační značka) je na modelu stejná jako na Octavii TS 1200, která jela Rallye Tour d’Europe 1962.

Přídavná světla jsou zhotovená v „denním provedení“. V šedesátých letech se totiž na přídavná světla navlékaly koženkové návleky, aby se skla reflektorů nezničila od odlétávajících kamenů a štěrku od vozů před vámi. Provedení světel je celkem standardní, přichycena jsou „neviditelným“ plastickým lepidlem, které si trvale zachovává pružnost.

Na polepy modelu byla zvolené tenkostěnné samolepící folie, se kterými měl úpravce profesionální zkušenosti z polepů skutečných soutěžních vozů týmu Škoda Motorsport. Tyto polepy jsou trochu silnější než vodní obtisky, ale jejich výhodou je to, že nejsou tak zranitelné. Potisk polepů je překvapivě detailní, tvůrci šli dokonce tak daleko, že vytvořili z polepů i emblém Škoda s okřídleným šípem na zadní kapotě.

Modely Abrex z 1. edice měly ještě na podstavci logo Škoda Auto. V případě vozu 1962 Škoda Octavia je to ale anachronismus, AZNP užíval jednoduchý znak okřídleného šípu jako plzeňská Škodovka.

Přestože se to na první pohled nezdá, množství úprav na sériovém modelu Abrex je docela rozsáhlé. Na modelu jsou odlitá nejenom kola a přídavné refletory, ale také krásně modelová koncovka výfuku. Polepy zahrnují tyto prvky:
• startovní čísla „28“ na bocích
• tabulky s čísly a názvem rally vpředu a vzadu
• nápisy „ŠKODA“ a československá. vlaječka na bocích
• bílé pruhy na střeše
• přední a zadní autentická SPZ (registrační značka)
• znak Škoda na zadní kapotě
• vyhřívání zadního skla

Ve sbírce modelů ve velikosti 1:43 působí tato dnes už historická úprava abrexu s kódem 143ABS-704BK velmi věrně. Mezi modely současných soutěžních vozů zahlcenými spoustou barevných pruhů a reklam vyznívá tato letitá soutěžní Škoda Octavia TS − Tour d’Europe 1962 svou střídmostí elegantně až vznešeně.

Pro úpravu byla použitá verze model Abrex v barvě „červená světlá“, která se stříkala na sériové Octavie TS a používal ji na své soutěžní i závodní vozy také tovární tým AZNP.
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.