Team Caliber 1/43 – Závodní vozy 1935 Ford, 1952 Hudson a 1956 Chrysler
Reprezentativní sada z historie nejpopulárnějších amerických závodů Stock Cars. Detailní provedení s otvíracími dveřmi, přední i zadní kapotou, s motory z více barvených dílů a dokonce se zatáčecími koly, je v měřítku 1/43 naprostým unikátem. Modely jsou věrnými replikami skutečných závodních vozů třicátých a padesátých let.
První automobilové závody vznikly v Americe na kalifornských plážích Daytona Beach už v roce 1903. Písek tam byl totiž relativně pevný a rozhodně poskytoval delší víceméně rovný povrch než tehdejší rozbité nezpevněné cesty. Ford V8 z roku 1935, který je v této sérii, reprezentuje závodní vůz z doby, kdy už pláže přestávaly vyhovovat stále rychlejším vozům.
Zejména po druhé světové válce získaly závody Stock Cars zázemí po celé Americe. Hudson Hornet z roku 1952 měl hlavně upravovaný motor, ale disky kol a další partie ještě pocházely ze sériových automobilů. Na vozu Chrysler 300B z roku 1956 už ale vidíme, jaký vývoj prodělaly nadupané americké automobily v padesátých letech. Závodní vůz má speciální disky kol pro široké gumy a v kabině automobilu (samozřejmě také v modelu) je zabudovaný ochranný rám. Na spodku modelu jsou rovné trubky výfuků, které vedly přímo z motoru bez jakýchkoliv tlumičů.
Závodní 1956 Chrysler 300 pilota Bucka Bakera měl v kufru zvláštní palivovou nádrž. Mezi závodními vozy tehdy docházelo i k nebezpečným, ale divácky atraktivním soubojům. Na vnitřní straně dveří vidíme ocelové desky, které chránily řídiče, před nárazy z boku. Reklama „Mercury“ na boku Chrysleru se netýká konkurenčních automobilů, ale stejnojmenných lodních přívěsů.
Závodní 1935 Ford V8 jezdce Billa Franceho má úpravy typické pro začátky závodů Stock Cars na kalifornských plážích. Tento model je asi nejšpičkovější. Například dvoudílná přední kapota i dveře jsou zavěšeny na skutečných kovových pantech! Všimněte si, že motor má i kabely ke svíčkám.
1952 Hudson Hornet byl jedním z nejúspěšnějších závodních vozů v Americe krátce po konci 2. světové války. Tento stroj pilotoval Marshall Teague. Úspěšní závodníci Stock Cars se stávali modlami a mnoho sběratelů sbírá všechny dostupné modely jejich závodních vozů.
Americký Hudson Hornet charakterizovala moderní karoserie se zřetelným důrazem na aerodynamiku. Hornet získal mnoho sportovních trofejí, ale dříve úspěšná firma Hudson toho překvapivě nedokázala obchodně využít a koncem padesátých let splynula s automobilkou Nash, resp. s koncernem American Motors.
Na výstavní kazetě se zavíracím víkem na suché zipy (čtyři tmavé body v rozích) je krátký popis historie Stock Cars. Auta jsou uložena ve vložce se sametovým povrchem.
Následujte nás: