Nejstarší verze Y-7B-1 a B2 měly ještě starý typ pneumatik s hrubými vzorky.
Na podrobné tabulky všech variant tohoto modelu >>> KLIKNI ZDE.
Výroba: 1961-1964 fialová barva; 1965-1967 žlutá barva
Dostupnost: Už běžné varianty Y-7B jsou hned po Y-5B a Y-6B ceněny více než většina „béček“. Rare (raritní) je první verze Y-7B-1 s nezpevněným předním blatníkem, ale Scarce (vzácná) je i varianta Y-7B-2, která už má příčku, ale ještě nevyplněný prostorem kolem ní. Jako Difficult (těžko sehnatelné) hodnotí MICA další fialové verze na pneumatikách s hrubým vzorkem. Z Y-7B ve žluté barvě je Scarce (vzácný) Mercer se žlutou maskou bez zlaté barvy, ale ten je tak neobvyklý, že je tento stupeň ještě podhodnocením. Difficult (těžko sehnatelný) je žlutý vůz s delším cylindrem světla na kapotě.
Historie: Mercer Raceabout měl původně vystřídat Y-6A AEC Lorry a předprodukční modely mají skutečně na podvozku číslo Y-6. První prodávané mercery ale už ale nesly číslo Y-7, protože se šestku rozhodl Lesney nakonec dát bugatce. Model je jedním ze tří Yesteryearů, které se v období Regular Wheels vyráběly ve dvou výrazně odlišných barvách. V šedesátých letech to byla ještě Bugatti 35 a v roce 1970 změnil Lesney také barvu Simplexu.
Y-7B má zajímavé varianty podvozku. Úplně první verze Y-7B-1 měla přední blatník jen lehce spojen na konci s podvozkem. Už ve druhé variantě Y-7B-2 je přidána malá příčka, která spoj zpevňuje, ale ještě v mezeře zůstává volný trojúhelníkový prostor. S další variantou Y-7B-3 přichází radikální změna celého podvozku. Objevují se dva technologické otvory a zadní napříč položený nápis (souběžný s osičkou) MADE IN ENGLAND BY LESNEY se otáčí podélně s osou vozu, resp. do pravého úhlu vůči osičce. Další varianty už také mají trojúhelníkový prostor mezi příčkou, blatníkem a rámem vozu vyplněný. To je mimochodem typický vývoj většiny „béček“, u kterých Lesney postupně zpevňoval tenké držáky blatníků a stupaček a vyplňoval prostory mezi nimi.
Když se pozorně podíváte na místo výztuhy předního blatníku, rozeznáte trojúhelníkové otvory, které má starší verze Y-7B (na obrázku dole) mezi listovým pérem a blatníkem. Výrazné je také jiné umístění nápisů v zadní části podvozku a dva technologické otvory, které má novější varianta Merceru (nahoře).
V roce 1964 dostává Mercer hladké pneumatiky, ale fialová barva ještě zůstává. Až v roce 1965 se Lesney rozhoduje stříkat americký sporťák historicky věrnou žlutou barvou. Obě barvy, starší fialová i novější žlutá, mají spoustu mírně odlišných, sytějších i světlejších odstínů. To ale v případě většiny starých matchboxů nemůžeme považovat za varianty. Jde jednoduše o nestabilní odstíny, které dodávali do dílen Lesney Products tehdejší výrobci barev.
Y-7B vyráběný od roku 1965 byl už stříkán podle skutečné předlohy žlutou barvou. Černé sedačky se nezměnily po celou dobu výroby Merceru.
Pokud sbíráte opravdu všechny varianty, tak je nutné zmínit ještě dva typy světla na kapotě. Méně časté jsou verze s delším zadním cylindrem světla, které se vyskytují u některým pozdních fialových a prvních žlutých mercerů.
Krabičky: Y-7A měl postupně pět typů krabiček C, D1, D2, D3 a E. Nejstarší perokresbová typu C je pochopitelně nejcennější. Do té se balily první Y-7B-1 a B2 s nevyplněným prostorem mezi rámem a předními blatníky. Krabička C se shání ještě o poznání obtížněji než tyto vzácné modely.
Zajímavé je, že se v roce 1965 balil nový žlutý Mercer ještě do krabiček typu D3 s obrázkem fialového vozu. Je zřejmé, že rozhodnutí o změně barvy auta padlo později, než se spustila výroba nových krabiček. Nové boxy typu E ale přišly záhy a zůstaly jedinými krabičkami s odpovídající žlutou barvou Merceru.
Na podrobné tabulky všech variant tohoto modelu >>> KLIKNI ZDE.
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz .