1959 CADILLAC ELDORADO CONVERTIBLE a model 1/43 FRANKLIN MINT
Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint, auto v měřítku 1/43 působí stejně impozantně a luxusně jako skutečný vůz. Samozřejmostí jsou otevírací dveře a kapota motoru. V detailech modelu, ale najdeme některé menší či větší kompromisy.
Přední část skutečného Eldorada ročníku 59 se vyznačovala bohatě chromem zdobenou maskou chladiče. Maska je tvořena bezpočtem drobných chromovaných výstupků tvarovaných ve formě projektilů. Přední dvojité světlomety jsou umístěny v bohatě zdobených chromovaných rámečcích. Impozantní je také mohutný přední nárazník s integrovanými potkávacími a směrovými světly, jejichž umístění a tvar shodný s hlavními světlomety opticky dotváří jedinečnou celistvost přední části auta.
Pokud jde o celkové pojetí přední části modelu nezbývá než firmu Franklin Mint pochválit. Maska modelu působí stejně impozantně a luxusně jako maska skutečného auta. Především hlavní světlomety včetně potkávacích a směrových světel v rozměrném nárazníku jsou provedeny zcela autenticky. Také maska s náznakem tvarování chromovaných projektilů působí velmi pěkně a autenticky. Horší je to, ale již s horní částí předku karosérie. Znak vyvedený pouze formou stříbrného obtisku na kapotě lze ještě modelu odpustit. Zcela znatelná je ale absence typických šípovitých zakončení horních chromových lišt předních blatníků. Tyto ozdobné šípy bohužel na modelu zcela chybí a také samotné horní ozdobné lišty vytvořené stříbrně barvenými výlisky poněkud ubírají předku modelu na kráse. Ještě se musím zmínit o předním okně, které je dle mého názoru příliš skloněné a jeho rám je především po stranách příliš masivní.
Při pohledu z boku model na první pohled upoutá mohutnými chromovými lištami, které z výjimkou předních blatníků obepínají celou boční linii vozu. U skutečného auta na fotografiích vidíme poněkud střízlivější provedení boční lišty. To je ale dáno jiným provedením auta na fotografiích. Vůz se, ale vyráběl i v luxusnější variantě jež zcela odpovídá popisovanému modelu Franklin Mint, jehož boční lišty jsou zcela autentické a modelově dokonalé. Také ozdobný nápis ELDORADO na spodní části předních blatníků zcela odpovídá skutečnosti. Snad jediným nedostatkem při bočním pohledu na model tak zůstává již zmiňovaný příliš masivní rám samotného předního okna. Také zpětné zrcátko vytvořené jako pouhý výstupek z chromovaného dílu větracího okénka je laciné a zcela neautentické.
Zadní partie modelu je celkově velmi pěkně provedena. Především dvojice světel na křídlech zadních blatníků je naprosto autentická a stejně originální jako u skutečného auta. Také zadní maska s naznačením chromovaných projektilů je pěkně provedena. Jiné tvarování detailů zadní masky skutečného vozu na fotografiích je opět dáno jiným provedením skutečného Eldorada. Výrazným prohřeškem proti modelové dokonalosti jsou ale zakončení zadního nárazníku, v němž jsou u skutečného auta ukryta couvací a brzdová světla. Alespoň barevné naznačení tohoto charakteristického prvku však model zcela postrádá, také tvar V ozdob v rámečcích zadních světel je dosti nepřesný a působí hodně lacině. Je to škoda, zvláště když uvážíme skutečnost, že až na tyto dva nedostatky je záď modelu velmi pěkně modelově provedena.
Nyní již otevíráme dveře modelu. Palubní deska je provedena z napohled levného plastu, přesto je ale její základní tvarování autentické včetně naznačení rychloměru. Poněkud méně autentický je ale barevný obtisk znázorňující detaily palubní desky před spolujezdcem. Také výplně dveří jsou bohužel provedeny ze stejného druhu plastu jako palubní deska a působí i přes zdůraznění veškerých detailů opět poněkud lacině, zvláště když uvážíme, že předlohou modelu je jeden z nejluxusnějších amerických kabrioletů sklonku 50. let. Naproti tomu přední dělená sedadla s autentickým chromovaným rámem na bocích a chromovanými výplněmi opěradel působí velmi pěkně a zcela autenticky, také zadní sedadlo s ozdobným krytem reproduktoru ve střední části opěradla vylepšuje dojem z interiéru modelu.
Na závěr se ještě podíváme na motor a podvozek vozidla. Jak je již pravidlem u modelů Franklin Mint v měřítku 1/43, je i motor tohoto Cadillacu proveden velmi pěkně a působí skutečně impozantně. Stejně jako u skutečného automobilu je motor umístěn zcela vzadu za masivní výztuhou předku vozu. Za povšimnutí stojí modře lakovaná víka ventilů a zlatý kryt čističe vzduchu, stejně jako u skutečného auta. Dobře je také vidět rozměrný chladič i s naznačením nalévacího hrdla.
Také podvozek modelu je pěkně a autenticky proveden. Za zmínku stojí jak samostatný díl výfukového potrubí včetně tlumičů tak i přední náprava a velmi detailně provedená zadní náprava s hruškou diferenciálu, vlečnými rameny a kardanovým hřídelem. Velmi pěkně je také znázorněna spodní část koše převodovky a výztuhy samotného rámu vozu.
Model 1959 Cadillac Eldorado je typickým představitelem první a méně propracované série Franklin Mint, která zahrnuje celkem 12 modelů. I tak se ale jedná o nesporně zajímavý model, zvláště když uvažíme skutečnost, že tuto luxusněji zdobenou variantu Eldorada 1959 nemá ve svém výrobním programu žádný z renomovaných výrobců modelů v měřítku 1/43. Model i přes některé dílčí nedostatky plně obstojí i ve srovnání s modely 1959 Eldorado convertible od portugalské firmy Vitesse (Eldorado od Vitesse nemá např. kapkovité protažení kovcových světel na vnitřní straně křídel), případně s modelem britské firmy Dinky. Velkým plusem modelu jsou (jak je ostatně u Franklin Mint pravidlem) otevírací dveře a kapota motoru spolu s dokonalým propracováním samotného motoru složeného z více barevných dílů lakovaných v autentických barvách.
text a foto: Tomáš Mikulica
Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz .