Nesmrtelná legenda Citroën 2CV – 1. část: Historie vozu a modely firmy Solido
Zadání bylo vskutku originální. Jak se později ukázalo, konstruktéři se úkolu zhostili opravdu mistrovsky. Vůz Citroën 2CV, který se usídlil v nejnižším sektoru automobilového trhu, si získal oblibu. Prototyp byl původně bez elektrického zapalování. Aby se motor uvedl do chodu, bylo nutné zatáhnout za šňůru ovinutou okolo řemenice klikového hřídele – podobně jako třeba u sekačky na trávu. Od tohoto svérázného řešení ale Citroën záhy upustil a používal dále osvědčenou roztáčecí kliku. Tu měl Citroën 2CV pro nouzové startování po celou dobu výroby, i když už byl vybavován elektrickým startérem.
Solido 1/17: Citroën 2CV „Veselá Kráva“ (Réf. 8402 vydána ???) |
Solido 1/17: Citroën 2CV James Bond 007 (Réf. 8051 vydána 1997) |
Solido 1/17: Citroën 2CV Dolly (Réf. 8030 vydána 1994) |
Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston (Réf. 8055 vydána 1998) |
Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston (Réf. 8055 vydána 1998) |
Zmínit je třeba také drobnější kosmetické úpravy vzhledu týkajících se především přední masky a vnějšího osvětlení. Přes všechny inovace si ale 2CV stále uchovával svůj nezaměnitelný charakter levného vozu, který nepřehlédnete a ze kterého je krásně vidět na nebe. Reklama tvrdila, že vůz nabízí svezení, jaké se nezažije v žádném jiném voze. Kromě základní čtyřdveřové varianty se vůz objevoval i v oblíbeném provedení uzavřené dodávky (jaro 1951).
Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston (Réf. 8055 vydána 1998) |
Solido 1/17: Citroën 2CV Gauloises (Réf. 9403 vydána ???) |
Solido 1/17: Citroën 2CV Coca-Cola (Réf. 9509 vydána 1994) |
Citroën 2CV Solido 1/17
Solido 1/17: Citroën 2CV Rally Dakar – Djibouti (Réf. 8036 vydána 1995) |
Citroen 2CV od firmy Solido je na trhu již velmi dlouho. Při svém uvedení patřil mezi nadprůměrné modely. Dobře vyrobená karoserie s kovovým podvozkem, otevírací kapotou a velkým citem pro detail, to vše byl solidní základ. Firma Solido tento model vyrábí v trochu netradičním měřítku 1:17, a proto je kačátko trochu větší než běžná 1:18 . Model je odpružen, má funkční řízení, které bohužel není propojeno s volantem. Na podvozku chybí výfuk, který končí prvním tlumičem. Podvozek je vůbec celkově velmi zjednodušen a obsahuje jen základní rám s podélným tlumičem pérování. Zde mohl výrobce zapracovat více.
Solido 1/17: Citroën 2CV Lustucru (Réf. 8404 vydána 2000) |
Karosérie novějšího typu s oknem na C sloupku má mnoho detailů (prahy, rámy oken atd.) a vznikla ve dvou základních verzích. První byl novější typ auta (z roku 1971) s již velkými zadními světly, novou velkou přístrojovou deskou a blinkry na předních blatnících. Druhou verzí byl starší typ 2CV (z roku 1966, typ AZAM) s drobnými zadními světly, původní malou přístrojovou dekou a velkým blinkrem na boku vozu (C sloupek). Tento model se vyrábí dodnes v Číně.
Solido 1/17: Citroën 2CV bílá barva (Réf. 8029 vydána 1994) |
Dále pak existují dva druhy střechy a to buď celá natažená nebo natažená jen do půlky. Pod otevírací kapotou (které má dokonce aretační tyčku) najdeme slušně zobrazen vzduchem chlazený dvouválcový motor „Boxer“. Interiér je dnes až příliš plastikový a existují dvě verze sedadel, buď přední sedadlo staršího typu „lavice“ nebo přední sedadla nová tj. dělená. Jediná verze, která vybočuje ze zajeté řady, je 2CV z expedice Dakar –Djibouti má přední rám s přídavnými světly a rezervo připevněné na přední kapotě.
Solido 1/17: Citroën 2CV modrá barva (Réf. 8028 vydána 1994) |
Barevně vznikl tento 2CV v mnoha verzích, kterými Solido obměňovalo svoji nabídku, včetně reklamních pro známé společnosti. Díky mému známému, sběrateli Tomášovi Válkovi, máme možnost vidět většinu výrobní řady 2CV, z nichž některé verze jsou dnes hodně těžko sehnatelné.
Solido 1/17: Citroën 2CV červená barva (Réf. 8029 vydána 1994) |
Závěr:
Model je dnes spíše podprůměrný, protože od dob jeho vzniku pokročila snaha o maximální detail o velký kus vpřed, ale svojí dlouhověkostí, stejně jako kdysi jeho předloha, stojí za připomenutí a prezentaci. Původní modely jsou ještě Made in France než výrobce přesunul výrobu do levnější Číny. Příští druhá část o 2CV se zaměří na model konkurenčního výrobce Maisto v měřítku 1:18 a poslední třetí díl bude o užitkové verzi tohoto vozu.
text B@RT foto Tomáš Válek
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.