Y-16B 1928 Mercedes Benz SS Coupe
Měřítko 1/45 Roky výroby: 1974 – 1985, 1990
První Mercedesy SS na nových kolech měly zelenou metalízu. Raritní verze byla stříkaná stejně jako první modely Y-14C Stutz Bearcat, takže měla tmavě zelené blatníky |
Dostupnost: Jak je již výše uvedeno, existuje mnoho variant, z nichž většina obdržela nějaký stupeň vzácnosti. Ovšem modely s hodnocením Difficult a Scarce dnes o moc dražší nejsou. Za zmínku stojí dva modely Rare, modrý s mléčně bílými boky a zelený s tmavě zelenými blatníky. Jako Extremely Rare cení MICA bílý model s černými blatníky.
Popis a historie: Krom přepracování na nová kola model později doznal i další změny. Výfuk, původně celý kovový díl, se musel při montáži protahovat přes podvozek, což působilo při montáži potíže. Proto technici ponechali pouze horní část výfukových potrubí a spodní část vymodelovali přímo na odlitku spodku. Unikátní je také použití odlišného interiéru se staženou střechou. Při této příležitosti došlo k zesílení rámu čelního skla, a ten se pak montoval i na verze s nataženou střechou.
Barva modelu: V roce 1974 se objevil přepracovaný Y-16B Mercedes SS celý stříkaný zelenou metalízou. Existuje celá řada odstínů od starší světlé žlutozelené po novější sytě zelenou. Mnohé modely mají také kombinovanou karoserii a blatníky v jiných odstínech. Dvoubarevné modely jsou o něco vzácnější, ale nelze je zaměňovat s raritní verzí, která má blatníky tmavě zelené. Kovové doplňky jsou zlacené, plasty buď černé nebo vzácněji zelené, někdy se vyskytuje i kombinace. Důležitý je zejména kufr, protože je přinýtovaný a nedá se snadno vyměnit. Poměrně komplikované je i vyjmutí mřížky chladiče. Během produkce zelených verzí došlo k výše popsané úpravě výfuku.
Zelená metalíza se měnila od žkutozelené vlevo až po ostře zelenou vpravo. U některých modelů se liší odstín na blatnících a na karoserii jako je tomu u prostředních exponátů. Zelené plasty jsou vzácnější a vyskytují se i modely s kombinací zelených a černých plastových dílů. |
Teprve v roce 1979 dochází ke změně a model se dodával celý bílý, ale extrémně vzácná verze má blatníky černé.
Modrou karoserii Mercedes dostal v roce 1981. Na bocích se vyskytuje standardně více odstínů světle šedé. Méně běžné jsou boky světle modré nebo bíložluté, vzácné pak mléčně bílé. V roce 1984 měly modely zesílený rám čelního skla. Pokovení se změnilo na stříbrné.
I u následujícího provedení existují rozdíly v odstínu modré, ale sběratelé se zajímají zejména o různé odstíny nástřiku boků. Nejběžnější světle šedé má model zcela vpravo. Model vlevo s bílými boky je raritní. Vzácné jsou ty vedle označované jako barva „kachních vajec“ i zbývající světle modré. |
Unikátní verzi modelu z roku 1985 má staženou střechu, červenou karoserii a stříbrnými blatníky MICA vyšším stupněm vzácnosti nehodnotí.
Po přestávce si v roce 1990 opět na Mercedes SS vzpomněli na Makau a zařadili jej do podsérie „Great Motor Cars of the Century“. Dostal světle šedou karoserii a černé blatníky.
Bílý Mercedes SS se u nás dříve považoval za vzácnější, ale dnes se dá koupit za běžnou cenu. Extrémně raritní je pouze s černými blatníky. Ani unikátní verze se staženou střechou není dnes dražší, stejně jako šedý model z Makaa, který je vzácný pouze v bílé krabičce typu P. |
Krabičky: Zelené modely se balily do zelených krabiček woodgrain typu H1 a později i H2. Modré modely se postupně dodávaly v boxech I1 až I4. Mercedes se staženou střechou patčí do krabičky J, model z Makaa pak do typu N a výjimečně i P.
Další informace naleznete u popisu starších verzí.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast
Následujte nás: