Y-23A 1922 AEC Omnibus

 

Měřítko 1/72                                                                                 Roky výroby: 1983–89

 








První poschoďové autobusy AEC měly vzácný obtisk Schweppes s červenými písmeny a dvě řady otvorů u horního zábradlí. Doplňují jej světle béžová sedadla a boční rošty.

  

Dostupnost: Vzácné, Rare jsou zejména první autobusy s červenou nálepkou SCHWEPPES. Vyššími stupni vzácnosti jsou hodnoceny i modely s rozdílným odstínem červené na spodní části. Zajímavou Difficult variantou je poslední model s opraveným názvem na seznamu stanic. Jinak jsou všechna barevná provedení dostupná a jejich cena nepřesahuje částky požadované za jiné běžné ypsilonky.

 

Popis a historie: Základem modelu jsou kovové díly karoserie a spodní části s blatníky včetně stanoviště řidiče, která se u všech verzí stříkala lesklou černou barvou. Horní nástavba se schodištěm je celá plastová, první dvě verze Schweppes mají dvě řady otvorů u horního zábradlí, pozdější verze již pouze jednu řadu. Samostatnými plastovými díly jsou obě řady sedadel a mřížoví vespod mezi nápravami, obojí v béžové nebo tmavě hnědé barvě. Kovovou masku chladiče doplňuje černá plastová mřížka. Konstruktéři pro tento model vyvinuli samostatná menší loukoťová kolečka s pevnými obručemi o průměru 12 milimetrů.    

 

Barevná provedení: Autobusy dostaly typickou červenou barvu a začaly se dodávat v roce 1983 s červenou nálepkou SCHWEPPES, jež byla záhy změněna na černou. Spodek modelu je černý. První AEC s červenými literami bývá vidět opravdu jen vzácně. Naopak s černými písmenky se tento autobus objevuje více než pozdější provedení.







Nejběžnějším provedením je tento Schweppes s černými písmeny na bílém podkladu. Ale tmavě hnědá sedadla jsou vzácnější než béžová.
Známý výrobce nápojů se dočkal ještě třetí verze, kdy nálepka dostala žlutá podklad a jinak tvarovaná bílá stínovaná písmenka na logu. Zároveň se změnilo horní zábradlí, na odlitku se vyplnila spodní řada mezer. Vznikla tak větší plocha pro aplikaci bočních obtisků. Plastová sedadla bývala buď béžová nebo tmavě hnědá.

 

Také další dvě provedení z roku 1985 RAC a MAPLES mají stejně jako předchozí za základ červenou karoserii s černými blatníky.

 

Velmi zajímavé svou tmavě hnědou karoserií je provedení HAIG z roku 1986. Horní plastová část se schody dostala barvu bílou až smetanovou s více odstíny, kolečka světle nebo tmavě červenou.

 

Verze Macau: Na Makau se v roce 1988 vrátili opět k červenému modelu s černými blatníky a doplnili jej logem RICE KRISPIES. Barevné změny se model dočkal v roce 1989 u posledního limitovaného provedení LIFEBUOY SOAP. Modrou karoserii doplňuje opět smetanová vrchní část se schodištěm a také smetanová kolečka. Zajímavostí je chybně uvedené jméno stanice „Coptworne“ na seznamu vpředu. Model s opravenou verzí nálepky „Copthorne“ je k sehnání mnohem obtížněji.

 

Krabičky:  AEC s reklamou SCHWEPPES Omnibus se začal prodávat v krabičkách I4, ale pozdější provedení se již balila do boxů J. Poslední dva modely z Makaa mívají samozřejmě krabičku  J1. 

 






 

Zprava poslední provedení nálepky Schweppes se žlutým podkladem, uprostřed verze RAC a vpravo model s logem MAPLES. Pod zábradlím je již pouze jedna řada mezer. Vytvořil se tak prostor pro vyšší boční nálepky. Červená karoserie se vyskytuje ve dvou odstínech.

 


Model ve své době: Y-23A AEC Omnibus je posledním modelem s tradičním nápisem LESNEY na podvozku. Spíše než sběratele ypsilonek určitě potěšil zájemce o autobusy. Plastové zábradlí není příliš bytelné a vyskytují se poškozené kusy. Verzi s červeným nápisem SCHWEPPES zpočátku mnoho sběratelů nezaznamenalo, i když se takto představil již v katalogu 1982/83, a pak i v roce 1984. V katalozích totiž naopak vůbec nebylo nejběžnější provedení s černým nápisem. Nejdostupnější verzí u nás býval HAIG, který se prodával společně s dalšími pěti ypsilonkami i v tuzemských hračkářstvích za 75,- Kč. Bylo jich tolik, že nabídka převyšovala poptávku.


Omnibus je zároveň také posledním modelem, který se dočkal náhrady. Ještě v roce 1989 zařadili na Makau do série model Y-23B 1930 Mack Tanker, takže poschoďový autobus AEC se v Číně již nevyráběl.


 







 

V druhé polovině výrobního období se autobus dočkal i jiných barev než červené. Vlevo poslední anglické provedení HAIG s tmavě hnědou karoserií. Uproatřed první verze z Makaa RICE KRISPIES, opět červená, a vpravo poslední, modré provedení LIFEBUOY SOAP.


 

Skutečný 1922 AEC Omnibus: Nápis GENERAL na boku prvních modelů znamená, že provozovatelem byla dopravní společnost London General Omnibus Company. Tento autobus samozřejmě používali i jiní dopravci, takže u pozdějších verzí se vespod objevují i jiné nápisy. Patrové autobusy jsou dlouhá léta, stejně jako černé taxíky, neodmyslitelnou součástí Londýna a dotvářejí jeho nezaměnitelný kolorit. Autobusů jezdilo velké množství, takže potřebu nestačila pokrýt jedna firma. Vedle nejznámějších AEC Routemaster se objevovaly napřiklad i Leylandy, Bristoly a další.  Přesto moderní kloubové stroje populární doubledeckery v závěru roku 2005 z většiny pravidelných městských linek vytlačily. Nadále se provozují pouze na dvou linkách jako připomínka starých časů, což je vzhledem k jejich stáří kolem 50ti let úctyhodné.  


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *