KADEN vs. FALM – jak se upravoval model 1998 Škoda Octavia Cup a Kit Car 1:43 před dvaceti lety

Spolupráce brněnských profesionálních modelářů z firmy FALM s tradičním náchodským výrobcem autíček KADEN přinesla koncem minulého století nádherné série okruhových a soutěžních modelů, které v mnohém nebyly v malosériové výrobě v Česku dodnes překonané. FALM měl ale paradoxní smůlu. Přišel příliš brzo, v době kdy ještě nebyl o precizní a tím i dražší modely českých a československých aut tak velký zájem jako dnes a sběratelé za ně nebyli ochotní dávat částky, které by odpovídaly pracnosti jejich výroby.

Modely v e-Shopu Model DEPO:
1998 Škoda Octavia Kit Car 1 – P. Sibera / P. Gross – KADEN 1:43

Míra detailu modelu FALM v měřítku 1:43 je neuvěřitelná. Přezky na bezpečnostních pásek jsou tak dokonalé, jakoby se snad daly zapnout.
Spolupráce FALMu s KADENem

V úpravách modelů sdílel FALM zpočátku dobrý, později bohužel i špatný osud KADENu. Vedení tradičního náchodského výrobce vyšlo FALMu vstříc v rozsahu, jaký není v našich krajích zvykem. Od roku 1998 mu dodával odlitky karoserií modelů Škoda Octavia ze zinkové slitiny, na jejichž základě FALM stavěl verze okruhových a soutěžních speciálů ve velikosti 1:43. Lidé z FALMu tyto surové nenastříkané odlitky upravovali, lakovali věrnými barvami a opatřovali autentickými potisky, zhotovovali k nim věrně do detailů provedený soutěžácký nebo závodní interiér s litými i leptanými díly a vyráběli nové disky kol i s pneumatikami.

Na modelu FALM ve zlaté metalíze na první pohled zasvítí speciální autentická kola, která brněnští modeláři odlévali pro své modely. V interiéru také jasně vystupuje ochranný rám. Takové detaily sériový model Škody Octavia Kit Car od KADENu postrádá.

FALM také mohl použít odlitek karoserie Škody Octavia od KADEN k výrobě kopyta, na jehož základě zhotovil formy pro modifikované soutěžní Octavie Kit car z resinu.  Interiéry byly vybavené vnitřním ochranným rámem, soutěžáckou přístrojovou deskou, anatomickými sedadly a dalšími detaily. Celkem FALM vyrobil asi 60 variant vozů Octavia Racing, Cup a Kit Car, většinu z základě zinkových karoserií KADENu a necelou desetinu z resinu. Mimo to ještě vyráběl varianty vozů Tatra 77, 607 a 602.

Sledujte informace o nových kovových modelech na Facebooku Model DEPO.

Výroba byla malosériová, z dnešního pohledu se jednalo spíše o limitované edice. Podle různých zdrojů se modely závodních verzí Škoda Octavia FALM 1:43 v provedení bez rámu vyráběly v sériích kolem 100 kusů. Modely v provedení „Racing“ a se zadním přítlačným křídlem ale FALM často zhotovoval v malých sériích do 10 kusů od jedné verze. Koncem devadesátých let se „obyčejné“ verze prodávaly za 350 Kč, provedení Racing stálo kolem 1700 Kč a s křídlem téměř 2000 Kč.

Vedle výfuku má Škoda Octavia Cup od FALMu ztvárněné na zádi i oko na tažení vozu.

Nejvíc vyrobil FALM resinových modelů Škoda Octavia Kit Car. Sérii asi 500 modelů si tehdy objednalo Obchodní oddělení ŠKODA AUTO pro své propagační účely. Další resinové modely FALM prodával za 2500 až necelých 3000 Kč. Když kalkulujeme množství práce a speciálních materiály pro zhotovení takto precizních modelů, je to cena víc než odpovídající, ale na tehdejší dobu i zvyklosti sběratelů to bylo příliš. Ve větším rozsahu se proto výroba těchto modelů na našem trhu neprosadila.



Na rozdíl od firmy Air Design z Mnichova Hradiště, která kadeny také upravovala, FALM zpravidla neopatřoval podstavce modelů podrobnějším popisem vozu. O to víc se věnoval samotnému modelu. Na plexi vitrínce originálních modelů bylo vždy umístěné logo FALM.
Modely KADEN

V devadesátých letech KADEN postavil svou výrobu kovových modelů škodovek na přímé spolupráci s automobilkou ŠKODA AUTO. Vyráběl typy Fabia I, Octavia I a Superb I v různých provedeních a v jednodušší podobě také modely závodních a soutěžních vozů ve velikosti 1:43. Firma těžila z dobrých vztahů s vývojáři ve ŠKODA AUTO, kteří pomáhali i se zhotovováním náročných ocelových forem pro výrobu odlitků ze zinkové slitiny.

Na plexi krytu vitrínek modelů, které KADEN dodával přímo automobilce ŠKODA AUTO, není logo KADENu, ale mladoboleslavské Škodovky.

Zvrat nastal, když se mladoboleslavské obchodní oddělení rozhodlo dodávky modelů škodovek pro propagační účely plně externalizovat. Škodovka také požadovala rychlé dodání modelů nových vozů v množství, které KADEN zdaleka nezvládl v Česku vyrobit. ŠKODA AUTO proto vyhlásila na velké dodávky modelů škodovek tendr. Ten nakonec vyhrál ABREX, který byl schopný zajistit operativní výrobu desetitisícových sérií kvalitních modelů v Číně. Pro KADEN byla ztráta objednávek ze Škodovky těžkou ranou. Jeho výroba modelů osobních aut téměř zanikla a FALM tak ztratil přísun odlitků karoserií pro své modely. Dnes KADEN vyrábí hlavně nádherné modely nákladních vozů pro TEKNO a další firmy.

Modelářská firma FALM

Firma specializovaná na výrobu a přestavbu modelů FALM vznikla v roce 1994. Nejdříve se zaměřovala na modely vozů Tatra. V malých sériích vyráběla také stavebnice a stále více se specializovala na úpravy a zdokonalování modelů jiných firem. Vrcholné období nastalo v roce 1997, kdy FALM začal vyrábět z odlitků modelů KADEN verze vozů Škoda Octavia pro závody a rally ve velikosti 1:43.
Když KADEN nezvládal plnit požadavky ŠKODY AUTO, ztratil své exkluzivní postavení a postupně omezoval výrobu kovových modelů, postihla krize i FALM. Kolem roku 2004 FALM ukončil malosériovou výrobu modelů. Ještě nějakou dobu brněnská skupina modelářů stavěla a upravovala modely na individuální objednávku, ale to je neuživilo, a proto výroba modelů FALM nakonec v roce 2005 zanikla.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.