Citroën Méhari – cestou necestou – Doplněno o Méhari 4×4


 









Norev: Citroën Méhari 1983 v „oranžové verzi“.


S bratrem  Citroëna 2CV modelem Dyane 6 byl převzat podvozek i shodný plochý vzduchem chlazený dvouválec o obsahu 602ccm3 pod kapotou. Mnoho dalších konstrukčních prvků bylo shodných, tím byla výroba levnější a i případný servis méně problémový. Čtyřstupňová převodovka byla například převzata z dodávky AK. S výkonem 21kW dosahoval rychlosti nad 100km při průměrné spotřebě paliva 5,5l na 100Km. Větší inovací prošel tetno vůz až v roce 1977, kdy dostal přední kotoučové brzdy a novou příď karosérie.


 


 


 


 


 


 


 


 








Citroën Méhari 1983: sklopené zadní sedadla a okno


V květnu 1979 až 1983 se v nabídce krátce objevila i verze s pohonem všech čtyř kol. Kromě standardní čtyřstupňové převodovky měl Méhari 4×4 ještě dvoustupňovou redukci a při vyšší pohotovostní hmotnosti (715kg) zdolával stoupání 60% i další terénní lahůdky. Verze 4×4 poznáme hlavně díky rezervu připevněnému na kapotě (podobně jako 2CV Sahara 4×4) a mřížkami chránící světlomety. Vyrobeno bylo 1214 vozů Méhari 4×4.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 









Citroën Méhari 1983: Spartanský interiér


Automobil Citroën Méhari se vyráběl 20let, nejprve ve Francii, odkud se přes Belgii výroba stěhovala až do Portugalska, kde výroba tohoto jednoduchého, na provoz nenáročného vozu v roce 1988 definitivně končí. Vůz bylo možné spatřit v množství úprav střechy a vzniklo tak mnoho verzí a modifikací. Celkem byl vyroben počtu 143 740 exemplářů (1214 verze 4×4). Na svého následovníka stále ještě čeká………


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Norev Méhari 4×2 měřítko 1/18









Citroën Méhari 1983: záď modelu


Před Vánoci roku 2006 byl francouzským výrobcem modelů NOREV uveden na trh Citroën Méhari 4×2 v první barevné verzi – oranžové (skutečná oranžová verze se vyráběla v letech 1968 – 87). Model znázorňuje modernizovanou karosářskou verzi Méhari z roku 1983 v nejrozšířenější verzi plachtové střechy. Začnu obráceně výčtem, co nám model nabízí, protože se výrobce opravdu předvedl. Model otevírá kapotu a zadní sklopné čelo, dveře otevřít nejdou. Střecha lze celá sundat dolů, lze sklopit přední okno, pohybovat stěrači. Dále lze vyjmout zadní sedadla, za které výrobce přikládá další díl, který nám vytvoří variantu se sklopenými zadními sedadly do podlahy. Model má funkční řízení propojené s volantem a je odpružen. Vyroben je celý z plastu (takže jako skutečný Méhari není karosérie kovová)a tento plast je velmi podobný originálu ABS (strukturou i na dotek).









Norev: Citroën Méhari Azur 1983 „Modro – bíla variace“.
Méhari je velmi detailní, maska má velmi mnoho dílů, vše je tvořeno dalším dílem a není nahrazeno jen nástřikem. Interiér nám ukazuje spartanskou výbavu tohoto vozu, přístrojová deska s dvěma budíky, volant, pedály, řazení spolu se sedadly – více toho prostě v tomto voze nebylo třeba. Za sedadlem spolujezdce vidíme rezervo. Dále nezbytná venkovní a vnitřní zrcátka a výčet interiéru je hotov. Sedadla jsou z velmi pěkného materiálu. Motor je zobrazen spíše průměrně, ani v originále není moc vidět na rozdíl od 2CV, takže výrobce znázornil nejdůležitější části. Hlavní jeho díly jsou patrné, ale mohl být více detailní. Podvozek je zpracován věrohodně s originálem, vidíme celý rám, krásně je vidět legendární zavěšení kol, kde jsou propojena přední kola přes pružinu se zadními k dosažení lepší stability, nádrž a samostatně provedený chromový výfuk. Kola jsou zpracována průměrně, na zadních mohl být naznačen aspoň brzdící buben, protože ve velmi vidět vnitřek kola (důvodem je vyšší světlá výška Méhari).
  








Citroën Méhari Azur 1983: sklopený zadní rám střechy


V létě 2007 vychází od Norev další verze, tentokrát modro-bílá kombinace Azur z roku 1983 (skutečná byla vyráběná v letech 1983 – 1987). Prakticky celý model je stejný, až na střechu, která je pro změnu otevřená s trubkovým rámem. Norev přidal ještě další složený rám který nám umožní mít další variantu se staženou střechu a složeným rámem na autě. Dále je použit jiný typ disků s děrováním. Model je velice pěkný svojí modro bílou kombinací a proužkovanými potahy sedadel. Střecha drží oproti původní oranžové Méhari na bočních zobáčkách, které jdou velice těžce zacvaknout a několikanásobná demontáž nebude asi pro ně to pravé.


 


 









Citroën Méhari Azur 1983: záď modelu


Závěr:

Vlastně celoplastový model je zpracován velmi pěkně a detailně jak se na Norev sluší. Plusem modelu je množství variant, které lze upravit, ať již sklápěním předního okna, sklápěním zadních sedadel do podlahy, nebo prostou demontáží střechy. Obě varianty mají rozdíly, které jsou větší než jen přestříkání vozu jinou barvou jak se to mnohdy při tvoření dalších modelů děje. Výběr barevné varianty nechám na každém z Vás, osobně jsem musel mít obě a nákupu nelituji a Vám jej doporučuji, protože tahle klasika by ve sbírce neměla chybět. Norev jistě vydá další barevné verze a možná dojde i na mé tajné přání Méhari 4×4, kde by upravil podvozek, kapotu a mohl ji vydat….

 


Modely mají katalogová čísla Norev réf: 181515 pro oranžový a réf: 181516 pro Azur verzi.



Citroën Méhari 4×4


Pro vánoce 2008 připravil Norev inovovanou verzi Citroënu Méhari 4×4 z roku 1979. Model vyšel v zelené barvě a rozsah změn je velmi velký. Tento článek proto doplňuji o popis tohoto nového typu.









Citroën Méhari 4×4 1979
Tak jako originál, nejlepším rozpoznávacím znakem je rezerva umístěná na kapotě vozu a ochranné rámy. Model originál samozřejmě následuje. Lze proto samostatně otevřít  kapotu, pod kterou je další samostatný držák rezervního kola, a až po jeho zvednutí se ukáže motor vozu. Verze 4x4x má přední a zadní ochranný rám pro světla a vyšší světlou výšku. S původním modelem má totožné jen některé díly, celá karosérie a podvozek musely být přepracovány. Původní karosérie má umístěnou rezervu vzadu na boku, a jednoduchou zadní nápravu na ramenech.


Zadní náprava nám ukazuje detailní uspořádání náprav 4×4. V kabině přibyly ovládací prvky pro diferenciály. Model je v klasické verzi s nataženou střechou. Střecha je již pevnější a boční okna netvoří slída, ale silnější plast, čímž se docílilo větší pevnosti. Pokud budeme mít model bez střechy, zůstanou nám vzadu boční ochranné rámy, které jsou napevno připevněné k modelu.







Citroën Méhari 4×4 1979
Možnost umístit do modelu zadní sedadlo, nebo pouze díl imitující sklopené sedadla do podlahy zůstal, stejně tak možnost sklápění předního okna na kapotu, a otevření zadního čela. Tento model je další evolucí, která jistě potěší, a pokud ve Vaší sbírce již některý z předešlých modelů  je, tak doporučuji o doplnění o tuto verzi. Množství změn je velké a verze 4×4 si to určitě zaslouží..


 


 


 


 


text B@RT, foto Tomáš Válek


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

 


 


 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *