Měřítko 1/35 Roky výroby popisovaných variant: 1986–88
Vrcholný typ předválečných závodních vozů Bugatti je v provedení MATCHBOX přece jenom o něco jednodušší než u konkurence. Přesto vypadá ze všech čtyř modelů série GP nejlépe. Dva hnědě natřené upínací pásy přes kapotu jsou v tomto případě originální. Pozor na roztáčecí kliku vpředu a plastový větrný štítek, mohou se snadno odlomit.
|
Dostupnost: model Y-11D Bugatti se podobně jako ostatní „GP“ dodával poměrně krátkou dobu, přesto je dnes dostupný za relativně běžné ceny. Cennější je dle MICA stupněm Rare hodnocená verze s delšími distancemi zadní nápravy.
Popis a historie: Model otevřeného dvousedadlového závodního vozu s „lodní“ zádí. Základem je kovový odlitek karoserie, u nějž později konstruktéři rozšířili distanční výstupky u zadní nápravy a také prodloužili vnitřní boční výstupky přidržující přístrojovou desku. Přední náprava s roztáčecí klikou je součástí plochého spodního dílu uchyceného ke karoserii dvěma nýty. Drobnější šedostříbrné díly řízení s předními kotouči, táhla řízení, rámu s řadicí pákou, přístrojové desky, volantu, uzávěrů palivové nádrže a výfuku jsou taktéž plastové, stejně jako hnědá sedadla a stříbrná maska chladiče. Před řidičem je do karoserie zasazený větrný štítek z průhledného plastu. Bugatka má vpředu i vzadu typická stříbrná osmipaprsková kola o průměru 22 mm. Kola jsou na osce naražena s přesahem, součástí vnitřní strany kol jsou kotouče znázorňující brzdové bubny.
Plastový díl na levé straně vypadá jako ulomená páka, ale model se takto opravdu dodával. Páka je zprava. Brzdový buben předního kola není nastříbřený, takže jakoby chyběl. Je to pouze o ojedinělá výrobní vada.
|
Barva modelu: Model Y-11D Bugatti Type 51 nemá žádné barevné varianty. Karoserie a spodek jsou modré, vzadu na bocích a vpředu vpravo jsou obtisky čísla 4 v bílém kruhu. Na kapotu dělníci dobarvovali hnědě upínací kožené pásy a mřížka chladiče se natírala černě.
Krabičky: Bugatti 51 se dodávala stejně jako ostatní v krabičkách J se speciálním designem pro sérii GP. Na těchto krabičkách se objevily zajímavé odlišnosti. Podrobnosti najdete v článku o krabičkách.
Model ve své době: Y-11D Bugatti Type 51 se na trhu objevila v roce 1986 společně s ostatními třemi formulemi série GP, které obchodní oddělení firmy Matchbox Ltd. nechalo zařadit do série Yesteryear v rámci promo akce související s uvažovaným sponzorováním závodů GP. Z dohody o podpoře nakonec sešlo a sběratelé ypsilonek byli z modelů GP velmi rozpačití. Nejlépe přijali právě bugatku, protože vzhledem připomínala model Y-6B Bugatti 35 z šedesátých let. Výroba předchozího Y-11C Lagonda definitivně skončila. Po převedení výroby na Makao se začal pod číslem 11 vyrábět vzhledově téměř identický model Y-11E Bugatti Type 35.
I přes krátkou dobu výroby došlo u modelu Bugatti 51 k úpravě kovového dílu karoserie. Starší verze má kratší vymezovací výstupky u zadní nápravy a kratší boční výstupek přidržující přístrojovou desku v karoserii. Vzácnější druhá verze má oba tyto prvky delší. Na snímku jsou rozdílné partie zakroužkované. |
Skutečný 1932 Bugatti Type 51: na počátku 30. let Ettore Bugatti upravil svůj velmi úspěšný závodní vůz typ 35. Vznikl tak typ 51, který je konstrukčním vrcholem závodních vozů této značky. Pod kapotou pracoval osvědčený přeplňovaný osmiválec s objemem 2,3 l a výkonem 180 koní umožňující jízdu rychlosti až 230 km/h. Rozdílem oproti modelu 35 byl zejména rozvod se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (2xOHC). Hned při jeho premiéře v roce 1931 se podařilo Luisi Chironovi ve velké ceně Monaka zvítězit. Přišla i další vítězství, ale pak již bohužel pro tuto značku, která se stala před válkou synonymem sportovního vozu, začíná ústup ze slávy. Nadvlády se ujímají Němci se svými mohutnými vozy Mercedes a Auto Union.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.