Nové repliky prototypů Matchbox Models of Yesteryear
Dne 11.12.2019 se dražila v aukční síni Vectis první část rozsáhlé jedinečné sbírky Ricardo Cortes-Monroye (později pak dne 18.3.2020 druhá část). Kdysi jsem měl díky Alexandrovi Píchovi, a spolu s ním, tu čest a radost Ricarda v Lausanne navštívit a strávit hodiny obdivováním jeho naprosto neuvěřitelné sbírky yesteryearů. Zpráva o jejím rozprodání mě věru nepotěšila, její výjimečná hodnota nebyla jen v množství extrémně vzácných exemplářů, ale i v její celistvosti a takřka úplnosti, kde bylo možné ze série autíček Matchbox Models of Yesteryear najít téměř vše. Od běžných modelů, přes vzácné varianty, až po celou řadu předprodukčních a tzv. Color-trial modelů. A i proto, že byl Ricardo vřelý a milý hostitel, mě o to víc mrzí ztráta velké sbírky a velkého sběratele.
A když jsem se tak znovu a znovu probíral aukčním katalogem, rozhodl jsem se, že podle některých předprodukčních modelů z této rozprodané kolekce doplním svoji sérii limitovaných modelů Code 3.
Jedním z nich je například zelený Y-12B 1909 Thomas Flyabout. Originální Color-trial model (vydražený za 160 liber) odpovídá standardní variantě č. 2 (dle M.I.C.A. i dle Collector‘s Guide). Má kromě barvy i zelenou vložku chladiče (použitou u Y-3B 1910 Benz Limousine), jinak se od své modré verze neliší.
Replika je oproti tomu vyrobená s normální tmavě červenou vložkou chladiče a Code 3 krabičkou a autorským číslovaným certifikátem (1-10/10).
Druhým pak je světle žlutý Y-16B 1928 Mercedes Benz SS Coupé. Prototyp (vydražený za 420 liber) má žlutý netexturovaný kufr, nepokovený rám okna i chladiče a není osazený odlitkem výfuku. Jeho hladký podvozek postrádá odlité nápisy i jemné detaily: žebrování a matice vany motoru, převodovou skříň i otvor pro zasunutí výfukového potrubí a diferenciál (na novějších modelech opět odstraněný). Na bocích karosérie chybí nejen rezervní kola, ale i otvory pro jejich osičku.
Replika je zhotovená ze standardního modelu bez diferenciálu, takže na ní jednotlivé doplňky a detaily jsou, rovněž s Code 3 krabičkou a autorským číslovaným certifikátem (1-10/10).
Dalším je černý Y-14B 1911 Maxwell Roadster. Originál (vydražený za 50 liber) opět nemá pokovené rám okna a chladiče se světly, ale ani boční páky, kola a palivovou nádrž. Kupodivu má ale mosazně pokovenou nádržku vyvíječe acetylenu na levé stupačce. Má černou texturovanou střechu a tmavě zelené sedačky. Podvozek odpovídá pozdější poslední variantě č. 11 (dle M.I.C.A.) a č. 9 (dle Collector‘s Guide). Jde tedy také o zřejmý tzv. Color-trial.
Replika je i v tomto případě vyrobená ze standardního modelu s hladkou střechou a jsou na ní všechny modelové doplňky v normálních pokovených úpravách a barvách. Nechybí Code 3 krabička a autorský číslovaný certifikát (1-10/10).
Tyto tři modely tak zatím rozšířili stávající sérii Code 3 limitovaných replik (vždy v maximálním počtu 10 kusů) předprodukčních a extrémně raritních yesteryearů na celkový počet 12 různých typů.
Pavel Lagner