Abrex a Kaden připravují modely reportážních aut Českého rozhlasu. Podrobnosti zatím tají

Letos v únoru došlo k ne zcela běžnému „úniku“ informací z Abrexu – na jeho Facebooku se objevily fotografie o přípravách malosériového modelu rozhlasového reportážního auta. A tento víkend „unikly“ informace z Kadenu – na novém facebookovém profilu „Kaden modely Škoda“ se také objevily fotografie z přípravy modelu rozhlasového reportážního auta. Dobrou zprávou je, že jde dva zcela odlišné modely, v případě Abrexu je to 1993 Škoda Favorit – Český rozhlas a v případě Kadenu 2001 Škoda Fabia I – Radiožurnál. A ještě lepší zprávou pro sběratele je to, že se rodí základy pro zajímavou sbírku dalších reportážních aut rozhlasu.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Horká novinka – snímek z výroby v Kadenu, který zveřejnil prodejce Retro auta. V Kadenu se už připravuje nová verze modelu, jehož historie začala v roce 2001 – Škoda Fabia I – ČRo Radiožurnál.

Zatímco Abrex začátkem roku 2021 předvedl na Facebooku zatím předprodukční vzorek připravovaného modelu 1993 Škoda Favorit – Český rozhlas, Kaden teď ukázal snímky z výroby první série modelu 2001 Škoda Fabia – ČRo Radiožurnál. Přestože jsou oba výrobci i prodejce Kadenu Retro auta zatím skoupí na další informace, je už zřejmé, že by se oba modely mohly dostat do prodeje zhruba v polovině letošního roku. Prodejce Kadenu Retro-auta informoval, že Kaden vyrobí model Škoda Fabia – ČRo Radiožurnál ve dvou vlnách, aby si model mohlo koupit víc sběratelů. Abrex zatím výrobní strategii se svým modelem prvního reportážního vozu Českého rozhlasu nekomentoval. Na svém Facebooku nicméně uvedl, že plánuje vydat modely více typů reportážních rozhlasových aut, aby tvořily sérii.

Model DEPO a modely reportážních aut Českého rozhlasu

Podnět ke vzniku modelů reportážních aut přišel z Model DEPO, jehož provozovatel v Českému rozhlasu dlouhodobě pracoval a s vozovým parkem veřejnoprávního rádia má mnoho pracovních a osobních zkušeností. Model DEPO zpracovalo a dodalo pro přípravu modelů reportážních aut potřebná data s dobovými logy a grafikou rozhlasu a získalo souhlas k výrobě modelů s historickými logy a designem Českého rozhlasu a jeho zpravodajské stanice Radiožurnálu. Pro Český rozhlas a pro Abrex i Kaden garantuje Model DEPO zajištění autentické podoby designu reportážních aut pro výrobu modelů. Důležitá je také prezentace historie těchto zpravodajských vozů a úlohy ve zpravodajství a publicistice veřejnoprávního rádia.

Předprodukční studie modelu 1993 Škoda Favorit – Český rozhlas, Abrex 1:43

Reportážní auto Českého rozhlasu v provedení Abrexu

Model 1993 Škoda Favorit – Český rozhlas bude představovat jeden z nejzajímavějších osobních vozů v historii našeho veřejnoprávního rádia. Favority byly totiž vůbec prvními novými auty, které si Český rozhlas na začátku své existence pořídil. Málo kdo si totiž uvědomuje, že Český rozhlas jako takový vznikl až začátkem roku 1992, když se v roce 1991 odštěpil z Československého rozhlasu Slovenský rozhlas. Až do zániku Československa koncem roku 1992 ale Český rozhlas využíval vozový park Československého rozhlasu v Praze.

Reportážní auto ČRo Radiožurnálu v provedení Kadenu

Model 2001 Škoda Fabia I – ČRo Radiožurnál bude novou verzí modelu, jehož výrobu zadal Český rozhlas, resp. tehdejší ředitel Radiožurnálu, už v roce 2001 (Podrobnosti v článku „Kaden 1:43 – limitovaná edice Škoda Fabia – Radiožurnál…“). Tehdy šlo ale o promo model, na kterém bylo z marketinkových důvodů zvětšené logo Radiožurnálu. Na části modelů byl také natištěný tampo printem symbol „Zelených andělů“, jak se zpočátku nazývali spolupracovníci Zelené vlny Českého rozhlasu.

Model 2001 Škoda Fabia I – ČRo Radiožurnál, který si Český rozhlas nechal vyrobit v Kadenu v roce 2001.

Model DEPO nyní na základě dobových podkladů z Českého rozhlasu zpracovalo autentickou podobu grafiky a loga v podobě z roku 2001, včetně dobových státních poznávacích značek. Kaden tak nyní vyrobí novou odlišnou verzi modelu. Bude to opět bílá Škoda Fabia hatchback, ale tentokrát už v podobě, v jaké dohromady tři reportážní vozy Radiožurnálu jezdily v letech 2001 až do roku asi 2006.

Detail z výroby nového modelu 2001 Škoda Fabia I – ČRo Radiožurnál, který nyní vzniká v Kadenu. Pod karoserií modelu je vidět i pozadí vitrínky modelu.

Český rozhlas prošel pohnutou historií. V letech 1945, 1968 a v dalších dobách se v rozhlasu a v dění kolem něj vytvářely dějiny naší země. I dnes je Český rozhlas nejvýznamnější a nejoblíbenější české rádio. Reportážní auta Českého rozhlasu vždy asistovala u nejdůležitějších událostí v Česku. Jsou proto ideální předlohou pro opravdové sběratelské modely. Pro Model DEPO jsou modely aut Českého rozhlasu prioritou a brzo o nich přinese další informace…

Fotografie předprodukčního modelu 1993 Škoda Favorit – Český rozhlas, Abrex 1:43, kterou Abrex překvapivě publikoval na svém Facebooku už v únoru 2021.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.