Citroën Jumper – jeden z trojlístku









Norev: Citroën Jumper Mikrobus 2002 v měřítku 1/24


Po sedmi letech v roce 2002 přichází francouzská automobilka Citroën s novou generací modelu Jumper, který byl vybaven mnoha moderními prvky. Nabízel širokou nabídku různých verzí karoserií, rozvorů náprav a motorů, včetně nové verze benzín – plyn. Tento typ druhé generace je zpracován i modelově 1/24 firmou Norev ve verzi 2,0 HDi, a proto se na něj zaměříme podrobněji.


 


Jumper II je rozdělen podle celkové hmotnosti do tří základních kategorií, které určují i obchodní označení (2,9 tuny, 3,3 tuny a 3,5 tuny). Možnost výběru poskytuje široká nabídka provedení, kde si lze na čtyřech rozvorech vybrat celkem ze sedmi různých karoserií. Na výběr tak jsou prosklené i neprosklené furgony, mikrobusy pro dopravu osob a plošiny s kabinou. Další verze jsou vyráběny pro montáž nástaveb, jako je podvozek s kabinou a dvojitou kabinou, samostatný podvozek a podvozek s podlahou a kabinou.


 









Norev: Citroën Jumper Furgon 2002 v měřítku 1/24
Vnější design Jumperu II je výrazněji nový jen v přední části. Přepracována byla maska chladiče, nové jsou větší moderní světlomety s čirým sklem a dvojitou optikou a také nárazník byl pozměněn otvory pro přívod vzduchu. Praktickou vnější novinkou Jumperu jsou boční ochranné pásy a nové kliky dveří, jejichž zaoblený tvar umožňuje lepší uchopení bez nebezpečí přiskřípnutí. Zadní dveře byly ve spodní části také opatřeny chrániči proti nárazům a vylepšen byl i zadní nárazník zahrnující širší schůdek s protiskluzovým povrchem. Zlepšen byl zároveň interiér vozu a bezpečnostní prvky vozu.


Konstrukce náprav je stejná jako u předchozí verze. Přední náprava je modifikovaného typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami s integrovanými hydraulickými tlumiči. Zkrutný stabilizátor je spojen táhly přímo s tělesy tlumičů z důvodu zlepšení účinnosti působení dvojice stabilizátor – tlumič.


Zadní náprava je tvořena klasickou příčkou, ke které jsou upevněna podélná jednolistová pera a integrované teleskopické hydraulické tlumiče.


 










Citroën Jumper Furgon: boční posuvné dveře
Pro nový Jumper byly vyvinuty dva zcela nové motory. Vznětový motor 2,2 HDi s přímým vstřikováním paliva Common Rail dosahující výkonu 74 kW (100 k) a dvoupalivový motor 2,0i LPG, který kombinuje použití paliva benzin a LPG dosahující výkonu 80 kW (110 k), jež byl k dispozici v průběhu roku 2002. Jumper však byl nabízen i s již osvědčenými motory předchozí generace 2,0 HDi s výkonem 64 kW (85 k), 2,8 HDi 94 kW (127 k), benzinový 2,0i 80 kW (110 k) a v dvoupalivové verzi benzin – plyn 2,0i CNG s výkonem 70 kW (95 k). Přepínání na benzin se u obou dvoupalivových motorů provádí automaticky, když je vyčerpána zásoba plynu. Motor 2,8 HDi může být spojen se čtyřstupňovou autoadaptabilní sekvenční automatickou převodovkou se čtyřmi provozními charakteristikami (sníh, ekonomický, běžný, sportovní) a možností sekvenčního řazení převodových stupňů.


 


V roce 2006 přišla další verze modernizovaného Jumpera už třetí generace. Je vidět, jak se snižují přestávky v jednotlivých verzích, kdy první (C25) vydržela ve výrobě 14 let, druhá (Jumper I) 8 let, třetí (Jumper II – modelová Norev) pouze 4 roky, než byla nahrazena nyní poslední verzí (Jumper III). Celkově se zatím vyrobilo přes 2 miliony kusů těchto pracovitých pomocníků.

  

Jumper Norev 1/24


 











Citroën Jumper Mikrobus: přední dveře


Tak jako se skutečný Citroën Jumper druhé generace vyráběl v italské Val di Sandro s Peugeotem a Fiatem, tak i Norev vyrobil model s výměnnou přední maskou, která ho umožňuje osadit ve třech zmíněných značkách. Modely jsou totožné a liší se právě přední maskou a popisky firemních štítků. Verze pro Fiat vznikla ještě ve variantě Policejní a Ambulance se zvýšenou nástavbou a Peugeot Boxer ve verzi Hasič. Citroën má verzi uzavřený furgon a prosklený pro přepravu osmi osob. Všechny verze modelů jsou převážně distribuovány prodejci jednotlivých značek vozů, proto se neobjevují v nabídkách e-shopů a i tento článek má za cíl, přiblížit je sběrateli modelů. Norev použil standardizovaného měřítka 1/24, které je pro dodávky dostačující.


 


Popis modelu:


Model umožňuje otevřít řidičovy dveře (spolujezdcovy nejdou), zadní dvoukřídlé dveře (bohužel nemají žádné pojistky proti samovolnému otevření) a krásně zvládnuté boční posuvné dveře. Dále má funkční řízení propojené s volantem, ale není odpružen. Detaily zpracování jsou na vysoké úrovni, přední maska je velmi povedená, dominující nové čiré světlomety ji dodávají vkusný střih. Na bocích zaujmou velká zrcátka s rozdělenou zrcadlovou plochou a krásně zvládnuté boční posuvné dveře, včetně věrného zobrazení systému dveřních kolejnic. Všechny otevírací části pěkně lícují. Materiály jsou na vysoké úrovni, plasty kvalitní. Zpracování interiéru je průměrné a mohl být celkově detailnější, hlavně sedadla působí dost plastově. Interiér není opatřen žádným mikroplyšem a podobnými detaily. Model má většinu částí ztvárněných jako samostatný díl, a ne pouhým nastříkáním, což se třeba týká i třetího brzdového světla. Proto také působí tak povedeně. Podvozek Jumperu od Norevu je vyobrazen velmi věrně. Rám zavěšení kol a spodek motoru ale tvoří jen jeden výlisek, takže nic ani třeba výfuk netvoří další díl. Barva je kvalitní, nanesena všude a bez chyb, vnitřní část modelu je také nastříkaná, což je jistě plus, hlavně u prosklené verze.


 


Rozdíly:


Citroën vyšel ve dvou verzích. Jumper v osobní prosklené verzi pro 8 cestujcích v modré metalíze a světle žlutý furgon. Modely mají rozdílné pouze karosérie, kdy prosklený vůz má boční okna a okna v zadních dveřích, navíc je opatřen vzadu dvěmi řadami sedadel. Furgon je klasická dodávka bez oken a s rovnou podlahou nákladového prostoru. Má navíc mezistěnu za řidičem s okénkem, která ve druhé verzi není.


 











Citroën Jumper Mikrobus: boční posuvné prosklené dveře
Závěr:


Model dodávky Jumper je vysoké úrovni, vše dobře lícuje, lakování i kvalita dílů je příkladná. Velké plus je možnost zakoupit model ve všech třech značkách Citroën, Peugeot a Fiat a množství vyráběných variant. Trochu lépe a detailněji mohl být zvládnut interiér. Je také škoda, že některé varianty, třeba Ambulance a Policie, nejsou nabízeny ve všech variantách například s logem Citroen, ale pouze Fiat. Barevných variant mohl Norev vyrobit také více, jak to dělá u ostatních modelů již léta. Pokud chcete mít ve sbírce  dodávku, tak v měřítku 1/24 tímto modelem rozhodně chybu neuděláte a z bočních posuvných dveří budete nadšeni. A kdybyste nemohli model sehnat, navštivte oficiální prodejce vozu Citroen, Peugeot a Fiat, kde lze model zakoupit nebo případně objednat.


text a foto B@RT


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *