Ostravská drožka, aneb Škoda 1201 Sedan – Abrex 1:43 v provedení Model DEPO jako „TAXI Ostrava“
Model „1956 Škoda 1201 TAXI“ od Abrexu upravilo Model DEPO do podoby ostravské „drožky“ z poloviny padesátých let. Auto dokumentuje poměry v moravskoslezské metropoli po nástupu komunistického režimu. Ostrava patřila k jednomu z mála výjimečných míst, kde si řada „obyčejných“ pracujících žila za socialismu „nad poměry“. Horníci a dělníci od vysokých pecí byli za komunistického režimu natolik privilegovanou třídou, že jejich platy o hodně převyšovaly ostatní profese. Taxíky se v hornických oblastech vozila nejenom režimní honorace, ale často se v nich vraceli z flámů i horníci „stachanovci“ , kteří „smývali pot a prach“ z tvrdé práce na divokých ogarských jízdách po ostravských hospodách.
Modely 1956 Škoda 1201 Sedan TAXI si můžete koupit v e-Shopu Model Depo.
Po únorovém puči v roce 1948 Gottwaldův režim rychle znárodnil všechny živnosti včetně autodopravy. Do té doby soukromým taxikářům zakázali komunisté podnikání a většinou jim sebrali jejich auta, mezi nimi i vozy Tatra 57, které jim zůstaly z doby první republiky. Ve válkou poničené severní Moravě a Slezku toho mnoho nezbylo. Komunisté ale přesouvali do této oblasti prostředky a dotace z celé země, protože se po vzoru Sovětského svazu rozhodli přeorientovat československé hospodářství na extenzívní těžký průmysl. Ostravsku a dalším hornickým regionům to ale příliš štěstí nepřineslo. Těžkou daní za investice do nových dolů a vysokých pecí bylo zničené životní prostředí, exhalace s vážnými dopady na zdraví lidí a města zjizvená výstavbou provozů těžkého průmyslu a paneláků.
Ostravská taxislužba za socialismu
V první polovině padesátých let rozhodlo komunistické vedení převést veškerou městskou autodopravu do jednoho velkého „národního“ podniku. 1. července 1953 zřídilo „Komunální služby města Ostravy“. Do tohoto podniku byly převedené i všechny vozy taxi. Ředitelství tohoto podniku sídlilo v centru Ostravy na tehdejší Gottwaldově třídě (dnes 28. října) č. 1. Komunální podnik v komunisty „privilegovaném“ městě dostal i prostředky na nákup nových vozů pro taxislužbu, nebo jak se tehdy říkalo autoslužbu. K dosluhujícím Tatrám 57 se povinně nakupovaly nové sovětské vozy GAZ Poběda a Volha. Dostalo se ale také na pohodlné vozy Škoda 1200/1201 Sedan a později i na luxusní Tatry 603. Tato auta se do taxislužby většinou zařazovala až ojetá po komunistických funkcionářích z krajských a okresních stranických a státních úřadů.
V roce 1960 komunistické vedení podnik reorganizovalo a 1. července 1960 z něj odvodilo známé „Služby města Ostravy, státní podnik“. Pro taxislužbu se toho ale už příliš nezměnilo. Vozy Škoda 1200/1201 Sedan v té době byly ve svých nejlepších letech a dosluhovaly ve městě až do poloviny šedesátých let.
Po Škodě 1200/1201 Sedan se dlouho v ostravské taxislužbě další škodovky neobjevily. Škoda Octavia se v šedesátých letech vyráběla jen jako dvoudveřová a ani novější rozměrově nevelká Škoda 1000 MB nebyla pro taxislužbu vhodná. Jednotlivě se jako taxíky provozovaly koncem šedesátých let vozy Škoda 100/110 a v sedmdesátých a osmdesátých letech pak Škoda 105/120. Škodovka, která by obstála ve službách TAXI jako starý dobrý Sedan 1200/1201, přišla až v roce 1996 v podobě novodobé Škody Octavia I.
Model DEPO přinese také vozy taky z dalších velkých měst Československa, z Prahy, Bratislavy a Brna.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.