PRAGA AN 1924 -1940 Model s prokletým osudem…
Motor malé Pragy byl čtyřválcový benzínový o zdvihovém objemu pouhých 1240 cm3. Výkon, který byl identický s osobní alfou, činil u prvních sérií 15,5 kW (21k) při 2800 ot./min. Převodovka byla čtyřstupňová se zpátečkou a s řadicí pákou umístěnou na podlaze. Největší rychlost byla jen
Vývoj pokračoval na tehdejší dobu velmi rychle a s ním se zvětšoval i zdvihový objem motoru. Nejdříve na 1324, pak 1695,
Nároky zákazníků však stále stoupaly a vedly Pragu ke zvyšování nosnosti a také ke zvyšování zdvihového objemu motoru a jeho výkonu. V jedenácté sérii měla Praga AN již čtyřválec 1695 cm3 a nosnost
Úspěšný motor byl pak používán v mnoha automobilech a jiných vozidlech Praga jako byly třeba silniční válce nebo traktory. Celkem bylo v období let 1924 až 1940 vyrobeno ve 23 sériích 5565 vozů Praga AN s různými modifikacemi. Z nich se například vyrobilo 330 malých autobusů s označením Praga AO pro 15 sedících cestujících. Slogan automobilky Praga zněl „Vozy Praga, vozy na statisíce kilometrů“.
Praga AN 8 série Pragamemor 1/24
Model Praga AN 8 vznikl vlastně náhodou ve slévárně ČKD, jako pokus o vlastní výrobní program ČKD Služby a.s. a zároveň se mělo jednat o nepeněžní kompenzaci dluhu mezi jednotlivými úseky ČKD. Celý model byl od začátku prokletý. Nejprve vlastní model, který vyšel v hračkovském měřítku 1/24, místo osvědčeného modelářského 1/43 či 1/18. To jej na spoustě trzích na západě deklasovalo pouze na hračku. Dále ČKD mohlo zaměřit úsilí spíš na mnohem prodávanější a zvučnější jména jako je například Tatra a když už Praga tak začít raději Pragou RN. Ta byla ve světě mnohem více známější, byla zasazena do druhé světové války a třeba ve verzi Wehrmacht by se v Německu dobře prodávala. Místo toho zvolili typ, který u nás i na západě nikdo moc nezná. Spousta věcí při výrobě nebyla dotažena do konce. Společnost nechala vyrobit několik tisíc samolepek Pilsner Urquell na pivovarský valník, aby zjistila, že bez zaplacené licenční známky je nemůže na modely umístit. Dále nebyl pořádně vyřešen příliš měkký a nekvalitní obal pro model, čímž se vylučovala jednoduchá poštovní distribuce. Na modelu samém byla udělána spousta chyb a celková detailnost a rytí nejsou žádný zázrak. Hmotnosti modelu nebyly dimenzované plastové prvky a model se de facto rozpadal, hlavně to platí pro zavěšení kol. Pak přišla poslední „třešnička na dortu“, kdy výrobní program naletěl podvodníkovi, který objednal na 5000 ks pro export a samozřejmě hotových modelů neodebral a nezaplatil ani jeden. Tím bylo dílo dokonáno a vše skončilo na dlouhou dobu ve skladech. Když sklady začaly překážet pro stavbu nové haly, byl při jejich vyklízení model rozprodán za zbytkové likvidační ceny. Formy a mnoho dílů modelů skončily jednoduše ve šrotě…
Původní Praga je vlastně automobilová divize ČKD a její model vyráběla i stejná značka jako skutečný vůz v roce 1928 což není v dnešní době příliš běžné a i proto se jedná o pravé Pragovky. S řadou Pragamemor se původně počítalo jako s ucelenou sérii modelů v měřítku 1/24, která bude zhotovena z velké části z kovu a pouze částečně z plastových dílů. Zákazník si měl koupit velmi jednoduchou stavebnici, kterou po složení opatřil přibalenými samolepkami. Trochu to připomíná český Monti systém s kovovými hlavními prvky. Modely Praga AN 8 měly vyjít nejprve ve verzi pivovarský valník a ambulance s plachtou, dále se počítalo s otevřeným vyhlídkovým autokarem a také verzí sanitního speciálu. V dalších sériích Pragamemor se měl sběratel seznámit s osobními a užitkovými vozy Praga.
Prototypy modelů začaly vznikat kolem roku
Nejpočetnější je pivovarský valník, ambulancí je mnohem méně. Vždy, když se modely někde objevily, tak se jednalo o zásoby ze skladů ČKD, či jinak „nalezené“ a překoupené kousky. Původní modely se objevily nejprve v pragováckých klubech za ceny kolem 600Kč což na hračky bylo hodně a na model byl výrobek málo detailní, proto si jej koupilo pouze několik nadšenců – sběratelů a fandů značky. Dále se model začal postupně a spontánně objevovat na modelářském trhu. Nikdy se ale oficiálně nezačal prodávat v obchodní síti. Díky tomuto zamotanému osudu se jedná o velmi zajímavý nedoceněný kousek pro Vaši sbírku.
Popis modelu:
Model Praga AN 8 z roku 1928 série Pragamemor je v měřítku 1:24. Model je velmi bytelný a těžký, hmotnost má skoro půl kila a kvalitní slévárenský odlitek ukazuje na místo vzniku v ČKD. Z kovu je odlita velká část dílů, jako kompletní rám, zavěšení a disky kol, maska, kabina, plastové jsou jen korby a pár menších drobnějších částí.
Nápisy, značky a dva přístrojové budíky tvoří samolepka. Na Ambulanci jsou červené kříže řešeny tiskem. Model není odpružen, ani nemá funkční řízení, sundat lze pouze celou přední kapotu. Správná varianta je pivovarský valník, bez plachty se třemi sudy a bez boční samolepky Pilsner Urquell. Ambulance má být celá bílá, mít korbu s odklápěcím čelem a na ní dvě hnědá lehátka na černých rámech. Tím, že mnozí podnikavci zásoby ze skladů dodatečně sestavovali, tak mnoho modelů je různě kombinovaných, pivovarský valník s bílou plachtou, občas třeba chybí obtisky v kabině atd.
Model byl balen v plastovém přepravním blistru, který po složení modelu měl funkci jako box na uskladnění modelu. Příbalem byla i knížečka, něco jako dobový technický průkaz na AN 8, u verze ambulance se chybně uváděla v průkazu jako AO-8 což měla být knížka pro otevřený autobus. Modely se měly exportovat i do Německa, proto měly tento průkaz v němčině a hotový model byl ještě dodatečně přidělán k podstavci drátkem. U pivovarského valníku byl ještě přibalen propagační letáček. Na všech propagačních fotografiích byly nafoceny prototypy modelů, které se reálným dost vzdalovaly. Model celkově působí jednoduchým dojmem, není moc detailní, hlavní části mu nechybí, ale je na něm vidět doba vzniku a především malá zkušenost výrobce s modely jako takovými. Dnes by šlo více o kovovou hračku v měřítku, než propracovaný model. Dále absence otevíracích částí mu na hodnocení nepřidá. Kladem je dobré slícování dílů, kvalita plastových výlisků a velká fortelnost. Hlavně kovové části zaslouží velkou pochvalu. Na modelech se objevují samolepky Pilsner Urquell, které k původní stavebnici byly přibaleny, ale kvůli ochranným známkám na pozdějších modelech už v příbalu nejsou.
Závěr:
Co napsat závěrem. Pokud by model nevznikl ve stejné firmě, kde se vyráběla jeho skutečná předloha, a pokud by skoro všechny modely nebyly prodány složené namísto připravených stavebnic, nebyl by asi tak zajímavý a zapadl by do průměrné řady podobných kousků. Je to ale naprostý modelářský unikát legendárního českého náklaďáčku Praga, a proto by měl mít důstojné místo ve Vaši sbírce. Škoda jen, že nevyšly všechny čtyři plánované verze, možná by tak našly více sběratelů, kteří by jej ocenili…
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.