Rallye kola AZNP pro škodovky 1:43 v úpravě Model DEPO – žádná novinka, ale sázka na dobrou práci
Model DEPO osvěžilo svou nabídku modelů Abrex 1:43 o drobné úpravy v podobě montáže kol, která byla v sedmdesátých a osmdesátých letech určená pro soutěžní a tréninkové škodovky, ale v mnoho se jich dostalo i mezi laické motoristy. Rallye elektronové nebo hliníková kola, kterým se dnes říká „dělítka“, byla tehdy nejpopulárnější, protože se svým vzhledem podobala diskům sportovně laděných západních aut.
Na rozdíl od dovozových disků Apollo, které se montovaly na exportní škodovky, se soutěžácká kola Škodovky ani Metalexu za socialismu neprodávala ani v Tuzexu. Na civilních autech se ovšem objevovala relativně často. Lidé je sháněli, aby s nimi dodali svému autu sportovní image. Oficiálně se k nim dostali například při koupi tréninkového vozu způsobilého pro provoz na veřejných komunikacích. Neoficiálně se k nim dostali mnoha dalšími způsoby. Odlitky těchto kol se například často kupovaly „pod rukou“ od lidí ze slévárny v Plošticích u Hradce Králové, kam je dávali odlévat z AZNP Mladá Boleslav. Záleželo pak ještě na protekci na Svazarmu a následně na dopravním inspektorátu, aby se podařilo zapsat kola do technického průkazu civilního vozu.
Sledujte novinky, komentáře a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Konstrukci a tvar těchto kol navrhli konstruktéři Vývojového oddělení AZNP v mladoboleslavské Česaně začátkem sedmdesátých let. Odlévaly se ze slitiny „elektron“, složené hlavně z hořčíku a hliníku. Poprvé se tato kola objevila na soutěžních vozech Škoda 110 třídy A2 začátkem sedmdesátých let. Pak se montovaly na Škody 120 S a nejvíc je proslavily soutěžní Škody 130 RS. V pozdější sobě se těmto kolům začalo říkat „dělítka“ podle toho, že se jejich ráfek dělil na dvě nastavitelné části, aby se dal snadno odlévat a v provozu pak přizpůsobit různým rozměrům pneumatik. Tato „dělítka“ měla asi o 3 kg větší hmotnost než užívanější rally kola „loukotě“, ale u civilních motoristů byla mnohem oblíbenější, protože víc připomínala „zápaďácké elektrony“.
Kola Model DEPO / CAL 1:43
Různé typy kol 1:43 dnes vyrábí v Česku řada profesionálních i amatérských modelářů. Dají se koupit jako samostatné díly například od firem AAA Auto-model, Sewellel a dalších. Model DEPO při úpravách modelů využívá precizní práce sdružení Czech Auto Legends CAL. Jejich výrobní kapacity jsou omezené, protože jde spíš o zájmovou činnost jinak zaměstnaných lidí, ale o to víc jsou jejich produkty s erudicí propracované.
Disky modelových kol 1:43
Kola jsou dimenzovaná jako originální 13palcová, určená na modely Abrex 1:43. Požadavkem Model DEPO, kterému CAL vyhovuje, je autentická podoba a čisté modelové provedení. Aby byly detaily co nejpodrobnější, i s hlavicemi šroubů a s ostrými hranami, CAL odlévá disky kol do ocelových forem metodou tlakového lití. Disky jsou pak stříkané tenkým filmem zlatavé nebo stříbrné barvy, jaká se ve sedmdesátých a osmdesátých letech v AZNP Mladá Boleslav používala. Vrstva stříbřenky nebo zlaté barvy je na modelových discích co nejtenčí, aby nezalévala detaily. Po zaschnutí je ještě zpevněná nástřikem tenounké vrstvy bezbarvého laku.
Modely Abrex 1:43 se „soutěžáckými“ koly si můžete koupit v e-Shop Model Depo. Prohlédnout si je můžete v naší provozovně v Praze.
Pneumatiky 1:43
Pneumatiky dimenzovaly Model DEPO a CAL jako originální šíři 175 až 185 mm, tedy rozměr, který se „uvezlo“ i obyčejné auto s nižším výkonem motoru. Jejich tvar je mírně „hranatější“, aby vzhledem k optickému klamu při zmenšení na 1:43 působily autentičtěji. Vzorek na běhounu je radiální. Pneumatiky jsou odlévané z černé gumy, resp. měkčeného modelového polyuretanu. Vnější bok pneumatik je hladký, vnitřní na skryté straně se zatím nedaří odlévat zcela čistě.
Osičky
Ocelové osičky mají průměr 1,5 mm, tedy stejně jako sériové osy kol modelů Abrex, aby se do nich daly bez problémů aplikovat. Konce osiček jsou hladké, nejsou zakončené vroubkováním jako na osičkách Abrex. Náby disků mají průměr přesně 1,5 mm, aby držely na těsno, ale daly se bez potíží sundat. Osičky jsou trochu kratší. Když na nich necháte kola mírně povysunutá, otáčejí se volně. Když chcete kola „zabrzdit“, aby se vám modely ve vitríně nepohybovaly, zabrzdíte je stlačením kol k sobě.
Výroba
CAL a Model DEPO vyrábějí tato kola pro modely, které upravují. Prodej samostatných kol jako dílů zatím nezvažují. Modelářské sdružení není svými kapacitami uzpůsobené pro sériovou produkci. Pečlivá ruční výroba jako tlakové odlévání disků, dvojí nástřik tenkým filmem barvy a laku, odlévání pneumatik, řezání osiček na různé míry rozchodu modelů a montáž jsou náročné hlavně na pracovní čas. Pracná výroba zdržuje plány na další rozšíření sortimentu upravovaných modelů, ale Model DEPO nechce dělat větší kompromisy v modelové kvalitě.
Model DEPO zatím plánuje jen výrobu soutěžních kol Škoda v autentické zlaté nebo stříbrné barvě. Bílá a další barvy se na „dělítkách“ objevily až v devadesátých letech, hlavně na restaurovaných a různě vytuněných retro škodovkách. Nic proti současným úpravám aut, i ty můžou být atraktivní. Ale když v sedmdesátkách a osmdesátkách vyrazili frajeři ve škodovce s rychlými pruhy, za řevu „burgesu“ z proděravělého plechu a na vyřazených kolech z nabouraného soutěžáku, mělo to drajf, který už žádný dnešní tuning nepřekoná.
Modely Abrex na soutěžáckých kolech „dělítka“ si můžete koupit na e-Shopu Model DEPO. Pokud chcete vlastní kombinaci modelu Abrex a kol CAL, můžete si ji objednat mailem nebo telefonicky.
Modely Abrex 1:43 se „soutěžáckými“ koly si můžete koupit v e-Shop Model Depo. Prohlédnout si je můžete v naší provozovně v Praze.