Sběratelská událost roku – premiéra nového kovového modelu 1964 a 1965 Škoda 1202 „Stejšn“ – Abrex 1:43
Abrex dnes uvádí do standardního prodeje dlouho očekávaný model proslulé „stejšny“. Oficiální premiéře předcházela prodejní akce modelu sanitky Škoda 1201 Záchranné služby Praha v síti hračkáren Pompo. Teď už si budete moci koupit modely proslulé „Stejšny“ přímo od Abrexu a jeho autorizovaných prodejců jako Model DEPO. Pro sběratele je to velká událost. Jde o vůbec první kovový model populární Škody 1202. Abrex ho přináší v mnoha atraktivních podobách jako „majákové“ verze sanitky nebo vozy Veřejné bezpečnosti a Požární ochrany, speciály jako zásobovací dodávky nebo pohřební vůz a samozřejmě i „civilní“ verze kombi a dodávka. A co je hlavní, model je to povedený.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Dva typy Škody 1202
Abrex představuje hned v první várce modely Škoda 1202 ve dvou základních variantách karoserie – jako „kombík“ s prosklenými zadními bočními okny a jako dodávku s profilovanou plechovou karosérií v místě zaslepených oken. K výrobě obou verzí přistoupili v Abrexu velkoryse. Zadní boční okna nezaslepili přestříkanými plastovými výplněmi, jak se to obvykle dělá, ale zhotovili pro obě verze vozu unikátní karoserie – pro kombík s vykrojenými okny a pro dodávku odlitek s kovovou výplní karoserie i v místě zaslepených oken. Obě verze karoserie odlišuje Abrex i modelovými roky výroby vozu – kombík je modelový rok 1964 Škoda 1202 a dodávka o rok novější 1965 Škoda 1202. „Stejšna“ z roku 1964 se v premiéře představuje jako civilní kombík ve světle modré barvě a jako zásahové auto Požární ochrany. Dodávku z roku 1965 uvádí Abrex v premiéře zatím jen jako civilní vůz v šedomodré barvě.
Modely si můžete zakoupit v e-Shopu Model Depo.
Kvalita modelu
Po celkem zdařilé Škodě 105/120 L představuje nový model Škoda 1202 další povedený kovový model z produkce, kterou Abrex zadává do výroby v jihočínském Dongguanu. Celkové proporce dvanáctsetdvojky v měřítku 1:43 reprezentují skutečný vůz velmi věrně. Dobré je i dílenské zpracování, lak karoserie je tenčí a nezalévá tak detaily jako na některých reedičních modelech Abrexu. Některé kompromisy kvůli nákladům na výrobu ale na modelech najdete. Na sanitkách například chybí pruhy mléčného skla na zadních oknech a podkladové destičky státních poznávacích značek jsou na modelech opět silné „jak na překližce“. Nádherně jsou naopak na modelu provedená kola, nazývaná ve své době „kopretiny“, proporčně dobré jsou majáky LB-3 a velmi detailní a věrně zpracovaný je také interiér.
Ze součtu plusů a mínusů nakonec vychází Škoda 1202 jako model, který nemá ve své kategorii konkurenci, a když tak jen zas u Abrexu. Podle prvních reakcí sběratelů, kterým se už podařilo získat sanitku Škoda 1202 v Pompu, je také zřejmé, že se model líbí. Pochval se dočkal Abrex i od jinak zavilých kritiků na sociálních sítích. Po dlouhodobé kritice kvality české produkce a vytýkání některých nedostatků na reedičních modelech Abrexu z Číny je to pro společnost z Divišova do značné míry satisfakce.
Bohatá paleta variant
Abrex chystá v současné edici dohromady 16 verzí modelu Škoda 1202 ve velikosti 1:43. Osm modelů bude v „civilním“ jednobarevném provedení. „Civilní“ dávám do uvozovek proto, že ve skutečnosti se obyčejný motorista k nové „Stejšně“ za socialismu prakticky nedostal, naprostou většinu vozů musely AZNP Mladá Boleslav dodávat do „národních“ podniků. Dalších osm verzí bude vícebarevných v podobě dobových vozů Jednoty nebo masného národního podniku, a nebo s majáky jako Veřejná bezpečnost, Požární ochrana a dohromady čtyři verze sanitek.
Na trh se budou různé verze modelů Škoda 1202 dostávat postupně, ve více či méně pravidelných čtrnáctidenních intervalech. Podle zástupců Abrexu se zatím nedá stanovit přesný harmonogram uvolňování jednotlivých verzí modelu do prodeje. Více než polovinu verzí nového modelu chce nicméně Abrex dodat na trh do Vánoc.
Cenová politika
Základní cenu většiny verzí modelu 1964 a 1965 Škoda 1202 stanovil Abrex na 795 Kč. Je to o 200 Kč víc než za kolik byly před rokem uvedené do prodeje výrobně srovnatelné modely 1977 a 1982 Škoda 105 L /120 L „Užovka“ a je to stejná cena, za jakou Abrex prodává výrobně náročnější model 1932 Škoda 860. Zajímavá je ale novinka v cenové politice Abrexu, a to že „majákové“ verze budou stát stejných 795 Kč jako výrobně relativně méně nákladné „civilní“ verze modelu. Podle ředitele Jana Mizery Abrex odvíjí jako obvykle cenu od nákladů na výrobu a v tomto případě čínská továrna kalkulovala všechny verze modelu stejně, takže stejně postupuje při tvorbě maloobchodní ceny i Abrex. Výjimkou bude v budoucnu jen o málo dražší model pohřebního vozu s další unikátní karosérií a zvažované limitované modely dvanáctsetdvojky v příštím roce.
Vyšší cenou modelů Škoda 1202 vyrobených v Číně se Abrex dotahuje na cenu svých standardních nepolepených modelů vyráběných v Česku. V případě Škody 1202 ovšem za více peněz poskytuje model srovnatelný kvalitou s jinými světovými značkami. Velkou hodnotou nového modelu pro sběratele je i to, že jde o první masově vyráběný model dvanáctsetdvojky, která představuje jeden z mezníků v poválečném vývoji Škodovky. Model Škody 1202 v minulosti vyrobila v menším množství firma Hynka Knoppa z rezinu. Abrex je teď první, kdo přináší legendární „Stejšnu“ jako klasický bytelný kovový model.
Proč název „Stejšn“ nebo „Stejšna“
Přestože v komunisty ovládaném Československu panovala tvrdá prosovětská propaganda, škodováčtí vývojáři s oblibou hledali inspiraci na kapitalistickém Západě. Ze západní Evropy a z Ameriky přejímali nejen technická a stylistická řešení, ale i názvy. Oficiálně je používat nemohli, ale lidi to k západním vzorům táhlo a tak vznikala neoficiální a oblíbená označení škodovek jako Tudor (two door), Sedan (anglický výraz pro karoserii s pevnou střechou a stupňovitou zádí), Roadster pro vůz bez pevné střechy nebo STW či Station pro kombík s dveřmi vzadu. „Station“ je na rozdíl od výrazů „Combi“ nebo „Break“ hlavně americký výraz. Vyslovuje se „stei·shn“, neboli „stejšn“ a v českém a slovenském podání se mu často říká i „stejšna“.