„1970 ÚVMV 1100 GT“ ve velikosti 1:43 – předskokan exkluzivní řady modelů Abrex

Zcela nový model československého prototypu ÚVMV 1100 GT ze sedmdesátých let představil Abrex na výročním setkání těchto vozů koncem září a v úterý 6. října ho uvede do prodeje. Toto historické auto dnes znají jen odborníci a fanoušci a ani jeho model nemá být žádná „masovka“. Abrex s ním cílí na sběratelské fajnšmekry, pro které plánuje vydávat speciální řadu nazývanou zatím pracovně „Abrex Exclusive“. Má být zaměřená na speciální a neobvyklé automobily z naší historie a její modely chce Abrex vydávat v malých sériích, s variantami těchto modelů čítajícími řádově jen stovky exemplářů.

Model 1:43 „ÚVMV 1100 GT – Verze 01 bílá“ zhotovil Abrex podle vozu, který zrekonstruovali bývalí pracovníci Ústavu pro vývoj motorových vozidel v Praze. Vyznačuje se hliníkovými koly z vozu Ford. Pro další verze modelu chystá Abrex také další verze autentických kol.

Abrex pracoval na vývoji modelu ÚVMV 1100 GT v měřítku 1:43 asi rok a na rozdíl od řady předchozích projektů si dávali jeho pracovníci pozor na to, aby se informace o přípravě tohoto projektu nedostaly ke konkurenci. S modelem prototypu atraktivního československého kupé z doby totality přitom nepřišel Abrex jako první. Už před necelými deseti lety nechal model ÚVMV 1100 GT vyrobit ve velikosti 1:43 Foxtoys. Úroveň jeho modelovosti nebyla nejdokonalejší a vzhledem k výši nákladů ho Foxtoys nechal vyrobit z rezinu. A vůči rezinu se právě Abrex vymezuje. Přestože karoserie skutečného prototypu byla postavená převážně z laminátu, Abrex ji vyrábí jako na všech svých modelech z tradiční zinkové slitiny.

50. výročí premiéry prototypu ÚVMV 1100 GT v roce 1970 oslavili majitelé zachovaných a rekonstruovaných unikátů v září 2020 v Čertousech. Vůz, podle kterého vyrobil Abrex model 1:43, tam vyfotil Jaroslav Šika.

Co je automobil „ÚVMV 1100 GT“
Prototyp ÚVMV 1100 GT je postavený na upraveném podvozku ze Škody 100/110 s klasickým čtyřválcem OHV převrtaným jen na objem 1,14 l a osazeným karburátory Weber. Tvary laminátové karoserie byly inspirované švédským kupé Saab Sonett II. Tento prototyp nevyvíjely AZNP, a nenese proto označení Škoda. Vyvíjel ho v letech 1966 až 1970 Ústav pro vývoj motorových vozidel (ÚVMV) v Praze. Před srpnem 1968 plánovali v Československu malosériovou výrobu, ale pak přišla sovětská okupace. V 70. letech se nakonec vyrobilo jen 6 těchto vozů, poslední přitom v podmínkách komunistické „normalizace“ postavili nadšenci z entuziazmu.

Motor v prototypu ÚVMV 1100 GT v podání Abrexu. Víčko nádrže je na modelu luxusně zhotovené z kovového leptu.

Cena za exkluzivitu modelu

Skutečný vůz ÚVMV 1100 GT znají dnes jen odborníci a motorističtí fanoušci. Abrex proto nemůže počítat s tím, že s jeho modelem osloví většinové zákazníky v řetězcích jako Globus nebo Pompo, kteří kupují modely nejvíc na základě sentimentu podle toho, co si pamatují z našich silnic ze svých mladých let. V tom spočívá omezení, ale také exkluzivita tohoto modelu. Abrex zjevně autem ÚVMV v měřítku 1:43 cílí na skalní sběratele, kteří sbírají značku Abrex a také na specializované sběratele, kteří se zaměřují s modely výjimečných automobilů. Tento okruh zákazníků je menší a menší je proto i plánované množství vyrobených modelů. Malosériovost takové modely výjimečných aut prodraží, ale zapálení sběratelé jsou za výjimečné modely ochotní si připlatit. A tím se kruh uzavírá.

Sledujte novinky a recenze o kovových modelech na Facebooku Model DEPO.

První model prototypu ÚVMV 1100 GT od Abrexu nese autentickou SPZ, s jakou dnes jezdí majitelé rekonstruovaného vozu. Znak ÚVMV je na voze zhotovený z kovového leptu.

Cena modelu 1970 ÚVMV 1100 GT je 1995 Kč. To je zatím nejvíc u modelu Abrex v měřítku 1:43. Podle informací z vedení společnosti, bude Abrex postupně vyrábět model ÚVMV v několika variantách. V sedmdesátých letech vzniklo asi šest těchto vozů v bílé nebo červené barvě a dá se tedy očekávat, že počet jejich modelů bude podobný. Malosériová, ale nelimitovaná, má být tato první varianta modelu „ÚVMV 1100 GT – Verze 01 bílá“, kterou Abrex zhotovil podle vozu zrekonstruovaného bývalými pracovníky Ústavu pro vývoj motorových vozidel (ÚVMV) v Praze. Nelimitovaná má být i varianta prvního prototypu, který se objevil na autosalonu v Plzni v roce 1970, tehdy ještě na kolech s chromovými poklicemi. Další asi čtyři verze kupé ÚVMV v měřítku 1:43 plánuje Abrex vyrobit jako limitované modely.

Pozdější prototypy ÚVMV 1100 GT byly nastříkané červenou barvou. Také verze modelu v tomto provedení chystá Abrex. Tento vůz na setkání zachovaných a rekonstruovaných prototypů ÚVMV v Čertousech vyfotil Jaroslav Šika.

Komentář

Malosériovými modely vyšší kvality, které by v budoucnu mohly tvořit řadu Abrex Exclusive, se Abrex pouští na pole, kde zatím dominují Spark, AutoCult a další prestižní výrobci detailně zpracovaných modelů. Jejich většinou rezinové modely poskytují za vyšší ceny ještě vyšší modelovost a kvalitu provedení. Například modely AutoCult stojí 2400 Kč i více, ale nabízejí za to více detailů, dokonalé odlitky všech komponentů, tenký lak zdůrazňující záhyby i spáry karoserie, ale i luxusní vitrínky a doplňky jako vícestránkovou brožurku o historii vozu.

Prototypem ÚVMV ve velikosti 1:43 Abrex zjevně posunul na lepší úroveň zpracování svých modelů vyráběných v Česku. Jako startovní model pro připravovanou exkluzivní řadu Abrex je to slibné, ale pro úspěch v první lize modelů pro fajnšmekry musí Abrex ještě zapracovat na dokonalejším provedení modelů a kvalitě jejich vitrínky, designu balení a výbavě, jako je třeba zmiňovaná brožura o skutečném voze.

Model ÚVMV 1100 GT od Abrexu kopíruje krásné linie prototypu ze sedmdesátých let. Jsou na něm dokonale provedené drobné komponenty z kovových leptů a další detaily. Malé nepravidelnosti zas najdete třeba na lemech blatníků. Abrex chce i malosériové modely vyrábět ze zinkové slitiny. Je otázkou, zda je to v této kategorii ekonomicky účelné a zda se Abrexu podaří v zinkové slitině dosahovat stejné přesnosti a detailního provedení, jaké konkurence dosahuje tlakovým odléváním z rezinu.

Ve vyšší kategorii modelů 1:43 je konkurence stejně silná jako na poli standardních modelů „pro řetězce“. Pokud Abrex do tohoto „konkurenčního boje“ vstoupí, můžeme se těšit na další cenné přírůstky do našich sbírek. A pokud bude cena modelů řady Abrex Exclusive vytvářená vyššími náklady na vyšší kvalitu modelů, a ne jen limitovanými edicemi, vyplatí se připlatit si za dokonaleji provedené modely i úměrně vyšší cenu.

Modely si můžete koupit v e-Shopu Model Depo.

Modely Abrex, Model DEPO a Foxtoys, které nemáme zařazené do e-Shopu, si můžete objednat mailem.

Možnost osobního převzetí ZDARMA v Praze nedaleko metra Palmovka.

Srovnání skutečného vozu ÚVMV 1100 GT, který rekonstruovali bývalí pracovníci Ústavu pro vývoj motorových vozidel, a modelu, který přesně podle tohoto vozu zhotovil Abrex v měřítku 1:43
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.