Traction Avant v měřítku 1/18

 








Tři verze Citroën Traction Avant.
Citroën touto konstrukcí dokázal všem skeptikům, že i tímto způsobem lze vyrobit bezpečný a odolný automobil. Jeho vznik se datuje do roku 1933, kdy byl po 18 měsících usilovné práce hotov první prototyp. Citroën ho představil vybraným prodejcům 24. března 1934. Rozjezd výroby nového typu Traction Avant měl být co nejrychlejší. Citroën proto přestavěl své výrobní závody v Quai de Javel a zvýšil jejich kapacitu na 1000 vozů denně. Během přestavby nebyla přerušena výroba a z výrobních pásů stále sjíždělo denně 250 vozů předchozí generace. To vyčerpalo finanční zdroje automobilky tak, že musela propustit několik tisíc dělníků a nakonec ji převzal v roce 1935 koncern Michelin.


Jednou z nových „zvláštností“ Citroënu Traction Avant bylo to, že karosérie neměla tradiční stupačky. Jejich odstranění bylo něco nevídaného a mnoho tiskových reklam proto přesvědčovalo zákazníky, že i do vozu bez nich stačí jen nasednout. Z konstrukčního hlediska bylo ale zajímavější nezávislé odpružení předních kol s torzní pružinou a moderními závěsnými tlumiči. To novému Citroënu zajistilo mimořádné a bezkonkurenční jízdní vlastnosti. Zadní náprava byla klasicky tuhá, odpružená dvěmi paralelními torzními pružinami. Díky moderní konstrukci dosahoval Traction Avant ve své době neobvykle vysoké rychlosti 100 km/h při průměrné spotřebě kolem 10 litrů benzínu. A to vše při použití motoru o objemu 1303 ccm.


První typ Traction Avant z roku 1934 nesl označení 7A. Citroën postupně zvyšoval objemy a výkony motorů až na konečných 2867 ccm u šestiválce montovaného do typu 11A. Maximem byla výroba 9 prototypů 22 CV s osmi válci do V a maximální rychlostí 140 km/h. Nespornou zajímavostí je skutečnost, že Citroën již u modelu Traction Avant plánoval použití automatické převodovky. Jejímu zavedení do výroby bohužel zabránila poruchovost složité konstrukce. Varianty karoserie zahrnovaly čtyřdveřový sedan, jeho otevřenou verzi a také dvoudveřové kupé, kabriolet.


Výroba Citroënu Traction Avant byla definitivně ukončena v roce 1957. Během výroby se konstrukce měnila jen velmi málo. Spíše se s výjimkou motoru jednalo o kosmetické inovace a změny vyvolané novými silničními předpisy. Celkem bylo vyrobeno 758 948 vozů, a to i přesto, že Němci po dobu okupace Francie za 2. světové války jejich výrobu přerušili.


 


Solido: Citroën Traction Avant 1938


 








 Solido: Traction Avant 1938: sedan (berline) a otevřený sedan (découvrable)
V měřítku 1/18 vyrábí Traction Avant dvě firmy, a to asijské Maisto a francouzské Solido.
Tradiční francouzská značka Solido se opravdu předvedla, když vydala celkem 5 variant Traction Avant. Všechny pocházejí z předválečného vozu Traction Avant 11 z roku 1938.

 

Solido vydal klasický sedan (francouzsky berline), otevřený sedan se staženou střechou (découvrable), dále dvoudveřové kupé s pevnou střechou a nemohl chybět krásný kabriolet s verzí jak bez střechy tak s nataženou plátěnou střechou. Výrobce nedává možnost měnit střechu, a proto si musíte zakoupit dva modely. Podvozkové části a předek jsou na všech typech stejné (všechny varianty měly stejný rozvor i ve skutečnosti). Verze sedan, otevřený sedan a coupé s cabriem mají odlišné nárazníky (se stupátkem) a samozřejmě odlitky karosérie. Proto si je popíšeme ve dvou skupinách.

 








 Interiér u otevřeného sedanu opravdu vynikne

Solido: Traction Avant 11 (1938)  Sedan a otevřený sedan. Oba modely mají kvalitní nástřik, otevřený sedan s krásnými přechody černé barvy blatníků a karosérie. Zpracováním patří k lepšímu průměru. Vše dobře lícuje a kvalita materiálů je dobrá, modely umožňují otevírat přední dveře, kufr s rezervou a jednu stranu motorových kapot. Podvozek je dobře proveden, samostatný výfuk a zavěšení kol, vše jak má být.


Model bohužel není odpružen, ale má funkční řízení propojené s volantem. Motor celé této řady je velmi povedený a odpovídá reálu. Interiér Traction Avant je velmi pěkně zpracován a hlavně v otevřené verzi dobře vynikne. Některé části, třeba stažená střecha, ale působí dost plastově a výrobce je mohl udělat lépe. Do otevřené verze Solido neumístil vnitřní zrcátko, i když sedan ho má (stejný přístup se bohužel opakuje i u cabria a coupé verze). Zpracování karosérie, kliky, rám předního okna, stěrače a další detaily modelu přidávají plus body a velmi vynikají. Oba tyto modely hodnotím velmi kladně, za rozumnou cenu získáte model, který se ve sbírce neztratí a budete spokojeni.









Solido Citroën Traction Avant 1938: cabriolet se střechou, otevřený cabriolet a coupé s pevnou střechou.

Solido  Traction Avant 11 1938 cabriolet (se střechou) a coupé s pevnou střechou jsou brášky předchozích verzí, a proto mají hodně společného. Oba mají kvalitní nástřik, vše dobře lícuje a kvalita materiálů je dobrá. Modely umožňují otevírat přední dveře a jednu stranu motorových kapot. Na rozdíl od sedanu kufr nemají a je zde umístěno otevírací třetí venkovní nouzové sedadlo.


Podvozek je dobře zpracován, modely bohužel nejsou také odpruženy, mají funkční řazení včetně propojení s volantem. Motor je identický a není mu co vytknout. Interiér Traction Avant Cabrio je odlišný, jednotlivá přední sedadla nahradilo velké společné sedadlo, jiné je přední okno, drobnější stěrače a polstrování dveří je také odlišné. Do otevřené verze výrobce opět neumístil vnitřní zrcátko. Interiér více vynikne u cabrio se staženou střechou než u verze s nataženou střechou. Coupé verze má pevnou kovovou střechu s vnitřním čalouněním a jiným oknem ve dveřích. Zpracování karosérie, kliky, rám předního okna, stěrače a další detaily modelu jsou opět vynikající a několik jich proti sedanu přibylo (například stupačka na zadním blatníku nebo okrasné venkovní lišty dveří). Modely kabriolet a coupé jsou běžné dostupné. Verze s nataženou střechou vyšla ve velmi malém nákladu, a proto se dala obtížně sehnat. Z těchto tří vám doporučuji nejsportovnější klasický kabriolet bez střechy.


Maisto: Citroën Traction Avant 15CV 6Cyl 1952








Maisto: Traction Avant 1952 – jeho hlavním odlišením od Solida je jiná přední kapota.

 
Maisto vyrobil model 1952 Traction Avant mnohem dříve než Solido. Je tedy starší a je to někdy dost vidět. Výrobce si vzal za vzor vůz Traction Avant 15CV 6ti válec z roku 1952, verzi sedan.
 
Maisto vyrobil dvě varianty tohoto vozidla, které se liší zadním kufrem. Původní verze ho má neotevíratelný s náhradním kolem ve dveřích kufru a novější má kufr otevírací a rezerva je již uvnitř vozu (skutečný vůz s „novým“ kufrem začal Citroën vyrábět od roku 1952). Novější typ také poznáme podle odlišných předních kapot a přemístění stěračů na spodní část okna.                                                                     Model vyšel v mnoha barevných variantách: vojenský FFI, taxi atd., které se prakticky neliší až na drobné detaily (například vojenská verze nemá klaksony na nárazníku a podobně). Zpracování dílů je spíše pod průměrem, model je kvalitně nalakován s mnoha díly. Traction Avant má otevírací všechny čtyři dveře, oba díly kapoty a jedna varianta má i kufr. Podvozek je slušně zpracován i se zavěšením kol. Model je odpružen, má funkční řízení  s volantem. Interiér působí velmi plastově a některé díly moc nesedí (třeba zadní sedadlo), model má mnoho dílů a detailů, ale zpracování by mohlo být lepší. Motor lze sice vidět z obou stran, ale je velice plastový a nedokonalý. 








Maisto: Obě verze kufru Citroënu z roku 1952, černý je novější.

 
Celkově dnes Maisto působí jako hračka spíše než jako model. Oproti konkurenci je odpružen, má otevírací i zadní dveře a oba díly kapot, ale ani to nestačí když je Solido mnohem lépe zpracováno. Kladem modelu je především jeho mnohem nižší cena než u konkurenčního Solida.


Koncem roku 2007 vydal Maisto Traction Avant v tuningové verzi. Jde o původní Citroën opatřený metalickým lakem a doplněný o nezbytné obrovské lité kola, Hifi aparaturu uvnitř. Mě se osobně tento styl předělávání starých vozů moc nelíbí, proto nechám na každém, zda si jej pořídí. Jde podle mě jen o to vytřískat z modelu maximum a další prodat nové cílové skupině zákazníků.


Celkové hodnocení


Je s podivem, že se tento převratný automobil dočkal zatím tak malého zájmu výrobců modelů. Z obou francouzských firem bych vám doporučil model Solido, a to sedan a kabriolet.


Pokud vás Citroën Traction Avant zaujmou, můžete si sbírku rozšířit o další tři verze – cabrio se střechou, coupé a otevřený sedan. Dostanete tak velmi pěknou základní karosářskou řadu Traction Avant. Pokud zvolíte model od Maista, doporučuji vám verzi s otevíracím kufrem v černé barvě, kde více vyniknou chromové části. U Maista ale počítejte spíše s průměrným modelem co do zpracování.


text a foto B@RT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *