Wartburg 311 a 313 zapomenutá legenda
Wartburg historie automobilky
Wartburg je jedna z nejstarších automobilových značek a označení několika modelových řad automobilů vyráběných v automobilce v německém městě Eisenach. Nese jméno podle stejnojmenného hradu tyčícího se nad městem. Tato automobilka byla z minulosti známa mimo jiné také pod zkratkou AWE – Automobilwerke Eisenach.
Prototyp prezentovaný na veletrhu z roku 2001
|
Prvním automobilem pojmenovaným v automobilce podle nedalekého hradu byl vůz vyrobený již v roce 1898. Ve třicátých letech 20. století bylo tohoto jména využíváno pro označení modelové řady luxusních sportovních vozů značky BMW vyráběných v tomto závodě.
Potom však vypukla druhá světová válka a po jejím skončení se město Eisenach i s automobilkou ocitlo v sovětské zóně a záhy na to v NDR. Prvními poválečnými vozy vyráběnými v Eisenachu byly automobily BMW 340 a BMW 321 sestavované z dílů vyrobených během války. Krátce na to, byla vozidla kvůli sporům o označení BMW přejmenována na EMW a tradiční modrá ve znaku automobilky byla nahrazena červenou, jako připomínka toho, že se automobilka nachází v sovětské okupační zóně. Tyto vozy vyráběla továrna až do roku 1955, kdy sem byla proti vůli vedení automobilky ze Zwickau převedena výroba dvoutaktního automobilu DKW F9, nově označovaného jako IFA F 9. Ten se zde vyráběl po dobu jednoho roku a zároveň se tajně připravoval nový typ automobilu s původním názvem Eisenacher 311, který svým typovým označením začínajícím číslicí 3 měl navazovat na éru automobilky BMW.
Wartburg typ 311 a 313
Wartburg 311 Coupé
|
Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 ccm3 a výkonu 27 kW. Jako první varianta karosérie byl vyroben čtyřdveřový pětimístný sedan. Brzy následovala řada dalších variant – třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet, dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné a později i kovové shrnovací střechy, dále také pětidveřové kombi s bohatě prosklenou zadní částí a označením Camping. Ke specialitám modelové palety patřil užitečný pick-up nebo pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném provedení a s plátěnou skládací střechou.
Wartburg 311 Coupé
|
Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl v roce 1957 na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách:
Wartburg limuzína (311-0)
Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
Wartburg Kabriolet (311-2)
Wartburg Coupé (311-3)
Wartburg Camping (311-5)
Wartburg Kombi (311-9)
Wartburg Pick-Up (311-7)
Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
Wartburg Sport Coupé (313-1)
Wartburg 311 a 313 Sport Coupé od firmy Revell 1/18
Wartburg 311 Coupé
|
Společnost Revell představila první prototyp modelu na veletrhu Spielwaren Messe 2001 v Norimbergu. Jednalo se o základní červeno béžové provedení 311 ve verzi Coupé (pevná střecha). Postupně šel na trh model v několika různých karosářských verzích, barevných variantách a drobných detailech, kterými se lišil. Další modely vznikly jako limitovaná edice pro automobilku v Eisenachu. Nejprve si popíšeme základ modelu Wartburg, který je stejný, dále pak jednotlivé verze.
Model Wartburg 1/18 vyšel kolem roku 2002, proto dnes již na některé novinky trochu ztrácí. V době vzniku se jednalo o nadprůměrné zpracování a proto i dnes je ještě na slušné úrovni bez větších nedostatků. Model má kovovou karosérii s otvíracími dveřmi a kapotou, kufr otevřít bohužel nejde, otevřené verze mají přibalené střechy, které se u verze 311 zacvakávají a velmi dobře drží, u verze 313 se pouze nasunují a musí se s modelem zacházet opatrněji.
Wartburg 311 Coupé (Limitovaná edice 600ks)
|
Dále má model možnost sklápění opěradel což je efektní hlavně u Coupé verzí. Revell udělal funkční řízení, auta jsou neodpružená, což ale nepovažuji za zásadní nedostatek. Přední maska se opravdu povedla, chromové díly jsou koukavé, vše sedí jak má. Blinkry a další díly jsou pěkné, pasují a jsou z dalších dílů, nic netvoří pouze barevný potisk. U 311 jsou světla postaru ještě na vnitřní čep, u 313 již žádná tyčka světlem vidět není. Na modelech je více variant předních mřížek chladičů. SPZ na verzích 311 popisuje značku a variantu, na 313 je již běžná civilní SPZ Německa. Boky ukazují krásné linie dvoubarevných karosérií, u kterých se odlišují jednotlivé verze chromovými liniemi nebo u 313 bočními mřížkami. Zadní část vozu se opět povedla vše jak má být, světla, nárazníky i světla pod nárazníkem, vše je dotaženo a věrně zpracováno. Podvozek modelu je sice plastový, ale velmi dobře ztvárnil rám Wartburgu i hlavní podvozkové prvky.
Wartburg 311 Cabriolet
|
Je tvořen tak jako originál plastovým rámem, na který je posazena opět plastová podlaha. Bílá 313 Sport Copé verze má zástěrky s bílým nápisem Wartburg, výfuk tvoří další díl a správně je napojen od svodů motoru až po poslední tlumič. Přední část podvozku je asi nejvíc reálná, ukazuje věrně rám, pod kterým se ukazuje motor a převodovka. Model má otevírací kapotu, proto motor je vyobrazen velmi reálně, nechybí chladič, vrtule ventilátoru, baterie, klínový řemen a další části. Vše jsou jednotlivé plastové díly. Samozřejmě u Sport verze se sání i karburátor v motoru liší. Interiér modelu je asi ve srovnání s dnešními modely nejvíce zastaralý, ne že by nebyl detailní, ale působí dosti plastovým dojmem, sedadla jsou plastová s nástřikem imitace koženky, podlaha bez mikroplyše a pedály v jednom dílu. Přístrojová deska, volant a řadící páka pod ním jsou bez výhrad a zpracování je velmi dobré. Přístrojové budíky a doplňky se mezi verzemi 311 a 313 opět liší.
Popis rozdílů 311 a 313 verzí:
Wartburg 311 Cabriolet (Limitovaná edice 500ks)
|
Základní verzí Wartburgu 311 je klasické dvoudvéřové kupé. Vyšlo ve dvou variantách, které si liší přední maskou a bočním profilem chromové lišty, který je buď rovný, nebo s prolisem, dále jsou různé verze nárazníků. První verze červeno-béžová vyšla jako první a má jinou masku chladiče než ostatní. Další verze jsou varianty černé, zelené a modré s béžovou. Modrá varianta vyšla pouze pro muzeum v Eisenachu v počtu 600 kusů. Druhou verzí 311 je kabriolet. Výrobce jej dodává i se střechou, takže můžeme mít jak otevřený, tak uzavřený automobil. Běžná verze je tmavě modrá s béžovou, varianta červené s béžovou vyšla v počtu 500kusů pro muzeum v Eisenachu a je proto mnohem cennější a hůře dostupná. Verze kabrioletu nám mnohem lépe ukáže pěkně zpracovaný interiér, sklopná sedadla a další detaily modelu. Cabriolety nemají boční lištu, ale na prahu mají chromový proužek. Poslední verzí je 313 Sport, což je úplná špička výrobní řady.
Wartburg 313 Sport Coupé
|
Auto je opravdovým skvostem a design je opravdu vytříbený, což je znát i na zmenšeném modelu. Základní verze je bíla a červená varianta. Cennější modrá varianta vznikla v počtu 600 kusů pro muzeum v Eisenachu. Jediná dvoubarevná varanta 313 (tmavě modrá s béžovou) vznikla jako limitovaná edice 500kusů pro časopis AA Zeitung, kde byla super cena 25 euro. Bílá verze 313 Sport je doplněna o tradiční zadní zástěrky s nápisem Wartburg.
Celý model 313 má nejvíce rozdílů. Se základní řadou má pouze podvozek doplněný o zástěrky, jinak se jedná o úplně jiný model. Světla již moderně bez středové tyčky, jiný štíhlý přední nárazník, kapota, na které není logo značky natištěno, ale i prostorově odlito do kapoty. Vůz má jiné umístění předního okna, které je více panoramatické, nemá boční okénka a za předními koly jsou efektní výdechy. Sport verze je dvoudvéřová, za předními sedadly je uzavřený prostor a model má přibalenou lakovanou pevnou střechu.
Wartburg 313 Sport Coupé (Limitovaná edice 600ks)
|
Další odlišnosti jsou jiná palubní deska s volantem, sluneční clony a zrcátko umístěné nahoře u okna. SPZ již výrobce použil civilní německou značku. Chromový lem zadního kola doznal také změny jako i boční prahová lišta. Pod kapotou najdeme motor se zvýšeným výkonem, proto jiné sání a karburátor, zároveň výrobce natřel výfukové svody na motoru bronzovou barvou.
Závěr článku:
Wartburg 313 Sport Coupé
|
Revell zpracoval dva typy v několika variantách, kdy především limitované edice se špatně shánějí. Nedopustil se výraznějších chyb a v rámci prodejní ceny se jedná o pěkný a ve všech ohledech dotažený model. Bohužel se již prodávají pouze skladové zásoby a některých verzí kvapem ubývá, limitované edice nešly koupit mimo Německo a na další verze tohoto automobilu Wartburg 1000, 353 se jen čeká. Proto, pokud máte k těmto již nostalgickým automobilům vztah, tak Vám jejich nekouřící zmenšeninu doporučuji, určitě ve sbírkách nezapadne a pestré barevné variace ji osvěží.
Wartburg 313 Sport Coupé (Limitovaná edice 500ks)
|
Bohužel jsem v ČR nenašel nikoho s kompletní sbírkou všech verzí tohoto modelu, proto jsem požádal německého nadšence do těchto vozů o možnost použít fotografie z jeho sbírky, kterou naleznete zde: http://www.wartburgcars.de
text B@RT foto Silvio