Y-10B 1928 Mercedes Benz 36-220


 


Druhá nejstarší verze Y-10B-2 Mercedes Benz 36-220 se dvěma rezervami.

Měřítko 1/52      Roky výroby: 1962 – 1968


Dostupnost: Běžné verze Y-10B jsou středně dostupné, shánějí se snadněji než třeba Y-6B Bugatti, ale naopak obtížněji než například Y-2B Renault nebo Y-11B Packard Landaulet. Extremely Rare (extrémně raritní) je první verze Y-10B s červenými sedačkami. Pozor ale na jejich falsifikáty. Difficult (těžko sehnatelná) je varianta se dvěma rezervami a otvory v podvozku. Jako Scarce (vzácnou) hodnotí MICA verzi Y-10B bez otvorů v podvozku, která měla také dvě náhradní kola. Podle zkušeností sběratelů je ale tato varianta ještě vzácnější než starší verze se dvěma koly, ale vzhledem k nebezpečí falsifikátů se asi tyto diskuse nikdy nepodaří rozhodnout.

Historie: Y-10B Mercedes vznikl za podobných okolností krátce po uvedení Y-5B 1929 4.5 l Bentley a stejně tak byl roku 1968 stažen z výroby. Oba modely měly jako jediné stejný typ „vyplétaných kol“ a také jejích číslování vycházelo ze stejné filosofie. Tak jako 1929 Bentley nahradil na pozici čísla Y-5 vůz stejné tovární značky 1930 Bentley, stejně tak i 1928 Mercedes 36-220 nahradil na pozici čísla 10 starší 1908 Mercedes Grand Prix s netradičně silnými balónovými pneumatikami.

První verze Y-10B z roku 1963 měla černé sedačky. Ty ale Lesney velmi brzo nahradil světle červenými sedačkami, přestože na obrázku krabičky D1 ještě zůstaly zobrazeny v černé barvě. Podle Bílé knihy MICA se objevily i modely s šedými sedačkami, ale ty prý pocházely spíše z předprodukčních modelů.







Nejviditelnějším rozdílem základních variant Y-10B Mercedes 36-220 jsou jedna nebo dvě rezervní kola na zádi vozu.

_

Snaha uspořit na výrobních nákladech poměrně brzo dovedla firmu Lesney k zavedení nové verze Mercedesu 36-220, na jejíž zádi se už montovalo jen jedno namísto původních dvou rezervních kol. Ze zatím neobjasněných důvodů se ale Mercedesy ještě jednou montovaly se dvěma rezervami, a to už v počátcích výroby verze bez otvorů na podvozku.

Při získávání Y-10B se dvěma rezervami musíme mít na vědomí, že se velmi těžko posuzuje, jestli někdo dodatečně podvodně na záď vozu nenamontoval druhé kolo. Stačí k tomu totiž kleště a druhý poničený model Mercedesu nebo Y-5B Bentley se zachovalými koly a osičkou. Z té může pododník lehce uštípnout delší trn, který je potřebný pro upevnění dvou rezervních kol. Pravdu asi nikdy nezjistíte, protože trn rezervních kol z karoserie nevytrhnete jinak než kleštěmi a tím ho nenávratně poškodíte. Pokud ale chcete prozkoumat už jinak zničený model, vězte, že originální trn je zašpičatělý jako hřebík, zatímco falsifikáty mají většinou trn uštípnutý z osičky kol. 

Jedinou konstrukční změnou karoserie Y-10B bylo zaslepení dvou otvorů v podvozku asi v roce 1966. Mercedes 36-220 se po celou dobu výroby stříkal pouze v bílé barvě s béžovou přístrojovou deskou a podlahou. Barvy novějších verzí jsou nepatrně bělejší. Barva není příliš kvalitní, takže se jen těžko shání model, který by neměl na laku nějaké ošoupané místečko často už z krabičky.


Po krátké výrobě extrémně raritní verze s černými sedačkami zůstala jejich barva už jen jasně červená. Použitý plast časem sublimuje, takže sedačky bohužel s plynoucími lety nenávratně ztrácejí původní tvar. Často se také vyskytují jinak zachovalé modely bez sedaček, které se sublimací uvolnily a ztratily. Jednoduchý tvar sedaček svádí k pirátské výrobě jejich černé verze. Nestabilita původního plastu ale zas pomáhá při posouzení falsifikátů, na které narazili někteří sběratelé v zahraničí. Přirozený tvar sublimujících plastových dílů se prý napodobuje obtížněji.



Obrázky Mercedesu 36-220 na přední straně nejstarší krabičky D1 (vlevo) a na zadní straně nejnovějšího boxu F, s nimiž výroba Y-10B začínala a končila. 

KrabičkyY-10 Mercedes 36-220 se balil postupně do krabiček typů D1, D2, D3, E1 a okénkového boxu F s celofánem. Nejvzácnější je nejstarší krabička typu D1. Má ještě obrázek nestarší extrémně raritní verze Y-10B Mercedesu s černými sedačkami. Balily se do ní také starší varianty se dvěma rezervními koly.


Dalším vzácným boxem je D2, ale poměrně obtížně se shání také okénková krabička typu F. Výroba modelu totiž skončila už v roce 1968, takže se do ní balil jen krátce. Y-10B Mercedes 36-220 také patřil mezi pět promo-modelů, které se v roce 1966 jednorázově balily také do speciálních červených okénkových krabiček pro firmu Mobil.



Obrázky krabiček modelu německého Mercedesu musely mit německy laděné pozadí. Box typu D2 (vlevo) je vzácnější. Krabička D3 (vpravo) měla stejný obrázek jako pozdější box E1.

 

Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.

 

Alexandr Pícha

 

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *