Y-11B Packard Landaulet – neznámý příběh známého modelu

1912 Packard Landaulet, podle kterého zhotovili v Lesney proslulý yesteryear Y-11B Packard. Snímek vznikl v šedesátých letech, kdy se tento model vyráběl. Pohlednice patří do série, kterou vydalo Long Island Automotive Museum, Southampton, New York.

K hledání externích zdrojů vedly Lesney úsporné důvody. Výprava zakreslovačů a fotografa za oceán by si vyžádala velké náklady, zvlášť když by ke své práci potřebovali rýsovací prkna, stojany a další velké předměty. S výběrem muzea s reprezentativními exponáty a profesionálním personálem pomohl Lord Montagu of Beaulieu, v jehož sbírce automobilů inženýři z Lesney zakreslovali například Rolls Royce Silver Shadow. Doporučil soukromé muzeum v New Yorku, které vlastnil zapálený sběratel historických automobilů Henry Austin Clark Jr.

Vyjednávání se ujal manažer propagace společnosti Lesney Peter J. Webb. V květnu roku 1962 zaslal Austinu Clarkovi ukázky modelů Yesteryear i s dárkovým popelníkem a v dopise ho požádal o nákresy automobilu 1912 Packard Landaulet, které vedení Lesney předtím vybralo z katalogu muzea.

Austin Clark se hned pustil do práce a už v červenci 1962 zaslal do Londýna velké tuby s negativy fotografií Packardu, přesné nákresy ze všech možných úhlů a velké množství rozměrů od průměru kol po světlou výšku vozu. Požadoval jen, aby Lesney uvedl jako zdroj Long Island Automotive Museum, Southampton, New York. Peter Webb v dalším dopise souhlasil a navrhl vzájemné vyrovnání stylem „favour for favour“ neboli pozornost za pozornost.

Na snímku je vzácná varianta Y-11B/1 Packard s nepomosazenými díly. Při porovnání se snímkem skutečného vozu je zřejmé, že v Lesney zvolili atraktivní, ale neautentickou černou barvu kapoty.

Pak se ale rozhodování v Londýně hodně zpomalilo. Peter Webb dokonce vyslovil obavu, že se nakonec model Packardu Landaulet nemusí v Lesney dostat do výroby, protože se prý do série Yesteryear pro rok 1963 nehodí. V září 1962 nicméně Webb napsal, že v Lesney už vyrobili malou maketu Packardu, ale zároveň vysvětloval, že model nepředstaví veřejnosti do září 1963. Zavázal zároveň Austina Clarka mlčenlivostí.

První snímky budoucího modelu Y-11B Packard dostal Austin Clark v prosinci roku 1962. Při spolupráci prostřednictvím letecké pošty mezi New Yorkem a Londýnem se nedalo vyvarovat chyb. Clark například upozornil na nepovedeně zpracovaný tvar chladiče, který se podobal vozu DeDion, a popisoval, že chladič Packardu a jeho přední kapota mají po obou stranách nahoře prohyby. Další připomínky se týkaly světlé výšky vozu. Návrháři Lesney tak postupně ladili detaily modelu až do podoby, se kterou byl Clark nakonec spokojený.

Příprava výroby a vyhodnocování obchodní politiky se mezitím v Londýně protáhlo až do konce roku 1963. Až 27. února 1964 dostal Austin Clark konečně balík se šesti modely Y-11B Packard. Oficiálně představil Lesney model Packardu v březnu 1963. Příběh vzniku Y-11B Packardu se mi podařilo zdokumentovat až nedávno, poté co se po několika desetiletích objevila korespondence mezi Austinem Clarkem a Peterem Webbem. Zachovala se ze zbytků archivu z Long Island Museum v New Yorku, které po odklonění příjezdových komunikací z nedaleké dálnice zaniklo v roce 1980.

Model ve své době

Atraktivní Y-11B Packard se stal v krátké době už třetím modelem amerického historického vozidla a další měly následovat. Už před zahájením jeho výroby předpokládalo vedení Lesney, že se tohoto yesteryearu vyrobí více než dva milióny kusů. Tento odhad nakonec produkce Packardu překročila. Díky kupní síle ve Spojených státech získaly americké automobily postupně v sérii Yesteryear nejpočetnější zastoupení.

Jedním z nejvzácnějších, dnes už raritních balení, je typ US3
z roku 1970. Vyráběla ho autorizovaná Bronnerova společnost.
Na závěsný karton tištěný v USA se nalepovala běžná
krabička F dovážená i s modelem z Anglie.

Velkosériovou výrobu populárního Y-11B Packardu ukončil Lesney na přelomu let 1970 a 1971, když jím zcela přehltil trhy. Až do roku 1972 se doprodávaly jeho zásoby.

V době přípravy katalogu Matchbox pro rok 1972 došlo ke kuriózní situaci. Y-11B Packard se už nevyráběl, a proto fotografové nesehnali v dílnách jeho aktuální model. V katalogu ale být musel, protože obchodníci měli na skladě jeho neprodané zásoby. Fotografové nakonec někde našli starší model Packardu s kovovým volantem, ale neuvědomili si, že tato verze pochází někdy z roku 1968. A tak v katalogu Matchbox pro rok 1972 najdete Y-11B Packard s kovovým volantem, přestože se tato verze už několik let nevyráběla. Ve druhé polovině roku 1972 nahradil model Packardu na pozici katalogového čísla 11 nový yesteryear Y-11C Lagonda na kovových kolech. Tento model se pro změnu do katalogu nedostal.

V roce 1984 se Y-11B Packard ještě dostal do exkluzivní kazety Connoisseurs‘ Collection. Model je nastříkaný v krémově-hnědé kombinaci se strojně dobarvovanými detaily.

Naposledy se Y-11B Packard objevil v edici osmi replik ypsilonek vydaných ke čtyřicátému výročí série Yesteryear. Model s kódem YMS04 odlitý z forem Packardu je nastříkaný bílou barvou. Jeho autentický vzhled kazí přehnané strojní dobarvení neautentických detailů karoserie a příliš lesklé pokovení.

O historii dalších modelů, o jejich konstrukci, variantách a krabičkách se dočtete v jednotlivých kapitolách publikace Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956-72.

Alexandr Pícha

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.