Y-12B 1909 Thomas K6-70 Flyabout
Měřítko: 1/48 Rok výroby: 1967–72 kovová kola; 1974-78 plastová pochromovaná kola
Dostupnost: V běžných variantách je Y-12B relativně dostupnějším modelem. E R – extrémně raritní je první Y-12B-1 se světložlutými sedačkami a chladičem. V R – velmi raritní je varianta s obráceným nápisem „1909 Thomas Flyabout“ na podvozku. Bílá kniha označuje jako D –obtížněji sehnatelnou variantu s kovovými držáky (pins) střechy. Ta se ale zatím dá sehnat za docela přijatelné ceny. V tabulkách všech variant najdete i obtížně sehnatelné varianty s různými kombinacemi standardních plastových dílů. Ty se ale s výjimkou opravdu velice obtížně sehnatelné (D) béžové texturované střechy dají uměle vytvořit zaměněním běžných plastových dílů, a proto nemají o mnoho větší hodnotu než standardní modely.
Historie: Y-12C se objevil v katalogu 1967 v červené barvě, ale do výroby se ve stejném roce dostal v neautentické modré metalíze. To ale modelu příliš nevadilo, protože tenčí vrstva metalického laku dobře zvýrazňovala jemné detaily dokonalého odlitku karoserie. Malé množství Y-12B-1 bylo začátkem výroby vybaveno světle žlutými sedačkami a maskou, ale ty brzo vystřídaly tmavočervené plastové součástky.
Karoserie Y-12B prošla ještě v období Regular Wheels několika změnami. Nejpatrnější je upevnění střechy na karoserii. Podobně jako u modelů Y-4B Opel a Y-9B Simplex měly i první verze Y-12B Thomasu kovové držáky střechy vystupují přímo z boků karoserie. Američané jim říkají „pins“, neboli špendlíky. Z těch ale podpěry „plátěných“ střech často už v krabičkách sklouzávaly. Lesney proto brzo upevnění střechy i karoserii upravil.
Novější verze Y-12B má už výstupky pro držáky střechy plastové. Vystupují ze sedaček a na konci jsou rozšířené jako pevné nýty, takže očka držáků střechy dalších verzí už držely na karoserii pevně. Na místě bývalých kovových výstupků byla karoserie vykrojená, aby jimi mohly plastové držáky vystupují z vnějších boků sedaček procházet.
Další změny nastávaly na podvozku. Ten má dohromady tři základné varianty. Nejhledanější je velmi vzácná verze, která má na podvozku nápis „1909 Thomas Flyabout“ otočený vzhůru nohama vůči ostatním popiskám na dně vozu. Tento podvozek se vyskytl na modelech, které už měly plastové držáky střechy.
Extrémně raritní jsou první světle žluté sedačky a masky. Běžné byly sedačky tmavočervené s maskou ve stejné barvě a později slonově bílé sedačky s černými maskami. Střechy byly béžové a černé. Vzácná je béžová střecha s texturou.
Po roce 1973 dostal Y-12B tak jako všechny ostatní yeasteryeary nová unifikovaná širší kola. Prodejnost modelu měla podpořit i nová neautentická fialová metalíza. Modelová věrnost tím ale utrpěla. Matchbox Yesteryear v novém moderním provedení byl sice líbivý, ale opravdový Thomas Flyabout v něm rozeznáte ještě obtížněji než dříve. Mnoho na tom nezměnila ani poslední varianta Y-12B v červené metalíze. Y-12B Thomas se v novém provedení neprodával příliš dobře a navíc byl podobný dalšímu transformovanému modelu Y-9B Simplex. Obchodní oddělení Lesney proto usoudilo, že ze dvou tvarově podobných modelů je účelné vyrábět jen jeden. Simplex měl trochu lepší prodejní čísla, a proto byl Thomas už v roce 1978 stažen z výroby.
Krabičky: První Y-12B se ještě vyskytovaly v celopapírových krabičkách typu E. Do boxů E se krátce balily i novější verze s plastovými držáky střechy. Ty se pak ale vyskytovaly hlavně v okénkových krabičkách typu F a vzácněji i G. Thomas Flaybout ve fialové a červené barvě už měl takzvaný woody (dřevěný) box H.