Y-14D 1935 E.R.A. R.1.B.
Měřítko 1/35 Roky výroby popisovaných variant: 1986–87
Model E.R.A. R.1.B odrazuje nejen hrubým zpracováním, ale i černou barvou a dokonce i svým názvem. Avšak jeho čestné místo v anglické automobilové historii mu rozhodně upřít nelze. |
Dostupnost: Model s MADE IN ENGLAND na spodku se dodával poměrně krátkou dobu, přesto je dnes dostupný za běžné ceny. MICA sleduje dvě varianty: jednu s koly leskle chromovanými, druhou s matnějšími hliníkovými. Obě jsou hodnoceny jako běžné.
Popis a historie: Model Y-14D E.R.A. R.1.B je klasický předválečný monopost složený ze dvou hlavních odlitků, kovové karoserie a plastového spodního rámu. Na těchto dílech k žádným úpravám nedošlo. Mezi snýtované hlavní části je vložen světle hnědý plastový díl kokpitu se sedačkou a stříbrošedý díl znázorňující diferenciál, spojovací tyč, spodek převodovky a motoru a táhla řízení s předními brzdovými kotouči. Výfuk vystupující po levé straně a velký čtyřramenný volant jsou rovněž ze stříbřitého plastu. E.R.A. R.1.B má špicovaná 24-ti paprsková kola o průměru 20 mm vpředu a 21 mm vzadu. Kola jsou na osku naražena s přesahem, pod zadní kola jsou vloženy samostatné stříbřité kotouče znázorňující brzdové bubny.
Modely vyráběné v Anglii byly pouze černé, baleny byly do krabiček typu J upravených pro GP. |
Barva modelu: Model R.1.B byl celý stříkán černou barvou. Mřížka chladiče je natřena stříbřenkou, uprostřed má černou sedmičku. Obtisky s černou sedmičkou v bílém kruhu jsou naneseny i na bocích člunovité zádi. Disky mají buď lesklý chromový povrch, nebo polomatný hliníkový. Při absenci jiných podstatnějších rozdílů i toto MICA považuje za varianty.
Krabičky: Černé „anglické“ modely Y-14D E.R.A. R.1.B se po relativně krátkou dobu své výroby prodávaly pouze v krabičkách typu J. Přesto se na těchto krabičkách objevily zajímavé odlišnosti. Podrobnosti najdete v článku o krabičkách.
Model ve své době: Y-14D 1935 E.R.A. R.1.B byl na trh uveden v roce 1986 a přerušil tak na nějakou dobu výrobu poměrně úspěšného typu Y-14C Stutz Bearcat. Předprodukční modely měly na podvozku uveden letopočet 1936, u sériových modelů byl změněn na 1935. Čtyři modely GP byly zařazeny do série Yesteryear v rámci promo akce související s uvažovaným sponzorováním závodů GP firmou Matchbox Ltd. Z dohody o podpoře nakonec sešlo a ani modely nebyly velkým úspěchem. Výroba ypsilonek byla vzápětí převedena na Makao, kde produkce tohoto typu pokračovala v odlišném barevném provedení. E.R.A uzavírá modelovou řadu ypsilonek pod číslem 14, další model pod tímto číslem již zařazen nebyl, ale v roce 1990 se pod číslem Y-14 opět vrátil na scénu v nové barevné úpravě předchozí Stutz Bearcat vedený jako „céčko“.
Skutečný 1935 E.R.A. R.1.B: Monopost anglické společnosti „English Racing Asociation“ známý jako „Old English Uprights“ byl poměrně často k vidění na druhořadých podnicích, kde slavil četné úspěchy. Jednalo se o poměrně nenáročný spolehlivý vůz a kvalitní jezdci s ním byli schopni dosahovat dobrých výkonů. V letech 1934 – 37 bylo vyrobeno celkem 17 kusů, s upraveným šestiválcovým motorem Riley o objemu 1980 ccm dosahoval úctyhodné rychlosti až 232 km/h. Předlohou modelu je vůz R.1.B, s nímž v roce 1935 legendární britský jezdec Dick Seaman vyhrál Velkou cenu Švýcarska v Bernu a Pescara v Itálii. Na špičku v GP jinak ovšem tyto monoposty nestačily, tu v tomto období představovaly zejména německé vozy Mercedes a Auto Union, byť za přispění vynikajících jezdců.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.
Následujte nás: