Y-1B 1911 Ford Model T

 

Měřítko 1/42                                                                            Roky výroby: 1974 – 1976

 









Přepracovaný Y-1B Ford T ma kola jakoby zděděná po starším sourozenci a vůbec mu nesluší. Ani barva karoserie není autentická. Zajímavostí je nelakovaný rám okna.

Dostupnost: Model Ford T na nových kolech se objevuje méně než původní provedení, zejména málo bývá vidět bílou karoserii.  Existuje celá řada variant lišících se pouze barvou plastů, ale klasifikaci Rare obdržely pouze verze s černou texturovanou střechou a světle červenou texturovanou střechou.  Hodnocení Scarce má vzácný model s měděným čelním rámem.

 

Popis a historie: Odlitky Fordu T po úpravě pro montáž širších kol nebylo nutné dále upravovat. Až do konce výroby se již nezměnily a vzhled spodní části odpovídal poslední verzi modelu s kovovými koly. Všechny nové Fordy měly nová plastová „chromovaná“ kola s 12ti paprsky. Pneumatiky neměly bílé lemování. Všechny modely již měly texturovaný povrch střechy, černý plastový volant a samozřejmě jednu ovládací páku. Je zajímavé, že na rozdíl od červených modelů v dílnách nelakovali drátěný rám okna, zůstával stříbřitě kovový. Existuje vzácná varianta s měděným rámem.

 




 








 

Verze na nových kolech se již dodávaly pouze v oranžových krabičkách H1. nejběžnější barva plastů byla tmavě červená.

 

Barva modelu: Inovovaný Ford T se objevil s karoserií v krémové nemetalické barvě. Spodní odlitek s blatníky se stříkal  červenou metalízou. Odstín se měnil od červené po fialově červenou, ale jako samostatné varianty se to nesleduje. Plastové části, tedy sedadla, mřížka a střecha bývají buď tmavě červené nebo černé, ve všech možných vzájemných kombinacích.V roce 1975 se změnila barva karoserie na bílou. Tento model také výjimečně míval světlejší červenou střechu.

 

Krabičky: Modely Y-1B Ford T s novými koly se prodávaly pouze v krabičkách typu H1  včetně černého Code2.

 

Model ve své době: Skalní příznivci Plechové Lízy v Americe přece jen nesli nové barevné schéma velmi těžce. Proto se pro trh USA zajistil model v autentické černé barvě, avšak sběratelsky se považuje za Code2, proto jej MICA ve svých knihách neuvádí. Zejména v američtí sběratelé si tento model stále velmi cení. Výroba Y-1B  Ford T skončila v roce 1976 a od roku 1977 jej v sérii nahradil model Y-1C Jaguar.


 








Poslední Fordy měly karoserii bílou (model vpravo) a jsou méně běžné než krémové. Z obrázku je také patrný jiný odstín červených blatníků, ale za variantu se nepovažují.

 

Skutečný 1911 Ford T: Ford T vyráběný od roku 1908 nepřetržitě celých 19 let patří k největším legendám automobilové historie a počtem vyrobených kusů mu patří lichotivé 3. místo. Pásová výroba umožnila dosáhnout příznivé ceny a tento vůz postavil Ameriku na kola. I když Ford vůz neustále inovoval, byl v druhé polovině 20. let již koncepčně zastaralý, a proto jej nahradil nový Ford A.    


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *