Y-2D 1930 4½ Litre Bentley

 

Měřítko 1/40                                                                                               Roky výroby: 1985 – 1992

 









Y-2D Bentley přišel na trh v tradiční britské zelené barvě. Řemeny přes kapotu jsou velmi působivé.
Dostupnost
: Modely Y-2D Bentley z „anglického“ období nemají žádné výrazné rozdíly. Žádná z těchto variant nemá vyšší stupeň vzácnosti a jsou poměrně dobře dostupné. Ceny modelu jsou vzhledem k jeho atraktivitě většinou o málo vyšší.
 

 

Popis a historie: Y-2D Bentley je otevřený závodní vůz s naznačenou složenou plátěnou střechou. Hlavní části modelu tvoří dva kovové odlitky karoserie a spodku bez blatníků. V Anglii se modely Y-2D Bentley vyráběly poměrně krátce, takže nestihly projít výraznějšími změnami. Blatníky byly odlity samostatně ze zeleného plastu. Reflektory maska chladiče a kompresor jsou plastové, stříbřitě pokovené, stejně jako sklopené přední sklo. Pro model Y-2D Bentley byla vyrobena větší 24-ti paprsková kola o celkovém průměru 21 mm. Páté kolo je přichyceno trnem z boku. Unikátní jsou dva přes kapotu natažené hnědé, u pozdějších verzí černé plastové pruhy znázorňující upínací řemeny. Zbývající součásti modelu, krátký volant a složená střecha, jsou z vyrobeny z černého plastu.




 








Na rozdíl od předchozích modelových zpracování má model prostor zadních sedadel otevřený.

Barva modelu: Firma si v této době nedovolila model Bentley uvést v jiné než tradiční britské zelené barvě. Na dveřích je tradiční obtisk „Union Jack“, ale startovní číslo chybí. Plast blatníků byl buď tmavě zelený jako karoserie, nebo o něco světlejší, čímž vznikla jedna z variant. Rozlišovacím znakem další varianty je barva plastového interiéru se sedadly, jenž se vyskytuje ve dvou odstínech hnědé. Kola se odlévala rovněž ze zeleného plastu. Větší černé gumové obruče nemívaly bílé lemování.

 


Krabičky: Zelené modely Y-2D vyrobené v Anglii se dodávaly pouze v krabičkách typu J. Temně modré Bentleye z Makaa se balily do vitrinových boxů N nebo výjimečně malou bílou krabičku P. Vínově červené modely z Číny měly typ N1. Zajímavostí jsou krabičky J2 čínských temně modrých modelů.

 

Model ve své době: Y-2D 4½ Litre Bentley se začal prodávat v roce 1985. Pod číslem Y-2 nahradil po 15-ti letech výroby Prince Henry Vauxhall, který poměrně dlouho přežíval ještě z druhého období výroby. Uvedení tohoto typu bohužel nezopakovalo úspěch, který měl dřívější Y-5B v 60. letech. Plastové díly na Bentleyi byly přijímány s rozpaky. Navíc firma až na výjimky stále tvrdohlavě ignorovala celosvětovou poptávku po modelech v měřítku 1/43.

 








Snímek demonstruje postupný růst při modelovém zpracování slavného Bentleye. Zprava první Y-5A Bentley Le Mans měl pouze obtisk čísla. Y-5B 4½ Litre Bentley uprostřed měl číslo i obtisk vlajky.

Y-2D 4½ Litre Bentley vlevo již má pouze vlajku na dveřích.
 

Verze Macau a China: Rok po uvedení Y-2D Bentley se výroba „matchboxů“ přestěhovala na ostrov Makao, kde výroba tohoto poměrně čerstvého modelu pokračovala. Až zde výrobce našel odvahu model Bentley stříkat také jinou barvou. Proto můžete tento model vidět i v barvě temně modré nebo burgundské červené, ovšem již pouze s MADE IN MACAU eventuálně MADE IN CHINA na podvozku. Modrým modelům přibyl na bocích obtisk bílého kruhu bez čísla, červené již byly zcela bez obtisků. Bentley také uzavírá kapitolu ypsilonek pod číslem Y-2. Dalším modelem již Bentley v této sérii nahrazen nebyl.
 







Tmavě modrým Bentleyům přibyl navíc bílý kruh bez čísla. Lišily se také bronzovou maskou chladiče s reflektory a černým interiérem. Vínové modely se vyráběly pouze v Číně a naopak žádné obtisky již nemají.

 

Skutečný 1930 4½ Litre Bentley“: Tento typ vysoce pozvedl prestiž anglického automobilového průmyslu, když se mu opakovaně podařilo zvítězit v náročném 24-ti hodinovém závodě Le Mans. V té době se Bentleye vyráběly s motory o obsahu 3 litry a 4,5 litru. Jen velmi málo jich bylo vybaveno kompresorem, protože šlo v o poruchové zařízení. I přes dodnes neutuchající věhlas si firma neudržela ekonomickou samostatnost a ještě před válkou se stala součástí koncernu Rolls Royce.   


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *