Y-3A 1907 London E Class Tramcar
Mnozí sběratelé považují trojku za modelově méně zdařilou. Jako jeden z prvních čtyř yesteryearů ale patří do každé sbírky. V roce 1956 ji totiž Lesney představil na veletrhu v Harrogate jako součást nové řady Models of Yesteryear.
Měřítko 1/130 Rok výroby: 1956 až začátek roku 1965Dostupnost: Modely tramvaje se většinou dají sehnat za trochu nižší cenu než jiná průměrná „áčka“ z padesátých let. Pokud jsou ale nálepky stoprocentní, cena letí rychle nahoru, protože na takové narazíte málokdy. Novější varianty s černými plastovými kolečky jsou Difficult (těžko dostupné) až vzácné. Ze starších verzí s šedými kovovými kolečky jsou obtížně dostupné verze s vymáčknou výplní pod točitými schody a Extremely rare (mimořádně raritní) jsou varianty s šedým podvozkem namísto černého.
Stejně jako většina „áček“ s obtisky trpí i „trojka“ jakýmkoliv nešetrným zacházením. Přední výstupek pro nápis CITY tak nešťastně vyčnívá, že má naprostá většina exemplářů přinejmenším na jedné straně tento obtisk aspoň zčásti poškozený.
Y-3A má tři zásadní na první pohled rozeznatelné varianty. Y-3A-1 měla pod vrchem točitých schodů trojúhelníkový otvor, který museli pracovníci při výrobě většinou vymačkávat. Tuto náročnou operaci Lesney brzo opustil. Y-3A-5 má už proto pod celými schody souvislou výplň.
Další významnou změnou bylo nahrazení šedých kovových kol plastovými. Y-3A s černými kolečky se vyráběl od roku 1962. Střecha má krémovou nebo bílou barvu. Světla bývají stříbrná nebo zlatá. Zábrany proti pádu chodců pod kola tramvaje jsou natřené šedou barvou, ale některé vzácné verze je mají červené nenatřené. Velmi vzácné verze Y-3A nemají standardní černý podvozek, ale šedý.
Krabičky: Y-3A měl postupně 5 typů krabiček A, B, C, D1 a D2. Nejstarší typy krabiček A, B a C s černou perokresbou vozu na přední straně se liší pouze na boku. Nejstarší box typu A má tmavé číslo 3 téměř nerozeznatelné na tmavomodré ploše. Box C má na bočních chlopních číslici v bílém kroužku a oproti typu B tam má navíc napsaný název vozu Tramcar. Zajímavé je, že předposlední box typu D1 má dvě varianty s různými zobrazením modelu.
Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.