Y-5C 1907 Peugeot – verze vyrobené do roku 1972

Francouzský Peugeot se objevil v řadě Yesteryear hned po ukončení výroby nepříliš populárního modelu Y-2A Renault. Bez francouzského vozu by totiž prodej modelů Matchbox ve Francii neuspěl. Mezi sběrateli je Peugeot oblíbený. Jeho barevná kombinace je atraktivní, je modelové věrný a má zajímavé varianty.

Roky výroby: 1969 – 77                                                           Měřítko: 1/43

Dostupnost: Y-5C Peugeot se shání obtížněji. Rare – raritní je první verze karoserií bez vystupujících lemů na zadní části bočnic sedaček. Very Rare – velmi raritní jsou Peugeoty s nezabarveným plexisklem zadních oken modelu.

Nejstarší verzi Y-5C/1 Peugeot na titulním obrázku poznáme podle ostré hrany zadní části kovových bočnic přední sedačky. Ta této fotografii je novější vzácná verze s čirým zadním
„sklem“.

Historie: Automobil Peugeot navrhl pro sérii Yesteryear francouzský distributor modelů Matchbox George Bieber. Za vzor vybral skutečný Peugeot z Bonnal Renaulac Museum ve Francii. Šlo o Peugeot s karosérií typu limousine, Lesney nicméně typ vozu neuváděl.

První varianta Y-5C-1 Peugeot se pozná podle bočních výstupků karosérie, které drží přední sedačku. Na prvních modelech končí zadní partie výstupků u přední sedačky ostrou hranou, zatímco na všech novějších verzích Peugeotu jsou této hraně zakončeny svislým lemem.

Formy modelu se už dále nepředělávaly. Y-5C Peugeot byl prvním a nadlouho jediným Yesteryearem, který měl znázorněna skla některých oken. Průhledný díl z plexiskla byl přinýtován do kovového dílu střechy a imitoval zadní a boční skla podél zadní sedačky..

Nejvzácnějším typem krabiček Peugeotu jsou americká balení. Na tomto typu US3 je nalepená krabička typu G.

Barva modelu: Předprodukční Peugeoty měly několik barevných variant. V prvním katalogu Matchbox pro rok 1969 byl model uveden jako modrý. V této barvě se ale nestříkal. Už ve druhém vydání katalogu roku 1969 byl Y-5C Peugeot zobrazen ve žluté barvě s černou střechou. V tomto provedení se nakonec vyráběl až do roku 1972.

Některé publikace uvádějí také verzi Peugeotu s černými blatníky. Ta ale vznikla jen jako předprodukční model. Žlutá barva se začátkem roku 1969 zkoušela i pro uvažovanou inovaci Y-4C Opelu. Nakonec se v ní ale stříkal jen Y-5C Peugeot.

Povrch černé barvy na střeše byl běžně matný a hladký. U některých modelů byl ale zvrásněný, jako by byla střecha potažena kůží. Sedačky a maska byly jasně červené. Plexisklo oken v zadní části vozu mělo oranžové nebo jantarové zabarvení. Vzácně byla okna čirá. Tato verze se začátkem sedmdesátých let podle MICA vyvezla hlavně do Jihoafrické republiky.

Krabičky: Do roku 1972 se Y-5C Peugeot balil jen do okénkových krabiček typu F a vzácněji i do boxů G. Krabičky F se v letech 1969 a 1970 prodávaly v Americe také ve verzi podlepené kartónem, na kterém byl obrázek Peugeotu. Toto provedení je velmi vzácné. Populární Peugeot se vyskytl i ve druhé variantě dárkového balení v okénkové krabici Gift Set G5 z roku 1969.


Nejstarší varianta Peugeotu se montovala s oranžovými a novější se žlutě zbarvenými zadními a bočními „skly“. Přechodové verze se střechami ve zlaté metalíze jsou velmi raritní. Je ale nutné si dát bedlivý pozor na padělky.

Model ve své době: Y-5C Peugeot byl prvním Yesteryearem, který byl vyroben v měřítku 1/43. To ale nejspíš nebylo záměrem, protože Lesney ke své škodě toto měřítko dlouho ignoroval, přestože se už v této době etablovalo v mezinárodní standard.

Model Y-5C Peugeot nastoupil do období, kdy se firmě Lesney přestávalo dařit. Spolu s Y-8C Stutz to byl poslední Yesteryear, který Lesney zavedl do výroby s klasickými kovovými „loukoťovými“ koly. Po roce 1973 shledalo vedení Lesney Peugeot jako perspektivní pro přestavbu na nová unifikovaná plastová kola. Jeho atraktivitu měla zvýšit neautentická zlatá metalíza, v níž se vyráběl až do roku 1977.

Podrobné informace o historii a fotografie všech výrazných variant modelu jsou ve Velké knize o modelech MATCHBOX Yesteryear 1956−1972. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

1 komentář: „Y-5C 1907 Peugeot – verze vyrobené do roku 1972

  • 25. 11. 2019 (15:30)
    Permalink

    Moc pěkná a hlavně srozumitelná historie i popis samotných modelů

Komentáře nejsou povoleny.