Měřítko: 1/48 Výroba: 1968–1974 kovová kola; 1974 -1984 různé verze na plastových kolech
Dostupnost: Modelů Y-7C se vyrobilo velké množství, ale díky velkému množství barevných variant si verze z období Regular Wheels udržují mírně nadprůměrnou cenu. Jen za vysoké ceny se ale dají sehnat vzácné varianty. V R – velmi raritní je třeba hned verze Y-7B-2 se žlutými sedačkami. R – raritní jsou vyhledávané zlaté Rolls Royce na starých kovových kolech. Stejný stupeň vzácnosti, ale o trochu nižší cenu mají stříbrné verze s vroubkovanou šedou střechou. S – vzácná je verze se stříbrnou karosérií na plastových pochromovaných kolech, shání se dokonce ještě obtížněji než raritní zlatý Y-7C na kovových kolech. Některé raritní verze najdeme i mezi novějšími Y-7C, ale pro jejich určení je nejpřesnější prostudovat tzv. „Bílou knihu“ MICA.
1912 Rolls Royce v karoserii typu landaulet je tak krásně zpracován, že mu snad promineme i neautentickou stříbrnou a červenou metalízu.
Historie: V katalogu pro rok 1968 se objevil Y-7C Rolls Royce ve žluté barvě, která odpovídala skutečné předloze tohoto modelu. Obchodní oddělení Lesney Products ale usoudilo, že stříbrná karoserie v kombinaci s blatníky v červené metalíze bude prodejně atraktivnější, a tak se Y-7C až do roku 1972 vyráběly v této kombinaci. Hlavním rozlišovacím prvkem variant v tomto období byly střechy, které se stříkaly v tmavější šedé a později v červené metalíze. V obou barvách se vyskytují střechy ploché a později i podélně vroubkované. Vzácná je přitom červená plochá a tmavošedá vroubkovaná střecha. Sedačky a vložka chladiče byly až do roku 1972 tmavě červené, ale jako velká rarita se vyskytly i žluté.
Zvláštní místo v historii modelů firmy Lesney mají raritní přechodové Y-7C Rolls Royce nastříkané zlatou barvou, ale osazené starými mosaznými koly. Jsou to jedny z posledních modelů Matchbox s pravým puncem Regular Wheels. Zlatá barva byla určená pro nový model na širších plastových kolech, ale v dílnách zbyla malá zásoba starých kovových „loukoťových“ disků a vedení se je rozhodlo použít ještě ve výrobě. A tuto výsadu nemohl samozřejmě v Británii dostat jiný model než Rolls Royce.
Všimněte si disku rezervy na všech variantách Y-7C. Stará (vlevo) a vzácná přechodová verze (uprostřed) ho mají věrně tvarovaný. Na novém modelu z roku 1973 už je zjednodušený a také rozšířený kvůli širokým gumám.
Pokud budete mít štěstí a narazíte na zlatý Y-7C na kovových pomosazených kolech, snadno rozeznáte, jestli jde o pravý model. Tyto raritní varianty 1912 Rolls Royce totiž mají ještě nejstarší typ úzkého držáku rezervy se dvěma čtvrtkruhovými výstupky na obou stranách. Y-7C byl vyráběn také v dárkových sadách pokovený stříbrným nebo zlatavým chromem.
Přestože „Bílá kniha“ MICA uvádí, že se Y-7C na starých kolech ve zlaté barvě balil do krabiček H, přinejmenším pro americký trh se dodávaly tyto Rolls Royce v boxech typu G.
V kategorizaci MICA je o stupeň níže S – vzácný stříbrný Y-7C, který má naopak už plastová pochromovaná kola. V praxi se ale shání stejně obtížně a za srovnatelné ceny jako zlatý Rolls Royce na kovových kolech. Tato verze má ještě držák rezervy s prolamovaným vnitřním dílem. Ráfek je ale silnější, aby mohl nést silnější pneumatiku na novější modely. Jakou rolí osudu se dostala starší barva na modely s novějšími verzemi kol, není dnes úplně jasné. Do prodeje se jich ale dostalo velmi málo. 1912 Rolls Royce se pak už vyráběl jen ve zlaté barvě a rezerva dostala jednoduchý držák, který tvoří jen ráfek s kulatou výplní. Ke konci produkce se Y-7C vyráběl ve žluté barvě. Kola byla většinou pochromovaná nebo červená.
Přestože se Y-7C vyráběl v období Regular Wheels i se středami v šedé barvě, na krabičkách byl vždy se střechou jen červenou. Model se navíc nikdy nevyskytl s pomosazeným ráfkem rezervního kola, který boxy E1, G i tento typu F zobrazovaly.
Krabičky: První Y-7C se ještě vyskytovaly v celopapírových krabičkách typu E1. Starší modely ještě z období Regular Wheels se pak balily hlavně do okénkových boxů F a G. Rolls Royce ve zlaté barvě už měly takzvané woody (dřevěné) krabičky typu H a novější se už balily do pozdějších více unifikovaných typů boxů.
Zadní strana boxu H, do kterého se balily Y-7C po roce 1973.
Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.
text a foto Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.