1959 Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner a model 1/43 Franklin Mint

Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint, auto v měřítku 1/43 působí, jakoby právě sjelo z výrobního pásu automobilky Ford. Samozřejmostí jsou otevírací dveře, kapota motoru a především zcela ojedinělý systém skládací hardtop střechy (tzv. retractable), jenž se stejně jako u skutečného auta uloží do rozměrného kufru.

Přední část skutečného Fordu Fairlane ročníku 1959 charakterizuje rozměrná maska chladiče s ozdobnými kříži, mohutný nárazník s kulatými obrysovými světly a dvojice hlavních světlometů v ozdobných rámečcích plynule přecházejících v horní ozdobný lem předních blatníků. Pokud jde o celkové pojetí přední části, nelze modelu téměř nic vytknout. Maska s ozdobnými kříži, nárazník s obrysovými světly i hlavní světlomety s ozdobnými rámečky, vše je zcela autenticky a jemně provedeno. Dobře jsou také patrné prolisy na horní hraně předních blatníků. Za pozornost stojí i chromované ozdoby předních blatníků a kapoty motoru (tuto ozdobu skutečný vůz na fotografiích nemá, což je pravděpodobně dáno jiným provedením auta na fotografiích). Celkový velmi pěkný dojem z předku modelu pak dotváří znak na přední kapotě vyvedený formou barevného obtisku.

Také bok modelu je zcela autentický a v červenobílé kombinaci laku působí naprosto impozantně. Charakteristická je hlavní chromová ozdobná lišta táhnoucí se od předních blatníků po dveře, za nimiž je šípovitě zakončena a zároveň plynule přechází v ozdobný lem horní hrany zadních blatníků. Perfektně je také provedeno ozdobné zakrytí zadních kol. Nechybí ani takové detaily jako ozdobný nápis Galaxie na zadních blatnících, opět ve formě barevných obrisků. Jedinou menší slabinou této části modelu jsou kliky dveří vyvedené pouze formou stříbrně lakovaných výstupků z karosérie. Drobné odlišnosti mezi střechou skutečného auta a střechou modelu jsou dány tím, že je vůz na fotografiích v provedení hardtop a nikoli retractable hardtop jako u modelu Franklin Mint.

Také záď modelu, jenž je podle mého názoru nejzajímavější částí Fairlanu, je zcela autenticky a jemně provedena. Na první pohled upoutá ozdobný kryt rezervního kola (tzv. Continental kit) s chromovým nápisem FORD a ozdobným chromovým středem a emblémem, který Ford v této době používal. Velice pěkně jsou také provedeny rozměrné zadní světlomety a kulatá couvací světla plynule přecházející v ozdobnou lištu horní hrany zadních blatníků. Celkově perfektní dojem ze zádi modelu pak dotváří masivní zadní nárazník s obloukovitými vybráními pro obrys hlavních zadních světel. Absence chromových dorazů na nárazníku u skutečného auta a jiný tvar výfuků je opět dán tím, že auto na fotografiích je typ Fairlane 500 Galaxie hardtop s pevnou střechou. Ppředlohou modelu Franklin Mint je ale typ Fairlane 500 Galaxie Skyliner, tedy vůz s hardtop střechou, kterou je možné složit do kufru auta po stisknutí tlačítka na přístrojové desce.

Nyní již otevíráme dveře modelu a skládáme střechu do kufru. Za pozornost stojí především velmi pěkně a autenticky barevně provedené výplně dveří v kombinaci chromu a černo červeného čalounění, také sedadla v podobné barevné kombinaci černých středů s bílo červenými okraji jsou zcela autentická a dodávají interiéru na zajímavosti. Palubní deska skutečné Fairlanu ročníku 59 působí oproti honosné bohatě zdobené karosérii poněkud fádně a jednoduše, proto je také palubní deska modelu z celého interiéru nejméně zajímavou částí a slušela by jí alespoň černo červená kombinace jako u auta na fotografiích. Nicméně i tak v základních rysech odpovídá palubní deska modelu reálu, včetně bíle lakovaného věnce volantu.

Rovněž pěkně a autenticky je proveden motor s modře lakovanými víky ventilů a rozměrným kulatým krytem vzduchového filtru opět v modré barvě. Za pozornost stojí i takové detaily jako akumulátor s červeně lakovanými víčky a stříbrnými kontakty i hadice mezi motorem a chladičem i samotný ventilátor.

Perfektně je také vymodelovám podvozek modelu se samostatnými díly rámu a podlahy. Samostatnými díly jsou takové detaily jako ramena přední nápravy, koš převodovky s kardanovým hřídelem i zadní náprava s hruškou diferenciálu. Jedinou nepřesností je tak rozměrné kulaté „tlačítko“ pro zvedání zadního víka modelu umístěné ve výlisku palivové nádrže.

Na závěr se ještě blíže podíváme na jedinečný systém skládání pevné hardtop střechy do kufru modelu. Po stisknutí tlačítka na spodku otevřeme kufr auta, kde je složena pevná střecha. Můžeme si tak vytvořit jak klasický kabriolet (convertible) tak i vůz s pevnou hardtop střechou nebo zcela ojedinělý model ponechaný ve fázi instalování střechy, tedy s otevřeným kufrem a zdvihnutou a zalomenou střechou. 

Model 1959 Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner právem stojí na vrcholu pomyslného žebříčku modelové dokonalosti nejen modelů Franklin Mint, ale i modelů 1/43 ostatních renomovaných výrobců.

Nádherně působí červenobílá karosérie v kontrastu s červenočernými sedadly a čalouněním dveří.

Zcela jedinečná a v tomto měřítku ojedinělá je možnost složit střechu do kufru, a to i přes menší nedostatek v její konstrukci, kdy ná střecha v místě zlomu při natažení více či méně (co model to jiná mezera) patrnou podélnou mezeru a natažená střecha v místě zlomu v některých případech působí poněkud stromečkovitě. Jediným dalším výrobcem, který nabízí složení střechy do kufru vozu je francouzský Norev, který s podobným, ale křehčím systémem vyrábí předválečný Peugeot 302 a soudobý model 307 coupé cabrio. U modelů amerik v měřítku 1/43 je toto řešení zcela ojedinělé a právem činí z tohoto modelu jedinečnou ozdobu sbírky každého nadšence klasických křižníků silnic. 

text a foto: Tomáš Mikulica

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *