Abrex uvolňuje pro internetový prodej autobusy Škoda 706 RTO/Jelcz v měřítku 1:43
Modely autobusů 1:43, které byly zatím nárazově k sehnání jen v některých supermarketech, uvolní Abrex také pro internetový prodej. Jsou to už známé Škoda 706 RTO v licenční výrobě Jelcz. Karoserie těchto modelů na pomezí hraček jsou odlité z plastu, ale působí poměrně věrně. Od pondělí budou k sehnání v e-Shopu Abrexu a samozřejmě také na eShopu Model DEPO. K dostání budou všechny tři dosavadní verze – MHD Praha, MHD Brno a meziměstský autobus ČSAD.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Rovnováha modelovosti a ceny
Prodávané modely autobusů Abrex nevyvíjel, pouze je převzal od jiného výrobce. Plast karoserií je odlévaný tlakovým vstřikováním, takže jeho povrch „s přimhouřením oka“ vypadá zdálky podobně jako lak na kovových modelech a ve vitríně příliš plastově nepůsobí. Při bližším pohledu je samozřejmě materiál patrný a ani z potěžkání nemá sběratel kovových modelů ten správný požitek. To vše vyvažuje hodnota 445 Kč, která padá i pod cenu reedičních modelů osobních aut, a to už nemluvíme o ceně nákladních pragovek ve stejném měřítku 1:43.
Jelcz 272 nebo Škoda 706 RTO
Co náročnější české a slovenské sběratele zamrzí, je typ karoserie autobusů. Nejde totiž o originální legendární Škodu 706 RTO, ale o konstrukčně stejný autobus, který na základě licence „ertéóčka“ vyráběli v polském Jelczi. Karoserii autobusu Jelcz 272 poznáte hlavně podle vystouplých světlometů na masce a zádi autobusu. Modelům by samozřejmě víc slušela originální karoserie designéra Otakara Diblíka se světlomety integrovanými do ladného aerodynamického tvaru čelní masky.
Autobus Jelcz 272 v barvách a imatrikulaci MHD Brno a Praha ale nemusí být úplně „mimo mísu“. Po ukončení výroby Škody 706 RTO ve Vysokém Mýtě na Moravě a LIAZu v Čechách se totiž desítky autobusů Jelcz 272 dovezly z Polska do Československa, kde sloužily hlavně v Ostravě (tuto imatrikulaci Abrex také zvažuje), ale údajně některé i v Brně a Praze. V českém LIAZu se navíc vyráběly pro polský Jelcz podvozky a motory a Jelczi zas karosářské a další náhradní díly pro opravy autobusů Škoda 706 RTO. Tyto díly v výroby v Polsku se vozily i do Československa, kde se s nimi opravovala „ertéóčka“, která ještě dlouhá léta dosluhovala v dobách, kdy už Karosa vyráběla „ešemky“ i hranaté autobusy Karosa.
Designérskému klenotu Škoda 706 RTO by samozřejmě slušel co nejdetailnější kovový model originálního československého autobusu ve velikosti 1:43. Sběratelů československých autobusů ale přece jenom není tolik, aby se do výroby takového kovového modelu někdo odvážil investovat. Cena kovového sběratelského modelu „ertéóčka“ by se navíc pohybovala řádově o hodně výš, takže by si ho řada sběratelů nemohla dovolit. Prodejní úspěch „levného“ Jelcze à la Škoda 706 RTO ukazuje, že model Abrexu uspokojil mnoho sběratelů. Doufejme nicméně, že to nějakého výrobce povzbudí k tomu, aby se do přípravy kovových modelů podobných skvostů naší historie přece jen pustil.