První kovový model Abrex „Škoda Octavia Combi Tour“ ve velikosti 1:43 je v Muzeu autíček v Přísece u Jihlavy
Po dlouhé anabázi se do veřejné sbírky společnosti Abrex dostal její historicky první kovový model – žlutě nalakovaný prototyp Škoda Octavia Combi Tour v měřítku 1:43 z roku 2003. Jak potvrdil Obchodní ředitel Abrexu a kurátor sbírky Robert Švec, tento raritní exemplář je už umístěný ve výstavní vitríně Muzea autíček v Přísece. Stal se tak jedním z hlavních exponátů mezi artefakty ze začátků výroby modelů Abrex.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Prvním modelem měla být tehdejší Škoda Octavia Combi Tour s otvíracími dveřmi. V té době ještě v Abrexu uvažovali o tom, že budou vyrábět modely 1:43 s otvíracími dveřmi, případně i kapotami. Podobně jako jiné firmy vyrábějící kovové modely ale narazili na technologické možnosti odlitků z tradiční zinkové slitiny. Problematický byl velký kloub „pantů“ dveří, škvíry kolem otvíracích komponentů a otázka tenkých rámů oken dveří.
Osud prvního kovového modelu Abrex byl pohnutý. Když společníci firmy Radek Bukovský a Roman Rabiňák po mnoha jednáních a pokusech zjistili, že v České republice nenajdou kapacity, které by dokázaly naplnit mnohatisícové objednávky kovových modelů pro automobilku Škoda Auto, navázali spolupráci s hongkongskou společností Hongwell. Příprava prvních modelů probíhala v Česku, Abrex si otevřel zastoupení se svým pracovníkem v Hong Kongu a 3D rezinové mock-upy a pak i formy se vyvíjely v zařízení Hongwellu v čínském Dongguanu.
Podoba modelu se vytvářela složitě. Zástupci Abrexu, jejich vývojáři, lidé z automobilky Škoda Auto, vedoucí projektu Abrexu detašovaný v Hong Kongu, zástupci hongkongské společnosti Hongwell a pracovníci z provozů v čínské Dongguanu tehdy teprve vytvářeli mechanismy vzájemné spolupráce a postupy při výrobě modelů. Do schvalovacího procesu se v roce 2003 dostalo několik prototypů. Nebyly ještě zcela dopracované, přední dveře tvořily samostatné díly, ale zatím bez otvíracího mechanismu, do karoserie byly jen vlepené. Zástupci Škodovky a Abrexu po vyhodnocení prototypů došli k závěru, že na modelu je příliš tvarových nepřesností a že se v takové situaci nevyplatí rozsáhle upravovat už zhotovené formy. Abrex se poté dohodl s Hongwellem, že se vzorky a hlavně formy zkušební série v čínských provozech zlikvidují a Abrex začne přípravovat zcela nově pojatý model.
Abrex tehdy své vzorky zlikvidoval. Minimálně jeden prototyp modelu ve žluté barvě ale zůstal v Obchodním oddělení automobilky Škoda Auto. Odtud se ho pak po roce 2010 získal soukromý sběratel. Dnes už můžeme říct: „Naštěstí.“ Většina vzorků zhotovených do té doby z rezinu i zinkové slitiny se totiž na základě rozhodnutí vedení Abrexu a Škody Auto skutečně zlikvidovala. Abrex se tehdy okamžitě pustil do vývoje zcela nového modelu, tentokrát už bez otvíracích dveří a nikdo v těch dobách netušil, že by se jednou tento „zavržený model“ mohl stát jednou z největších sběratelských rarit.
Podle informací, které dostal Abrex, Hongwell formy na výrobu tohoto modelu zlikvidoval. Model Škoda Octavia Combi Tour se nicméně asi rok poté dostal do prodeje v podobě bílého vozu policie se zelenými pruhy. Ředitel společnosti Abrex Jan Mizera, který je také mnohaletým sběratelem modelů a znalcem technologie jejich výroby, soudí, že tato policejní Octavie Tour 1:43 nebyla odlitá ze stejných forem jako žlutý prototyp. Mohlo ale jít o jeho zdařilou kopii.
Ve hře tehdy bylo hodně aktérů a to, co se stalo v provozech v Číně, se dnes už asi nikdo nedopátrá. Autenticita žlutého prototypu prvního abrexu je ale potvrzená. A je jen dobře, že ve Škodovce tehdy tento „nepovedený“ prototyp nezlikvidovali.