1974–1989 LADA 1500 – Veřejná bezpečnost – Model DEPO/CAL 1:18
Limitovaná edice LADA 1500 – Veřejná bezpečnost je vyrobená v celkovém počtu 870 modelů. 360 modelů je v modré barvě s bílým pruhem s imatrikulací Veřejné bezpečnosti z let 1974–75. 420 modelů je v oranžovožluté barvě s bílými dveřmi a kapotami s imatrikulací VB z let 1975–1989. A 80 modelů je vyrobených v červené barvě v imatrikulaci „diplomatické“ policie z roku 1990. Modely všech verzí LADA 1500 Veřejná bezpečnost jsou číslované.
Verze modelu:
1976
1976 LADA 1500 – Veřejná bezpečnost – MS SNB Praha
vůz, který zapůjčila pro natáčení seriálu Československé televize Malý pitaval z velkého města Městská správa SNB Praha
Model DEPO
MD18-2-3: Číslovaná edice
1978 LADA 1500 – Městská správa SNB Praha, Dopravní inspektorát Veřejné bezpečnosti, Oddělení dopravních nehod
Model DEPO
MD18-2-5: Číslovaná edice
1974 LADA 1500 – VEŘEJNÁ BEZPEČNOST
Obvodní oddělení VB Praha 4
vůz, který účinkoval ve filmu Vánoce u Matěnů
Model DEPO & Czech Auto Legends 1:18
MD18-2-1: Limitovaná edice 200 modelů
1975 LADA 1500 – VEŘEJNÁ BEZPEČNOST, Městská správa SNB Plzeň,
Pohotovostní motorizovaná jednotka (PMJ)
Model DEPO & Czech Auto Legends 1:18
MD18-2-2: Limitovaná edice 160 modelů
Připravujeme ještě dalších verze modelu LADA 1500 Veřejná bezpečnost v oranžovožluto-bílé kombinaci VB. V tomto katalogu je budeme publikovat hned, jak vyrobíme jejich předprodukční vzorky.
LADA 1500
LADA 1500 je vůz nižší střední třídy, s motorem o objemu 1452 cm3. V letech 1973 až 1984 ho vyráběl Sovětský svaz v italské licenci automobilu Fiat 124. Označení LADA 1500 se používalo pro export na Západ, v zemích ovládaných Sovětským svazem se auto prodávalo většinou jako VAZ 2103. Říkalo se mu také „žigulík“ podle prvních licenčních Fiatů, které v Sovětském svazu přejmenovali na Žiguli.
Do Československa se LADA 1500 dovážela poté, co automobilka AZNP Mladá Boleslav musela ukončit vývoj automobilu Škoda 1300 a 1500 obdobné koncepce, s motorem vpředu a náhonem na zadní kola.
Veřejná bezpečnost
Veřejná bezpečnost (VB) byla policejní složkou tzv. Sboru národní bezpečnosti (SNB) v Československu za socialismu. Prováděla standardní policejní činnosti jako ochranu před kriminalitou a dohled nad silničním provozem. Příslušníci VB byli uniformovaní.
Složky VB příležitostně spolupracovaly s neuniformovanými složkami SNB, s kriminalisty a s tajnou Státní bezpečností. Zapojovaly se přitom také do represí proti lidem nepohodlným komunistickému režimu.
Ve službě Veřejné bezpečnosti
LADA 1500 byla mezi příslušníky VB dost oblíbená. Byla silnější než starší „žigulík“ VAZ 1200 a disponovala lepšími jízdními vlastnostmi než vůz Volha sovětské konstrukce.
První patnáctistovky dostaly útvary VB v roce 1974. Až do roku 1975 se pro VB nakupovaly vozy v sériové modré barvě a v dílnách ministerstva vnitra je opatřovali bílým pruhem s nápisem VEŘEJNÁ BEZPEČNOST. Po roce 1975 se karoserie vozů VB lakovaly žlutooranžovou barvou s bílými kapotami a dveřmi. Imatrikulace vozů se zjednodušila na zkratku VB malovanou velkými písmeny na dveře a kapoty karoserie.
LADA 1500 v edici „Modely s příběhem“
Modely LADA 1500 z edice Model DEPO „Modely s příběhem“ reprezentují skutečné automobily v podobě, v jaké s nimi jezdili příslušníci Veřejné bezpečnosti za socialismu. Při tvorbě imatrikulací, doplňků, technického vybavení a státních poznávacích značek vozů jsme vycházeli z původních dobových fotografií a filmových záběrů ze sedmdesátých a osmdesátých let. Odborné podklady k technické výbavě vozů LADA 1500 Veřejné bezpečnosti a údaje k jejich zařazení ke konkrétním útvarům poskytl Tomáš Skřivan z Policie ČR. Zprostředkoval také zkušenosti někdejších příslušníků Veřejné bezpečnosti, kteří s žigulíky jezdili v každodenní službě.
Mezi verzemi modelu LADA 1500 v naší edici jsou i vozy SNB, resp. VB, které účinkovaly ve filmech a televizních seriálech. Až do konce osmdesátých let je ministerstvo vnitra zapůjčovalo pro natáčení filmů i s uniformovanými příslušníky. Ve filmech si tak v epizodních rolích zahrála i řada „esenbáků“, protože herci ani jiní civilisté nebyli oprávnění vozy Veřejní bezpečnosti řídit.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.