Czech Auto Legends 1:43 – špičkový model servisní Avie sovětské hvězdy rally Stasyse Brundzy

Výrobce detailních sběratelských modelů, Czech Auto Legends (CAL), dal do prodeje už třetí model – furgon Avia 21, který používaly týmy z „východního bloku“ jako doprovodný vůz pro rallye evropského šampionátu FIA a „Poháru míru a přátelství“. Avia ve velikosti 1:43 s nápisy LADA ukazuje odvahu modelářského týmu CAL. Model si tentokrát nepojistili logem okřídleného šípu, které je u nás zárukou úspěchu u laiků i sběratelů. Naopak jsou na něm nápisy se značkou vozu Lada, s níž se škodovkami soupeřila sovětská posádka Brundza–Liesis.

Související: Model z této edice na prodej v e-Shopu Model DEPO

Oproti modelům Avia 21F továrního týmu Škoda přibylo na modelu Avie Stasyse Brundzy mnoho autentických detailů. Na první pohled jsou vidět oranžový majáček, výfuk samostatného topení, stupátko pro dveřmi řidiče, tažné zařízení, ale i plastické zadní odrazky a další komponenty z dílny modelářů CAL.

Za základ pro výrobu servisní Avie 21 v měřítku 1:43 použil CAL opět model DeAgostini. Z původního „časopiseckého“ modelu toho ale mnoho původního nezbylo. Použily se víceméně jen podvozková základna a korpus karoserie, která navíc prošla důkladnou odbarvovací lázní. Jako zcela nové zhotovili v CAL stěrače, zpětná zrcátka, přední, zadní světla i přídavná světla, stupačky pod dveřmi, a celou řadu dalších podstatných dílů.

Proč doprovodný vůz Stasyse Brundzy

Soutěžní a závodní vozy Škoda 130 RS a 130 LR byly od poloviny sedmdesátých let hegemony východního bloku. Jeden z mála, kdo se s nimi dokázal ze socialistických zemí vážněji poměřovat, byl fenomenální litevský jezdec Stasys Brundza se svou Ladou 1600 VFTS. „Žigulík“, který Sověti vyráběli podle Fiatu 124 z roku 1964, sice nemohl konkurovat jízdním vlastnostem škodovek, ale se svým silnějším šestnáctistovkovým motorem s rozvodem OHC byl ve Stasysových rukou vážným soupeřem.

Fotografie skutečné Avie 21F ve službách sovětského rally týmu Lada z litevského Vilniusu dokládá, že modelářská skupina CAL zhotovila svůj model ve velikosti 1:43 dokonale podle skutečnosti. © Abarth Forum

Z našeho pohledu je také zajímavé, že Brundza využil jako svůj doprovodný servisní vůz upravenou Avii 21F, která se vyráběla v pražských Letňanech. Podle některých dohadů v Sovětském svazu okoukali servisní vůz od továrního týmu AZNP Škoda, který Avie hojně používal, ale ať už to bylo jakkoliv, mnoho jiných možností tak jako neměli. Furgony Avia se v nevelkém počtu vyvezly z Československa i do Sovětského svazu a představovaly tam vlastně jediný vůz, který se dal pro podobné účely rozumně využít.

Také fotografie Avie 21F sovětského rally týmu Lada z Jordanian Rally dokládají, že modeláři z CAL respektovali všechny prvky skutečného vozu. © Abarth Forum

Sovětská „perestrojka“ Avie

Sovětský tým Lada si furgon Avia výrazně upravil, a z toho plynou z pro modeláře zajímavé úpravy. Aby mechanici získali víc místa v dílenském prostoru vozu, přesunuli rezervní kolo dopředu před masku chladiče. Pro jeho upevnění přitom zhotovili autentický nosič. Na zadní část vozu namontovali tažné zařízení. Protože pro tahání tak přívěsu s těžkým automobilem nebyla originální konstrukce Avie uzpůsobená, muselo být tažné zařízení rozložité s více kotevními body.

Rám nosiče rezervního kola, disk a pneumatiku zhotovili v CAL přesně podle skutečnosti. Na modelu ještě není namontovaný přední nárazník.

Soutěže se v Sovětském svazu jezdily i v krutých podmínkách ruské zimy, a velkou pozornost proto Brundzovi lidé věnovali nezávislému topení Avie. Aby se mohlo topit intenzivně a dlouho a nehrozilo přitom udušení osádky, vyvedli výfuk pro zplodiny z topení po boku nástavby až nad střechu furgonu. I tuto zvláštnost museli samozřejmě modeláři z CAL zvládnout v měřítku 1:43.

Jako nejnáročnější se při zhotovování komponentů ve velikosti 1:43 ukázal držák rezervního kola. V CAL ho nejdříve zkoušeli ohýbat z kovového drátu, bylo nemožné dosáhnout všude potřebných úhlů ohybu a standardizace dílu. Nakonec proto modeláři CALu zhotovili master nosiče, podle něj odlévací formy a do nich pak nosič odlili. Podobně náročná byla i výroba zadního tažného zařízení a překvapivě i rezervního kola s pneumatikou. Do nosiče se nedalo použít standardní kolo z původního modelu, protože rezerva pochopitelně postrádá ve středu nábu a na disku šrouby, které jsou našroubované jen na kolech namontovaných na osy, resp. na bubny brzd.

Složitý prvek zadního tažného zařízení je zhotovený podle skutečného vozu. Sovětský tým používal toto zařízení, aniž by bylo homologované. Avia 21F z pražských Letňan i takové zacházení přežila a obstála i v náročných podmínkách na silnicích v Sovětském svazu a jinde ve světě. Na modelu ještě nejsou namontovaná zadní světla a plastové odrazky.

Pro výrobu těchto komponentů použil CAL různé technologie, od 3D tisku přes lisování po klasické odlévání jak z plastů tak resinu. Vysoce profesionální je i finiš modelu. Nástřik z kvalitních modelářských barev a polepy jsou překryté dvousložkovým transparentním lakem. Supertenké obtisky jsou tak dokonale zafixované a nehrozí jim oděr ani při necitlivějším uchopení modelu.

Přísně limitovaná edice

CAL omezil rozsah edice na limitovaný počet 24 modelů. Číslo je psané poněkud necitlivě na jinak podstavec modelu. To bychom doporučili přenést spíše na spodní rubovou stranu podstavce, aby ručně psaná číslice nekazila celkově velmi luxusní vzhled podstavce a celého balení.

Jedinou pihou na kráse je snad rukou psané číslo v řadě limitované edice 24 modelů
„1985 Avia 21F, soutěžní tým Lada – kód CAL003“.

Cena odpovídá rozsahu úprav a početně omezené edici. Na svém profilu nabízí výrobce model „1985 Avia 21F, soutěžní tým Lada, jezdec Stasys Brundza – kód CAL004“ za 4200 Kč nebo 160 EUR.

Tato cena není nízká. Ale když si ji rozpočítáme na materiál, použité technologické zařízení, grafiku, modelářské přípravky, zakázkové balení a hlavně na desítky hodin práce, vyjde nám, že bychom za to sami takový model nikdy nevyrobili. Tajemství této kalkulace spočívá v týmové práci a erudici šesti členů týmu Czech Auto Legends, který vede Martin Vild, známý z firmy FoxToys. Ale i tak je zřejmé, že v ceně nemohou být promítnuté všechny náklady projektu, který je z velké části založený na tom, že to jeho aktéry prostě baví.

Balení všech modelů CAL je luxusní. Každý má podstavec, na kterém je profesionálně vytištěný tampo technologií název vozu. Speciálně zhotovená je i čirá vitrínka a kartonový obal se zlatou ražbou. Na fotografii je „1985 Avia 21F, továrního týmu Škoda, CAL001“.

V současné době jednáme s Czech Auto Legends o možnosti prodávat modely CAL také v e-Shopu Model Depo. Pokud vše dobře dopadne, přineseme vám podrobnou recenzi výrobků skupiny CAL a umožníme vám, abyste si tyto dokonalé modely i jednotlivé komponenty mohli zakoupit koupit také prostřednictvím našich služeb.

________________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *