Historie československého tanku LT vz. 35, který České republice darovaly Spojené státy






Nejstarší dochovaný snímek LT vz. 35 z Aberdeenu. Tank ještě nese popisy z transportu z Německa a z dílen v americkém výzkumném útvaru v Marylandu (fotografie je zde publikována s laskavým svolením
U.S. Army Ordnance Museum v Aberdeenu).


Bojem prošly LT vz. 35 poprvé v září roku 1938 v pohraničí. Prvorepubliková armády jich několik nasadila proti jednotkám Freikorpsu. Tanky ničily kulometná hnízda a prorážely barikády. Při obraně československé Podkarpatské Rusi třetí tanková divize s podporou pěchoty odrazila maďarský pluk. Za bojů s pravidelnou Maďarskou armádou byly při ústupové operaci dva LT vz. 35 zničeny protitankovou střelbou. Maďaři je oba později opravili a dále využívali. Část tanků zabavila nově vzniklá armáda Slovenské republiky.


Němci je hned po obsazení zbytku Československa v březnu 1939 zabavili, přestříkali do německé kamufláže a přejmenovali na Pzkpfw 35(t). Nasadili je hned při přepadení Polska, pak tvořily významnou sílu v bleskové válce proti Francii a v bojovém nasazení nakonec dosluhovaly i v útoku proti Sovětskému svazu. Tam dorazily nejprve k Leningradu, a potom i k Moskvě. Krátce před zimou 1941 je už Němci stáhli z první bojové linie. Potom plnily různé úlohy ve Francii, na Slovensku, v zázemí východní fronty a v dalších oblastech Evropy. Po stažení z bojových linií použili Němci sundali z mnoha tanků věže a používali je jako tahače děl. Věže z LT vz. 35 Němci na různých opevněních.








Fotografie tanku Pzkpfw 35(t), resp. LT vz. 35, která byla pořízena v Německu na jaře roku 1945. Tank zneškodnili Američané při překonávání odporu Němců. Tento snímek se nachází v soukromé sbírce v Alexandrii ve Virginii, mimo armádní muzeum v Aberdeenu. Téměř jistě nejde o náš LT vz. 35, který se po válce dostal do USA. Tento tank má na čele korby černá místa, která mohou svědčit o probití pancíře bazukou a v místě roztržení levého pásu je zničeno přední vodící kolo pásu (snímek je publikován s laskavým svolením
 amerického historika Josepha Rainera).


Historie našeho tanku „z Aberdeenu“ začala roku 1937 v pražském ČKD. Dokumentuje to číslo „112“, které je vyraženo v kroužku na čele korby. V celém pětimístném kódu to znamená výrobní číslo 10 112. Podle záznamů patří tento stroj Škoda mezi ty, které byly na základě zadání ministerstva obrany licenčně vyrobeny konkurenční společností ČKD. Podle výzkumů pracovníků Vojenského historického ústavu se tank s tímto výrobním číslem dostal v letech 1942 až 1944 několikrát na opravy do plzeňské Škodovky. V té době Němci vymontovali z mnoha Pzkpfw 35(t) věže a používali je jako tahače těžkých děl. Není nicméně zřejmé, v jaké konfiguraci se v letech 1942 až 1944 nacházel náš tank s výrobním číslem výrobní číslo 10 112. Není to pravděpodobné, ale Němci z něj mohli sundat věž jako z jiných Pzkpfw 35(t). Mohli ho teoreticky používat také jako tahač a na sklonku války mohli věž zas namontovat zpět. Nové poznatky z Aberdeenu ovšem ukázaly, že tento Pzkpfw 35(t) s číslem 10 112 byl koncem druhé světové války v bojovém stavu a Němci ho nejspíše ještě nasadili ve snaze zastavit valící se Americkou armádu.


V letech 2006 a 2007 jsem ve Spojených státech mohl prostudovat americké záznamy o zabavené technice nejen z Německa, ale i z Plzně. Podkladem byly také informace přenesené do počítačového archivu americké armády, které zprostředkoval historik Joseph Rainer. Mimořádně cenné byly také rozhovory s ředitelem Williamem Atwaterem, nestorem aberdeenského arzenálu, který vede tamní muzeum už desítky let.







šedesátých letech byl LT vz. 35 vystaven v Aberdeenu 
v kamufláži Panzergrau, ale bez německých výsostných znaků. Cedule s popiskou před ním uvádí, že lehký tank byl vyrobený v Československu (fotografie je publikována s laskavým svolením U.S. Army Ordnance Museum v Aberdeenu, Maryland).

Ze vzájemně porovnávaných záznamů a pamětí vyplývá, že americká armáda zabavila tank při dobývání německého Hillersliebenu na přelomu dubna a května 1945 v plném bojovém provedení s funkční věží. Němci tam tank využívali nejspíše k výcviku řidičů. Je velmi pravděpodobné, že ho v poslední chvíli použili proti postupujícím Američanům. Přední pancíř LT vz. 35 je posypán několika kulometnými dávkami, ale střely českým pancířem nepronikly. Průstřely jsou i v držáku antény a dalších drobných nástavbách. Jde o stopy posledního bojového střetu, tato poškození už nikdo neopravil. Němci v křečovité snaze zastavit Američany nasadili do boje i některé další LT vz. 35, resp. Pzkpfw 35(t). Dokládá to snímek minimálně jednoho dalšího zneškodněného stroje. 

V červnu 1945 dorazila do Hillersliebenu speciální jednotka určená k průzkumu nepřátelské techniky, která by mohla být použita k vývoji ve Spojených státech. Vedl ji kapitán George Burling Jarrett. Ten naštěstí vyhodnotil pneumatické řízení tanku jako zajímavé a dal pokyn k jeho přepravě do Ameriky. Záznam o tom, že tank rekvírovala v Hillersliebenu Jarrettova jednotka, je uložen v Aberdeenu. Zabavený LT vz. 35, resp. Pzkpfw 35(t), byl ve Spojených státech hned dopraven do vývojového střediska arzenálu Americké armády v marylandském Aberdeenu. Ředitel Atwater vyloučil, s odvoláním na záznamy a fotografie v archívu, že by Američané převzali tank bez věže a dodatečně ji namontovali. Navíc k tomu neměli ani důvod, protože je tehdy už zastaralá nýtovaná věž se slabým 37mm kanónem nezajímala. Inspirující mohlo být jen pneumatické vnitřní zařízení v korbě.


Potvrdilo se také, že tento LT vz. 35 nemohl být zabavený v Plzni. V záznamech německé techniky, kterou Američané odvezli z Plzně, jsou uvedené nákladní vozy a Hetzery. Záznam o nějakém LT vz. 35, resp. Pzkpfw 35(t) tam není. Chyby v dokumentaci být nemohou, protože Jarrettova jednotka a další týmy určené k přebírání nepřátelské techniky zaznamenávaly všechny položky, které se do Spojených států transportovaly. Také německé Hetzery z Plzně jsou navíc vystaveny, zatím nerestaurované, v Aberdeenu dodnes. V každém případě je nejdůležitější, že se náš tank zachoval v Aberdeenu prakticky kompletní a v nejlepším stavu ze všech exemplářů LT vz. 35 ve světě.


Už na podzim 1945 podrobili Američané tank zkoumání v dílnách amerického arzenálu v Marylandu. Brzo ale zjistili, že pneumatické zařízení LT vz. 35 je náchylné k zamrzání v zimě, a už v roce 1946 ho proto z dalšího výzkumu vyřadili. Spolu s desítkami dalších kusů obrněné techniky byl tank ještě téhož roku odstaven volnou zatravněnou plochu v Aberdeen Proving Ground. Jeho další osud byl nejasný, ale už za několik let vznikla v tomto vojenském prostoru nadace pro založení armádního muzea. Ta ho převzala do své nově vznikající sbírky.


V šedesátých letech už byla sbírka veřejně přístupná. Vzpomínky na desítky miliónů mrtvých a zmrzačených lidí z druhé světové války, které mělo na svědomí hitlerovské Německo, ale byly stále velmi živé. Na německých zbraních proto nebyly insignie nacistů, neměl je proto ani LT vz. 35. Zůstal nicméně ve své původní šedé Panzegrau, ve které ho Američané dopravili do Aberdeenu z německého Hillersliebenu. Koncem zimy 2006 nechalo vedení muzea tank konzervovat a oživit barevný nátěr. Na německou kamufláž přibyly i původní válečné kříže, které měl LT vz. 35, resp. Pzkpfw 35(t) v době, kdy ho Němci nasadili proti Spojencům a v závěrečné fázi proti americkým vojákům. V této podobě jsem nalezl tank na jaře roku 2006. Pro českého návštěvníka muzea to byla hořká pilulka. A proto vznikla myšlenka přesvědčit Američany, aby dali LT vz. 35 jeho původní prvorepublikové barvy (související článek: Jak Američané vrátili tanku LT vz. 35 jeho československé barvy).


Jeden z dokumentů, ze kterého vyplývá, že se LT vz. 35 dostal do Aberdeenu z německého Hillersliebenu. Dokument popisuje tank se čtyřčlennou posádkou, kterou zavedl až Wehrmacht. Údaje o tom, že LT vz. 35 určila pro transport do Aberdeenu jednotka kapitána G. B. Jarretta, najdete na konci listu (scan dokumentu je zde publikován s laskavým svolením U.S. Army Ordnance Museum v Aberdeenu).


Alexandr Pícha


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít pouze s uvedením linku na server http://www.diecast.cz/ u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem http://www.diecast.cz/. 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *